پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶
نگرانی از آینده اروپا در پی رأی منفی به همه‌پرسی ایتالیا
هنوز مدت زمان زیادی از انتخاب دونالد ترامپ، چهره‌ای که به عنوان یک «پوپولیست» شناخته می‌شود به ریاست جمهوری آمریکا نگذشته، اما کشورهای اروپایی، یکی پس از دیگری خطر ناشی از رویکرد‌ها و جنبش‌های مشابه را احساس می‌کنند. در همین راستا، نخست وزیر ایتالیا پس از ناکامی در به تصویب رساندن اصلاحات مدنظر خود در قانون اساسی، اعلام کناره گیری کرد. پس از اعلام نتایج همه پرسی برگزار شده در ایتالیا، متئو رنتزی، نخست وزیر این کشور که در به تصویب رساندن اصلاحات مدنظر خود در قانون اساسی ناکام مانده بود، اعلام استعفا کرد؛ امری که بیش از همه، یک پیروزی برای نیروهای پوپولیست ایتالیا به شمار می‌رود. این امر همچنین خطر بروز بحران مالی در سومین اقتصاد بزرگ ایتالیا را مطرح ساخته است. 

البته آن گونه که «واشنگتن پست» اشاره می‌کند، هنوز اینکه پوپولیست‌ها بتوانند بر عرصه سیاست ایتالیا مسلط شوند، قطعی نیست، زیرا حزب متبوع رنتزی، یعنی حزب دموکراتیک که از احزاب چپ میانه به شمار می‌رود، همچنان کنترل پارلمان را در اختیار دارد و تا سال آینده نیز در این کشور انتخابات سراسری برگزار نخواهد شد؛ اما اکنون همه چیز به ترکیب دولت جدید و همچنین این موضوع برمی گردد که احزاب ضد مهاجرت و مخالف اتحادیه اروپا تا چه بتوانند موفق عمل کنند. شب گذشته و پس از شمارش ۹۰ درصد آرا، مشخص شد که ۶۰ درصد رأی دهندگان، اصلاحات مورد نظر رنتزی را رد کرده‌اند. البته از یک منظر دقیق‌تر، می‌توان گفت که آرای روز گذشته، صرفاً به معنای حفظ وضع موجود است، نه ایجاد تغییری مهم؛ زیرا قانون اساسی اکنون دست نخورده می‌ماند. با وجود این، همه پرسی برای تغییر ساختار سیاسی و کاستن از نقش سنا، از مدت‌ها پیش به رأی اعتمادی برای رنتزی تغییر شکل یافته بود؛ مردی که خود را به عنوان یک مبارز تنها در مقابل مخالفان اتحادیه اروپا ترسیم می‌کرد. رنتزی که در فوریه ۲۰۱۴ روی کار آمده بود، همواره تلاش داشت تا بر بیکاری غلبه کرده و وضعیت اقتصاد کشورش را بهبود ببخشد. 

مهم‌ترین تشکل مخالف رنتزی، «جنبش پنج ستاره» بود که کمپینی گسترده علیه نخست وزیر به راه انداخته و در این راه، حتی برخی از اعضای حزب حاکم را نیز به سوی خود جلب کرد. برخی از سیاستمداران نیز اساساً این موضوع را که در شرایط کنونی و با توجه به مشکلاتی همچون موج مهاجرت‌ها، اصلاحات قانون اساسی به طور کلی معنایی داشته باشد، مطرح می‌نمودند. برخی نیز انتقاد می‌کردند که این اصلاحات، سبب می‌شود نظارت و کنترل بر کار نخست وزیر از بین برود. ایتالیا که در هفتاد سال گذشته ۶۳ دولت را تجربه کرده، با بی‌ثباتی سیاسی بیگانه نیست. آنچه پس از این اتفاق می‌افتد، تا حدی بستگی به سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور این کشور دارد که باید فرد جدیدی برای تشکیل دولت معرفی کند و همچنین اینکه آیا انتخابات زودهنگام برگزار شود یا خیر؟ برگزاری انتخابات زودهنگام، یکی از درخواست‌های اصلی جنبش پنج ستاره است که اکنون دومین حزب سیاسی مهم در ایتالیا به شمار می‌رود. اما افزون بر جنبه‌های سیاسی، احتمال بروز پیامدهای اقتصادی نیز وجود دارد، زیرا بانک‌های ایتالیایی در معرض امواج ناشی از وضعیت ابهام آمیز کنونی قرار گرفته‌اند. بلافاصله پس از اعلام استعفای رنتزی، ارزش یورو در برابر دلار یک درصد کاهش یافت. با این حال، کار‌شناسان هنوز درباره تأثیرات اقتصادی این موضوع محتاطانه اظهار نظر می‌کنند. 

اکنون و پس از استعفای رنتزی، احتمالاً احزاب سیاسی اصلی ایتالیا تلاش خواهند کرد قوانین انتخاباتی را به گونه‌ای تغییر دهند که تشکیل دولت بدون ایجاد یک ائتلاف گسترده دشوار شود و به این ترتیب، جلوی روی کار آمدن هر جنبش معارض علیه ساختار را بگیرند. مخالفان رنتزی، تلاش داشته‌اند تا بر موج بدبینی‌ها نسبت به توانایی نخبگان سیاسی موجود برای رفع و رجوع اثرات منفی جهانی شدن و همچنین بحران اقتصادی یک دهه اخیر، سوار شوند. در همین راستا، جنبش پنج ستاره که به عنوان یک نیروی ضد اتحدیه اروپا شناخته شده و حمایت عناصری از هر دو طیف چپ و راست را با خود دارد، پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا را امری مثبت برای خود در نظر گرفته است. جنبش پنج ستاره اعلام می‌کند که خواستار ایجاد تغییری اساسی و بنیادین است. این جنبش خواستار کاهش مالیات‌ها و همچنین تضمین دستمزد‌ها برای شهروندان شده است. این جنبش همچنین خواهان لغو محدودیت‌های هزینه‌ای وضع شده از سوی اتحادیه اروپاست. یکی دیگر از درخواست‌های مهم این جنبش، برگزاری یک همه پرسی ـ مشابه «برگزیت» ـ برای خروج ایتالیا از اتحادیه اروپاست. با وجود این، بنا بر نتایج تحقیقاتی که اوایل سال جاری میلادی توسط مؤسسه «پیو» انجام گرفت، هرچند دو سوم مردم ایتالیا از نوع عملکرد اتحادیه اروپا در مسائل مالی ناراضی هستند، اکثر آن‌ها هنوز دید مثبتی به این اتحادیه دارند. البته بر اثر تحولات رخ داده در دیگر کشورهای اروپایی، نسبت افرادی که از اتحادیه اروپا رضایت دارند در ایتالیا کاهش یافته است.

البته باید توجه داشت که هرچند همه‌پرسی ایتالیا عملاً به نفع پوپولیست‌ها تمام شد، اما جریان مشابه آن در اتریش – که دیروز شاهد برگزاری انتخابات بود – نتوانست دستکم در شرایط فعلی قدرتی به دست آورد. طبق نخستین شمارش‌های آرا در شامگاه یکشنبه، آلکساندر فان در بلن، رهبر سابق حزب سبزهای اتریش آشکارا پیش است و ۶ /۵۳ درصد آرا را از آن خود کرده است. نامزد حزب راست‌گرای پوپولیست اتریش در این انتخابات ۴ /۴۶ درصد آرا را به دست آورد. انتخابات ریاست‌جمهوری در اتریش از هر دو سو به مثابه نبردی میان اردوهای سیاسی متفاوت ارزیابی شده و به شدت به قطبی شدن جامعه انجامیده بود. هوفر در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «بی‌اندازه اندوهگینم که موفق نشدم». او افزوده است که در صورت پیروزی می‌خواست مراقب اتریش باشد. به گفته هوفر، اکنون همه اتریشی‌ها باید دست به دست هم دهند و همکاری کنند. هوفر همچنین در فیس‌بوک به رقیب ۷۲ ساله خود تبریک گفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: