جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴
رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو: نامه های رهبری در این زمینه مکتوب و موجود است
حسن روحانی رئیس جمهور  امروز به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران حاضر شد، مراسمی که هرچند به نام «روز دانشجو» بود مانند مراسم روز دانشجوی سال گذشته در دانشگاه شریف، میهمانانش از میان استادان و نمایندگان تشکل های دانشجویی دست چین شده بودند و در آن خبری از حضور بدنه دانشجویان نبود. سخنرانی رئیس جمهور هم بیش از هر چیز در دفاع از برجام و دولت بود و در این میان حرفی از دانشگاه و جنبش دانشجویی نشد!

به جز تحریم‌های بانکی، ۱۰۰درصد بقیه تحریم‌ها برداشته شده است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی،‌ صبح امروز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، اظهار کرد: ما در مساله برجام با مقام معظم رهبری مشورت کردیم، جلسه گذاشتیم و نامه های مکتوب ایشان خطاب به من هست و نامه ای نیست که نوشته باشند و من روی آن دستور نداده باشم و عین آنها اجرا نشده باشد. البته در مواردی به حد صد مورد نظر نرسیدیم.
وی ادامه داد: روزی مقام معظم رهبری درباره مورد دستوری دادند که من گفتم مشکل است،‌ اما ایشان گفتند به خدا توکل کنید. تیم مذاکره کننده را که در خارج بودند خواستم و دستور را به آنها منتقل کردم. که آنها گفتند احتمالا با این دستور مذاکرات تمام خواهد شد. اما وقتی بلند شدیم گفتم مطمئن باشید و توکلتان به خدا باشد. به حول و قوه الهی آن نکات که مقام معظم رهبری فرمودند اجرایی و عملی کردیم و با امید به آینده و اجماع در کنار هم باعث این موفقیت شدیم.
وی با اشاره به صحبت های دانشجویان بیان کرد: یکی از عزیزان می گفت تحریم ها ترک هم برنداشته اما فرض کنید ترک برداشته است و ما می توانیم نفتمان را بفروشیم. در مقطعی که وزیر نفت ما کار بزرگی در اوپک کرد،‌دوستی حرفی گفت که قشنگ نبود. در مقطعی ما می توانستیم ۹۷۰ تا یک میلیون بشکه نفت بفروشیم،‌اما الان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه شده است. آیا این خوب است یا بد؟ کشور می تواند نفت را به هر مقداری که می خواهد تولید و صادر کند. تمام کشورهای دوست ما از برجام خوشحال اند چون می توانند با ما به راحتی تبادل داشته باشند.
روحانی در ادامه یادآور شد: در تحریم ها به جز بانکی بقیه تحریم ها به طور کامل و صد در صد برداشته شده است. در بانک ها با بانک های کوچک و متوسط در دنیا کار می کنیم و تعدادی از بانک ها هستند که هنوز می ترسند، اما در دوران تحریم باید با صرافی ها کار می کردیم که خطراتی داشت و هزینه اش بالا بود.
وی با اشاره به اینکه طرف مقابل ۶ کشور هستند اظهار کرد: بعضی از آنها با ما دوست و بعضی رابطه خوبی دارند. آمریکا هم دشمن ماست و تا جایی که بتواند می خواهد به ما فشار بیاورد. ممکن است تخلف کنند و می کنند. مورد اخیر داماتو (ISA) است که دو حالت دارد،‌اگر اجرایی شود نقض فاحش و سریع برجام است و با عکس العمل تند ما مواجه خواهد شد و در برخورد با نقض برجام نظر واحد در کشور وجود دارد و هیچ اختلافی نیست.
رئیس جمهور اضافه کرد: اما اگر رئیس جمهور آمریکا امضا کند و بعد آن را تعلیق کند، (خودشان می گویند ویو) حتی این مقدار را ما تخلف از برجام می دانیم و در برابر همین مقدار هم عکس العمل نشان می دهیم. فردا (چهارشنبه) جلسه هیات نظارت بر برجام خواهیم داشت و عکس العمل را مشخص می کنیم. به دوستان خوب و انقلابی عرض می کنم که نگران و دلواپس نباشند. حتما از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد و برای آرمان های آینده خود با همه توان ایستادگی می کنیم.

گاهی از بقیه قوا هم انتقاد کنید!

وی با اشاره به اینکه در نقد علیه دولت دقت شود، عنوان کرد: دقت کنید جملاتی که به کار می برید درست باشد. همه می دانیم که دروغ حرام است و چیزی نباید غیر واقعی باشد. گفته می شود که امید دولت به برجام بوده است اما در سال ۹۲ که برجام نبود آیا نتوانستیم تورم را یک قدم پایین بیاوریم. در پایان ۹۳ تورم ۴۵ درصد به ۳۵ درصد رسید. سال بعد قول دادیم که تورم را ۲۵ درصد می کنیم که به جای آن ۱۵ درصد شد و قول دادیم تا پایان ۹۶ تورم را تک رقمی می کنیم حتی بعضی دوستان گفتند چرا قول می دهید؟ گفتیم محاسبات ما این گونه می گوید و اگر نشد از مردم عذرخواهی می کنیم. اما از خرداد امسال تورم را تک رقمی کردیم.
روحانی همچنین بیان کرد: ما نباید کار هم را تخریب کنیم. اساس انصاف و اخلاق این است که اگر کار خوبی انجام شده بگوییم که این کار خوب است و اگر این گونه بود بهتر می شد. برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته صادرات غیر نفتی بر واردات پیشی گرفته و امسال هم تا اینجای کار همین طور است. البته ما از یک رکود عمیق رنج می بریم. اما در سال ۹۱ و ۹۲ که رشد ما منفی بود و در سال ۹۳ به رشد ۳ درصد رسیدیم،‌ یعنی از رکود عبور کردیم. در سال ۹۴ بخاطر کاهش نفت دچار تنگناهای زیادی شدیم.
وی  تاکید کرد: برای حل مشکلات دانشگاه باید نقاد باشد و با بیان احسن، حتی از بقیه قوا هم به نظر می تواند انتقاد کند. نقد حق شماست و دانشجو باید نقاد باشد.
روحانی همچنین بیان کرد: خواهشم این است که وحدت و اتحاد ما حفظ شود. لحن ها را آرام تر و اخلاقی تر کنیم. ما بدون نقد پیش نمی رویم. یک آرمان بزرگ برای همه ایران توسعه یافته است که همه باید در این راه تلاش کنیم. نکاتی هم که توسط دانشجویان گفته شد را به دانشجویان و کسانی که در دستگاه هستند می گویم تا آنها را دنبال کنند.

دانشجویان به روحانی چه گفتند؟

پیش از صحبت‌های روحانی در آخرین مراسم ۱۶ آذر دوره اول ریاست جمهوری‌اش نمایندگان تشکل های دانشجویی در حضور رئیس جمهور به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. امیر اقرلو نماینده بسیج دانشجویی تصریح کرد: امروز در خدمت شما در دانشگاه تهران هستیم که شبیه پادگان شده است وبرخوردهای گازانبری با نخبگان دانشجویی ادامه دارد.
وی وزیر نفت را ژنرال نفتی خطاب کرد و با انتقاد از رفتارهای زنگنه خطاب به روحانی گفت: شما رئیس جمهور خوبی نبودید چون انقلابی نبودید.
احسان فیض آبادی نماینده نشریات دانشجویی در صحبت های خود بیان کرد: احضار نمایندگان نشریات به کمیته‌های انظباطی و برخوردهای امنیتی با نمایندگان نشریات و نبود آزادی بیان و پس از بیان در دانشگاه وجود دارد. آقای روحانی موضع صریح خود را درباره نام بردن از اسامی آقایان موسوی، خاتمی و کروبی اعلام کنید.
در ادامه محمد رهبری نماینده انجمن اسلامی دانشگاه تهران عنوان کرد: دولت به جای مبارزه با فساد سیستماتیک در کشور، در مقابل فساد سایر نهادها سکوت کرده است. می گویند رفع حصر در اختیار رئیس‌جمهور نیست اما آیا دفاع و صیانت از دانشجویان در وزارتخانه زیرنظرتان هم در اختیار شما نیست؟
حسین اخگرپور نماینده اتحادیه دانشجویان نیز اظهار کرد: شما گفته اید این تحریم ها اثر ندارد،‌در حالی که ما بسیار زودتر گفته بودیم که اثر ندارد. داستان برجام بسیار شبیه داستان های قاجار بود.
صادق آقاجانی نماینده دفتر تحکیم وحدت با یادآوری یکی از سخنرانی های روحانی که در آن گفته بود شعار مرگ بر آمریکا بیشتر از همیشه مایه وحدت ماست،‌خطاب به روحانی گفت: چقدر تغییر کردی آقای روحانی. بزرگترین چالش دولت بحران بی اعتمادی مردم است و اگر فکری به حال آن نکنید ممکن است اولین دولت چهار ساله باشید.
علی رفیع زاده نماینده انجمن اسلامی پیش رو دانشجویان تربیت مدرس عنوان کرد: احکام حصر و ممنوع التصویری تا کی باید ادامه یابد؟ در این زمان برخی از دانشجویان شعار "پیام ما روشنه ، حصر باید بشکنه" و تعدادی شعار "موسوی کروبی ،‌اعدام باید گردند" سردادند. زمانی هم که رفیع زاده درباره محمود صادقی و این که نماینده مجلس حق دارد اظهار نظر کند،‌صحبت کرد نام صادقی با تشویق بی امان حضار مواجه شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: