پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶
سوژه روز
در روزهای گذشته با انتشار پوسترهایی از مراسم روز دانشجو در برخی دانشگاه ها که برنامه هایی سرگرم کننده را برای این روز تدارک دیده بودند، این بحث به میان آمد که آیا دانشگاه و دانشجو سیاست زدایی شده است و اگر پاسخ مثبت است چنین امری مثبت است یا نه. 
عباس عبدی در یادداشتی در این خصوص با فرض اینکه چنین برنامه هایی سیاست از بالا باشد، نوشت: خطر اين سياست‌زدايي براي ارزش‌هاي رسمي مورد توجه حکومت بسيار بيشتر از خطري است كه براي اصلاح‌طلبان دارد. البته سياسي بودن دانشگاه نیز براي نگاه رسمي حکومت، هزينه‌بر است و از آن استقبال نمي‌كنند، ولي سياست‌زدايي از دانشگاه نيز عوارض فرهنگي اجتماعي خاص خود را دارد كه مطلوب سياست رسمي حكومت نيست و در صورت تحقق؛ از مواجهه با اين عوارض گريزي ندارند. يكي از دلايل آنچه كه آنان وادادگي در برابر قدرت‌هاي جهاني و آمريكا مي‌دانند و به شدت از اين وادادگي نگران هستند، همين سياست‌زدايي از دانشگاه و حوزه‌های دیگر است.
عبدی در ادامه با فرض اینکه پیشنهاد اين برنامه از درون دانشجويان جوشیده باشد نوشت: در اين صورت نبايد نام آن را ابتذال گذاشت و يا نشانه ابتذال دانست. اين حق دانشجوست كه چنين انتخابي را داشته باشد.
وی تاکید کرد: چرا بايد اصولاً سياست را مبتني بر مبارزه تعريف كرد و چون مبارزه هزينه دارد، دنبال يك مجموعه‌اي بود كه اين هزينه را تقبل كند و چه گروهي بهتر از دانشجويان؟ سياست‌مداران بايد سياست را به صورت يك كنش حرفه‌اي و اصلاح‌طلبانه تعريف كنند تا نيازي به سياهي لشگر دانشجويي نداشته باشند. 
این فعال سیاسی با بیان اینکه تجربه ۶ دهه مبارزات دانشجويي به اين شكل را بايد مرور كرد و دستاوردها و هزينه‌هاي احتمالي آن را ليست و در نهايت با يكديگر مقايسه كرد نوشت: دانشجو نیز يك شهروند است و نه بيشتر و نه كمتر. در عرصه سياست بايد به او نه به عنوان دانشجو كه به عنوان شهروندي فراتر از موقعيت تحصيل او نگاه کرديد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: