جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۷
سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۵ دسامبر ۲۰۱۶خبرگزاری فرانسه- سفر تاریخی نخست وزیر ژاپن به «پرل هاربر»

نخست وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) اعلام کرد، برای مذاکره با رئیس جمهور کنونی آمریکا در ماه جاری میلادی به هاوایی سفر خواهد کرد و نخستین نخست وزیر ژاپنی خواهد بود که از «پرل هاربر» دیدن می‌کند. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت که به همراه اوباما از «پرل هاربر» دیدن خواهد کرد. شینزو آبه که ۲۶ و ۲۷ دسامبر (ششم و هفتم دی) در جزایر هاوایی خواهد بود از محل حمله ژاپن در هفت دسامبر ۱۹۴۱ که جنگ جهانی دوم را در اقیانوس آرام آغاز کرد، بازدید خواهد کرد. وی گفت پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما با وی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۵ دسامبر ۲۰۱۶یورونیوز- اعدام یک دانشجو در ملأ عام توسط طالبان

طالبان افغانستان روز جمعه یک دانشجوی دانشگاه پلی‌تکنیک کابل را در روستای سواکا در ۶۰ کیلومتری پایتخت در ملاء عام به دار آویختند. به گزارش آژانس خبری پژواک افغانستان، شورشیان طالبان فیض‌الرحمان بیست و چند ساله را به اتهام جاسوسى برای حکومت و قتل دکتر ميرويس يکتن، از فرماندهان شبکه حقانى ربوده و اعدام کردند. عبدالرحمن منگل، سخنگوى والى ميدان وردک، گفته است که فیض‌الرحمان، ساکن ولسوالى سيدآباد ولايت ميدان وردک (واقع در غرب کابل)، شامگاه پنجشنبه برای دیدار با خانواده خود به روستای زادگاهش رفته بود. به گزارش پژواک، طالبان وی را ربوده و به منطقه سيوى ولسوالى چک منتقل کردند.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۵ دسامبر ۲۰۱۶الحیات- پیشنهاد آنکارا به مسکو درباره حلب

در اندیشه ترکیه این تمایل وجود دارد که توافق «حلب در مقابل الباب» منعقد شود؛ زیرا گروه‌های موسوم به سپر فرات که مورد حمایت آنکارا هستند به آستانه شهر الباب در شمال حلب که تحت تصرف داعش است رسیده‌اند و این شهر از سه طرف محاصره شده که این طرف‌ها عبارت از نیروهای سپر فرات مورد حمایت دولت ترکیه، نیروهای کرد و عرب «سوریه دموکراتیک» مورد حمایت آمریکا و نیروهای نظام و هم‌پیمانان آن هستند. تفاهمی میان مسکو و آنکارا مبنی بر حمایت از ایجاد منطقه خالی از حضور داعش میان حلب و ترکیه وجود دارد و آنکارا تلاش کرده خط قرمز خود را با ورود به الباب گسترش دهد.

سر خط مهمترین اخبار روز بین الملل؛ ۵ دسامبر ۲۰۱۶اسپوتنیک- استولتنبرگ: ناتو هیچ حضوری در سوریه ندارد

دبیرکل ناتو اظهار اطمینان کرد دولت جدید آمریکا مشارکت در تلاش‌های این ائتلاف برای حمایت از افغانستان را ادامه دهد. ینس استولتنبرگ گفت: ما سال آینده میلادی در شهر بروکسل نشستی را خواهیم داشت و من مشتاق به ملاقات دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا در بروکسل هستم. ما به دنبال مذاکرات بر سر طیف وسیعی از مسائل هستیم و من حدس می‌زنم که فرصت مناسبی برای بحث درباره افغانستان خواهیم داشت. من مطمئنم دولت جدید آمریکا به حمایت از افغانستان و مشارکت در تلاش‌های ناتو به منظور حمایت عملی و سیاسی از افغانستان و ارائه حمایت سیاسی آموزشی و مشورتی به نیروهای ناتو ادامه خواهد داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: