جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
علی لاریجانی در اولین نشست خبری در دوران مجلس دهم در رابطه با وضعیت پرونده بابک زنجانی و روشن شدن ابعاد آن، گفت: اینکه گفته می‌شود تاحدودی ابعاد پرونده روشن نیست، من بعید می‌دانم که اینطور باشد. سیر بررسی‌های حقوقی در سیستم حقوقی ما مقداری زمان‌بر است. به هر حال این مسأله زمان می‌برد و باید از خودشان دفاع کنند. این با توجه به روند کار، امر غیرمترقبه‌ای نیست.
او ادامه داد: ابعاد این مسأله تا حد زیادی روشن شده، می‌ماند یک مسأله که آیا این پول با این روش برمی‌گردد یا نه! اگر همکاری می‌کرد که به این روز نمی‌افتاد، باید همکاری می‌کرد، نکرد و این شد.
رئیس مجلس تأکید کرد: نظام که نمی‌تواند معطل بماند. مجال‌های مختلفی هم دادند که ایشان بتواند برگرداند. ایشان هم حرف‌هایی زد ولی به هر حال از پس کار برنیامد. دیروز دیدم که باز هم به وی فرصت‌هایی دادند که اصلاح کند و تخفیف‌هایی داده شود.

با آملی لاریجانی صحبت داشته‌ام

خبرنگاری از رئیس مجلس پرسید که در روزهای اخیر شاهد اختلاف نظری بین قوه قضائیه و مجلس بودیم، آیا جدا از اینکه رئیس قوه مقننه هستید، صحبت جداگانه‌ای با آیت الله آملی لاریجانی داشتید و یا تذکری داده‌اید؟
لاریجانی در پاسخ گفت: حتما صحبت داشته‌ام، اما فضا به این تندی که شما گفتید نیست. فضا را آنقدر تیره و تار نمی بینیم بخصوص در شرایط فعلی که مصافی در صحنه بین المللی داریم و مشکلاتی که در حوزه اقتصادی داریم ذهن همه ما را مشغول کرده، حتما اولویت ما اینگونه درگیری‌ها نیست. توصیه ما هم در مجلس و هم در قوه قضائیه این است که فضا را سهل کنید؛ چون باید اولویت بندی برای مسائل کشور داشته باشیم و تلاشمان همین بوده و گفت‌وگوهایی نیز صورت گرفته که به آرامشی برسند. لاریجانی ادامه داد: شرایط را باید برای کارهای اساسی تر قرار دهیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با حساب‌های قوه قضاییه گفت: آن طور که وزیر اقتصاد بررسی و اعلام کرده و به من هم گفته است این است که بررسی شده و این حساب‌ها متعلق به قوه قضاییه است. این که کسی دنبال چیز دیگری می‌گردد، ما کاری به آن نداریم؛ مرجع وزیر اقتصاد است.

اختلاف بر سر فراکسیون اکثریت زیاد است

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاری در رابطه با دلایل عدم تشکیل فراکسیون ولایت سوال پرسید و گفت:  برخی این مساله را مطرح می‌کنند که در مجلس  و از سوی شخص رئیس مجلس اراده ای وجود دارد که فراکسیون ولایت شکل نگیرد؛‌ لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: در مجلس دو فراکسیون سیاسی وجود دارد و بقیه فراکسیون‌ها تخصصی هستند. درست است که تشکیل فراکسیون ولایت با تاخیر صورت می‌گیرد اما در حال کار هستند. اختلاف بر سر فراکسیون اکثریت زیاد است. بحث‌هایی هم برای ساماندهی این فراکسیون‌ در روزهای آینده مطرح می‌شود. من نمی‌توانم این را تایید کنم که اراده ای وجود دارد،  ما نباید نیت خوانی کنیم. لاریجانی متذکر شد: از قبل هم اختلاف نظرهایی داشتند اما این به این معنی نیست که کنار هم ننشینند.
او در پاسخ به این پرسش که بعضی‌ها می‌گویند رئیس مجلس در این زمینه کم کاری می‌کنند گفت: نمی‌دانم استناد آنها به چیست؟ در هر حال  این پدیده عجیب نیست و تنوع فکری است و باید یه مقدار با تامل پیش رفت. مهم این است که بتوانیم یکدیگر را درک کنیم.
خبرنگار دیگری نیز در رابطه با لغو سخنرانی رئیس مجلس در مجلس دهم و  سخنرانی آزادانه نواب رئیس مجلس نهم سوالی را مطرح کرد که رئیس مجلس در پاسخ گفت: فکر نمی‌کنم در این دوره جدید هیچ کدام به اندازه من لنگه کفش و مهر خورده باشند؛ نسبت به گذشته شرایط آرام‌تری داریم.

قوه قضاییه در مورد املاک شهرداری در حال پیگیری است

او با بیان اینکه در مورد مساله‌ی فساد هم بیرقی افراشته شده اظهار کرد: در مورد حقوق‌های نجومی وظیفه ما این بود که پیگیری کنیم. حتی اگر یک نفر هم تخلف کند مهم است و باید جلوی مدیر متخلف گرفته شود. در مورد املاک شهرداری هم قوه قضاییه در حال پیگیری است.
رئیس مجلس متذکر شد: کار حکومت این است که باید خارج از دسته بندی های سیاسی این موضوعات را دنبال کنیم. بیرق گرفتن برای این قضیه معلوم نیست دردی را دوا کند ولی حساس بودن مهم است. دانشجوها  هم اگر حساس هستند قضیه باید محترم باشد. همه باید برای رفع نگرانی حساس باشند. ما به دنبال این هستیم که اگر فشاری پیدا کردیم از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و دیوان محاسبات پیگیری کنیم.

برجام درمورد اینکه تمدید تحریم ها ناقض برجام است یا نه، مبهم است

خبرنگاری گفت که مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های اخیرشان بخشی از مشکلات فعلی در برجام را ناشی از عجله در مذاکرات هسته‌ای دانستند، دلیل این عجله چه بود؟ آیا تیم هسته‌ای از سوی گروه ۱+۵ برای پایان سریع‌تر مذاکرات تحت فشار بود یا در داخل فشارهایی بر مذاکره‌کنندگان وجود داشت؟ راهکار را شما در شرایط فعلی چه می‌دانید؟
رئیس مجلس در پاسخ گفت: در مسیر مذاکرات اینطور نیست که حتماً مذاکره انجام شود و باید زمان‌هایی گذاشته شود. در این مذاکرات زمان‌ها به موقع گذاشته نمی‌شد و به همین دلیل مجبور بودند در هر نشستی که می‌گذارند یک گام جلو روند. خیلی از مواقع هم به بن‌بست‌هایی رسیدند یا مسیر اشکال داشت و در شورای هسته‌ای بحث می‌شد و بعد اصلاح مسیر می‌شد و رفع می‌شد. ولی در کل اگر ساماندهی بیشتری بود و فرصت و مجال بیشتری در این قضیه وجود داشت می‌توانست سازوکار بهتری داشته باشد. اینکه این پروژه ظرف یک سال و نیم جمع شد کار ساده‌ای نبود چرا که ابعاد ناشی از این موضوع که ۱۰-۱۲ سال درگیر بوده باید زمانی حل می‌شد. لذا اگر زمان چهار، پنج ساله بود بهتر می‌شد تصمیم‌گیری کرد.
وی افزود: تلاش این آقایان این بود که زودتر به نتیجه برسند تا شرایط را تغییر دهند، به همین دلیل برخی ابهامات در برجام است. در همان زمان که بررسی می‌شد این نکات مورد اشاره بود که اینها ممکن است محل تفسیرهای متنوعی شود. مثل همین موضوع که اکنون که محل نزاع است یعنی اقدامی که کنگره و مجلس نمایندگان و سنا در تمدید تحریم‌ها انجام دادند نقض برجام محسوب می‌شود.
وی افزود: آن زمان یادم است که در مذاکراتی که انجام می‌دادند بحث بود که اگر این قانون تمام شود و آمریکایی‌ها بخواهند تمدید کنند به معنای نقض برجام است. هیأت آمریکایی این را قبول نمی‌کرد و مخالف بودند و می‌گفتند این امتداد قانون قبلی است و قانون جدید تلقی نمی‌شود. حال اینکه تمدید این تحریم به معنای قانون جدید محسوب می‌شود.
لاریجانی افزود: همان زمان یادم است که آقای ظریف به نقل از کری گفت که حق با ایرانی‌هاست و این موضوع نقض برجام است. نظرات برخی از اروپاییها هم متفاوت است و تفاسیر مختلفی دارند. پس این ابهام است و باید به صراحت در برجام ذکر می‌شد. این موضوع محل تفسیر متنوعی است. ما می‌گوییم خلاف برجام است و  آنها می‌گویند که ادامه مصوبه قبلی است و نقض برجام نیست. لذا اگر فرصت بیشتری وجود داشت این تنازعات به وجود نمی‌آمد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: