جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
پیچیده تر شدن اوضاع حلب در پی عدم توافق قدرت های بزرگ
همزمان با پیشروی‌های ارتش سوریه در شهر حلب که با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه انجام می‌گیرد، نگرانی کشورهای غربی حامی معارضین و تلاش آن‌ها برای جلوگیری از ادامه پیشروی‌ها نیز در جریان است. با این وجود، به سبب وتوی چین و روسیه، قطعنامه پیشنهاد شده برای برقراری آتش‌بس در حلب نتوانست در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب برسد. روسیه اعلام کرده که قطعنامه مذکور، در واقع به منظور دادن فرصتی برای تجدید قوا به نیروهای مسلح فعال در حلب بوده است. همزمان، روند گفت‌و‌گوهای مسکو و آنکارا درباره سوریه که از مدتی پیش و در پی عادی‌سازی دوباره روابط میان دو کشور آغاز شده بود، در جریان بوده و مقامات دو طرف نیز بر آن تأکید می‌کنند. با توجه به مجموعه روند جاری، به نظر نمی‌رسد مسئله حلب با راهکاری به جز بازپس‌گیری کامل نظامی توسط ارتش سوریه قابل حل باشد.

بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری «رویترز» از نیویورک منتشر شده، قطعنامه آتش‌بس ۷ روزه شهر حلب در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز دوشنبه ۵ دسامبر (۱۵ آذر) برگزار شده بود، با مخالفت دو کشور روسیه و چین روبرو شد و بی نتیجه ماند. هدف از برقراری این آتش بس، ایجاد شرایط لازم برای کمک رسانی به ساکنان این شهر جنگزده اعلام شده بود. روسیه علت مخالفت خود را با این قطعنامه چنین اعلام کرده بود: «این آتش‌بس به نیروهای افراطی و شورشیان این امکان را می‌دهد تا قوای خود را تجدید سازماندهی کرده و به جنگ خود با نیروهای دولتی ادامه دهند». بر اساس اخبار منتشر شده، روسیه و ایالات متحده آمریکا بر سر عقب‌نشینی معارضین از منطقه شرقی حلب در حال مذاکره هستند. نیروهای معارض در اثر حملات متمرکز هفته‌های گذشته ناگزیر به عقب‌نشینی از برخی از مناطق  تحت کنترل خود شده و علی‌رغم تلفات سنگین، خود حاضر به تسلیم شدن نیستند.

در پی این اقدام،  وزارت خارجه سوریه از روسیه و چین به دلیل استفاده از حق وتو علیه قطعنامه آتش‌‌بس در شرق حلب، قدردانی کرد. وزارت خارجه سوریه تأکید کرد که این کشور هرگز اجازه نخواهد داد که شهروندانش نزد تروریست‌ها گروگان باقی بمانند و همه تلاش‌های ممکن را برای آزادی آن‌ها از چنگال گروه‌های تروریستی انجام خواهد داد. وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با هرگونه تلاش برای آتش‌بس در شرق حلب در صورتی که این آتش‌بس خروج همه تروریست‌ها از آنجا را تضمین نکند، مخالف است. این وزارتخانه همچنین از روسیه و چین به‌دلیل استفاده از حق وتو علیه قطعنامه آتش‌‌بس در شرق حلب بدون خروج گروه‌های تروریستی در این منطقه، قدردانی کرد. در ادامه این بیانیه‌ آمده است که این قطعنامه به تروریست‌ها فرصت می‌داد تا جنایات خود را تکرار کنند. 

وزارت خارجه سوریه افزود: «سوریه بر پایبندی خود نسبت به حمایت‌های همه‌جانبه از شهروندانی که قربانی تروریسم تکفیری و نفاق عربی هستند تاکید می‌کند. از بین بردن تروریسم تنها راه پایان دادن به درد و رنج این شهروندان بی‌گناه است». وزارت خارجه سوریه در این بیانیه، ادامه حملات بی‌هدف و جنایتکارانه گروههای تروریستی علیه غیرنظامیان بی‌گناه در حلب و دیگر مناطق را که منجر به شهادت رسیدن و زخمی شدن شماری از آن‌ها شده است، محکوم کرد. وزارت خارجه سوریه ضمن محکوم کردن حمله تروریستها به درمانگاه صحرایی روسیه افزود: این حملات جنایتکارانه بار دیگر ماهیت تروریستی گروههای مسلحی که غرب و مزدورانش اصرار دارند آنها را معتدل توصیف کنند، ثابت کرد. در نتیجه مسئولیت سیاسی و قانونی این جنایت‌ها بر عهده غرب و مزدورانش است که از این گروههای تروریستی حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امروز سه‌شنبه اعلام کرد واشنگتن پیشنهاد خود درباره حلب را که روز جمعه مطرح کرده بود، پس گرفته است. بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، لاوروف همچنین گفته مذاکرات با آمریکا درباره سوریه سودی نخواهد داشت. وزیر امورخارجه روسیه تأکید کرد، آمریکا اعلام کرده که در حال پس گرفتن پیشنهادات مطرح شده خود در تاریخ ۲ دسامبر در رابطه با عقب‌نشینی گروه‌های مسلح از شرق حلب است. لاوروف روز شنبه اعلام کرده بود، جان کری، وزیر خارجه آمریکا سرانجام طرحی پیشنهادی درباره حلب ارائه کرده که مفاد آن همسو با مواضع روسیه است. وزیر خارجه روسیه گفته بود، پیشنهاد آمریکا درباره حلب شامل زمان‌بندی و مسیرهای خروج گروه‌های مسلح از شرق حلب می‌شود. سرگئی لاوروف همچنین روز دوشنبه اعلام کرد، مذاکرات واشنگتن و مسکو درباره حلب قرار است از سه‌شنبه شب یا چهارشنبه صبح در ژنو آغاز شود. لاوروف امروز گفت: «روز گذشته ما اطلاعیه‌ای دریافت کردیم که آمریکایی‌ها اعلام کردند قادر به شرکت در نشستی درباره حلب نیستند. آن‌ها در حال پس گرفتن سند قبلی هستند و به نظر می‌رسد سند جدیدی را تنظیم کرده‌اند». 

همزمان با این تحولات، پیشروی‌های نیروهای ارتش سوریه در عرصه میدانی علیه معارضین و تروریست‌ها ادامه دارد. در همین راستا، منابع میدانی در جبهه حلب از موفقیت نیروهای ارتش سوریه در آزادسازی محله الشعار در شرق این شهر خبر دادند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع محلی، نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات گسترده خود توانستند محله الشعار واقع در شرق حلب را از اشغال گروه‌های تروریستی آزاد کنند و در حال حاضر یگان‌های مهندسی در حال کشف و خنثی‌سازی بمب‌ها و مین‌های کارگذاشته شده از سوی تروریست‌ها همزمان با عملیات جستجو در منطقه آزادشده و تثبیت مواضع خود هستند. نیروهای ارتش قصد دارند با تثبیت مواضع خود از هرگونه ضد حمله گرو‌ه‌های تروریستی که از محله الشعار به جنوب محله‌های شرقی گریخته‌اند، جلوگیری کنند. طی روزهای اخیر ارتش سوریه توانسته است در عملیات غافلگیرکننده و تمام‌عیار خود در جبهه شرقی حلب بیش از ۶۰ درصد این مناطق را از لوث تکفیری‌ها پاکسازی کند. به این ترتیب، آن‌گونه که مشخص است، در نبود چشم‌اندازی مشخص برای دستیابی به طرف‌های ذینفع درباره حلب، همچنان باید منتظر ماند تا وضعیت نهایی این شهر از طریق تحولات میدانی به نتیجه‌ای مشخص منتهی شود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: