پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۳
تقابل لفظی میان رئیس جمهور منتخب آمریکا و دولت چین، روز گذشته اوج گرفت، زیرا پکن به شدت نسبت به مواضع ترامپ درباره سیاست‌های اقتصادی و امنیتی چین واکنش نشان داد. تنش‌ها از زمانی آغاز شد که در اقدامی غیرمتعارف، ترامپ با رئیس دولت تایوان گفت و گویی تلفنی انجام داد. این گفت و گو از مسائل دوجانبه فراتر رفته و به بحث‌هایی درباره چین و همینطور مسأله ثبات در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه نیز کشیده شد. با این حال، در ابتدا، چینی‌ها نارضایتی خود را بیشتر متوجه تایوان کردند تا ترامپ.

با این حال، طی هفته جاری، ترامپ مجموعه‌ای از مطالب را درباره چین در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که این موضوع، نارضایتی شدید چین را برانگیخت. در این مطالب، رئیس جمهور منتخب آمریکا از سیاست‌های مالی چین و همچنین حضور نظامی این کشور در دریای جنوبی چین انتقاد کرد. در واکنش، لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، کشورش مراتب ناخرسندی خود را مستقیم به افرادی از تیم ترامپ انتقال داده است.

پس از آن و در روز دوشنبه، روزنامه «پیپل دیلی»، ارگان رسمی حزب کمونیست چین در مطلبی در صفحه نخست خود نوشت: «ترامپ و تیم انتقالی وی باید درک کنند که مسأله ایجاد کردن در روابط چین و آمریکا، صرفاً به معنای مسأله سازی برای خود آمریکاست». به هر ترتیب، کارشنان بر این باورند که هم ترامپ و هم دولت چین، تلاش دارند مرزهای جدیدی را در روابط میان دو کشور تعریف کنند که این حد و مرزها، نسبت به آن چیزی که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما وجود داشته، تقابلی‌تر خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: