جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
اعتراض اغضای پایداری به برگزاری اردوهای مختلف و فعالیت نشریات اصلاح‌طلب در دانشگاه
امروز وزیر علوم به مجلس رفت تا به سوالات رئیس کمیسیون فرهنگی پاسخ دهد. سوالاتی درباره وضع فرهنگی دانشگاه ها، از برگزاری اردوهای مختلط تا رواج فرهنگ ایران باستان در نشریات دانشجویی تا مطالب خلاف شئونات در تابلوی اعلانات دانشگاه ها. مواردی که فرهادی به آن ها پاسخ داد و پژمانفر را قانع کرد. 

از اردوهای مختلط تا ترویج هویت ایران باستان در دانشگاه‌ها

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ۹۶ اردو به صورت مختلط در دانشگاه‌ها برگزار شده است. حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۷ آذر) قوه مقننه در تشریح سؤال خود از وزیر علوم گفت: از ابتدای دولت یازدهم علیرغم اینکه رئیس جمهور در اولین روزها از حفظ آرامش و قانونگرایی در کشور صحبت می‌کرد اما در برخی موارد در میان مدیران و مسئولان دولتی سهم‌خواهیهایی شایع شده بود.
وی ادامه داد: برخی احزاب اصلاح‌طلب پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به ریل افراط‌گرایی و وضعیت اسفناک گذشته بودند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه وزارت علوم باید نسبت به آینده علمی کشور نگرانی داشته باشد، تصریح کرد: نگاههای سیاسی در دانشگاه موجب نگرانی شده است.
پژمانفر با بیان اینکه نشریه باران وابسته به بنیاد باران در برخی دانشگاهها منتشر می‌شود، گفت: به‌طور مثال در موردی این نشریه حکم قصاص را زیر سؤال می‌برد و برخوردی با آنها نمی‌شود.
وی ادامه داد: در نشریات و تابلوی اعلانات دانشگاهها برخی موضوعات مطرح می‌شود که خلاف واقع و شئونات است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: دستگاههای نظارتی در دانشگاهها کوتاهی دارند و اقداماتی انجام می‌شود که خلاف شئونات است.
پژمانفر با اشاره به هنجارشکنی نشریات دانشجویی در دانشگاهها افزود: ۳۰۷ نشریه با رویکرد اصلاح‌طلبی، ۲۶ نشریه دگراندیش، ۱۱ نشریه واگرا و ۱۵ نشریه با رویکرد ترویج هویت ایران باستان از مرز گفتمان کشور عبور کرده‌اند و چالشهایی ایجاد کرده‌اند که برخوردی با آنها نشده است.
وی با اشاره به برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی افزود:‌ در همین رابطه عکس‌ها و فیلم‌هایی دارم که در شان مجلس نیست که آنها را نشان بدهم.
 پژمانفر با بیان اینکه ۹۶ اردوی مختلف به صورت مختلط برگزار شده است، گفت: در چند وقت گذشته تنها ۵۷ جلسه سیاسی در چارچوب نظام، ۱۲ جلسه مذهبی برگزار شده که آمار آن با برگزاری اردوهای برگزار شده مختلط قابل قیاس نیست.
وی افزود: این اردوها با برنامه‌ریزی‌های از قبل تعیین شده و یا توسط تشکل‌های دانشجویی برگزار می‌شود این اردوها در فضای دانشگاه برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی می‌شود آیا ما مسئولیت نداریم که جلوی این اردوها را بگیریم.

با اردوهای مختلط برخورد می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: براساس آیین نامه مصوب و بازنگری بعدی آن در شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها، برگزاری اردوهای مختلط ممنوع اعلام شد و از آن پس با هرگونه برگزاری این گونه اردوها برخورد می‌شود.
محمد فرهادی که در پاسخ به سوال نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: اردوهای مختلط بخشنامه مرتبط با خود را دارد و برگزاری آن آیین نامه مخشص را دارد اما در مورد سفرهای آموزشی و پژوهشی و تحقیقات میدانی که با حضور اساتید برگزار می‌شود موضوع متفاوت است و باید در این گونه برنامه‌ها جزئیات، محل اسکان و نحوه حضور به طور کامل مشخص شود.
وی همچنین درخصوص برخی از حاشیه‌های برگزاری همایش‌ها در دانشگاه‌ها گفت: در مورد اصل موضوع بحث ویژه‌ای وجود ندارد اما درمورد برخی از حاشیه‌ها وزارت علوم با قدرت با آنها بر خورد کرده و برخورد لازم متناسب با قانون و آیین نامه صورت گرفت و درمورد موسیقی در دانشگاهها نیز آیین نامه‌های لازم وجود دارد.
وزیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه درخصوص وضعیت نشریات دانشجویی گفت: نشریات دانشجویی براساس وظیفه و چارچوب خود و دریافت مجوزهای قانونی فعالیت می‌کنند و در حال حاضر ۴۳۰۰ نشریه با مجوز در حال فعالیتند و با تخلفات احتمالی آنها نیز برخورد می‌شود کما اینکه در سال جاری نشریات در ۱۳ دانشگاه به شکل تذکر کتبی توقیف یا محرومیت مورد برخورد قرار گرفتند.
وی ادامه داد: درخصوص یک نشریه خاص در دانشگاه شریف نیز آن که اتفاق افتاد مربوط به خود دانشگاه نبود بلکه مربوط به انجمن دانش‌آموختگان بود که براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حق فعالیت دارند و با تخلفات آنها نیز در همان زمان برخورد شد و دستور جمع‌آوری آن از دانشگاه صادر گردید.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: دستگاه های نظارتی در دانشگاه ها براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی فعال هستند ونشریات طبق ضوابط موجود فعال هستند و بر عملکرد آنها نظارت می‌شود.

آقای وزیر، معاونان خودکامه شما قابل تایید نیستند

پژمانفر در واکنش به صحبت‌های وزیر علوم گفت: شما نهایت دفاع را از رفتار خلاف قانون معاونان خودتان داشتید و تلاش شما در این راستا قابل ستایش است. امروز از بورد دانشگاه‌ها برای برگزاری اردوهای مختلط تبلیغ می‌شود.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: مسئله این است که ما مشکلی در مجوزهای نشریات دانشجویی نداریم، بلکه مسئله این است که شما در نظارت بر عملکرد نشریات کوتاهی کرده‌اید. شما پاسخ دهید که چه تعداد از این نشریات به کمیته انضباطی فرستاده شده‌اند و در حالی که امروز بسیج محدودیت دارد اما شاهد هستیم که برخی تشکل‌ها هیچ محدودیتی ندارند. متاسفانه از برگزاری سخنرانی‌های ارزشمند جلوگیری می‌شود در حالی که تشکل‌ها به راحتی به کار خود ادامه می‌دهند.
پژمانفر بیان کرد: ما امروز افراد فراوانی را داریم که در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و کسی جلوی آنها را نمی‌گیرد. چرا امروز جریان‌های سوسیالیستی و کمونیستی باید در دانشگاه فعال باشند و چرا جریان‌های قومیتی به فعالیت در دانشگاه می‌پردازند.
او افزود: گزارش دهند چه برخوردی با این جریان‌ها شده است و این صحبت‌ها سیاسی نیست؛ لذا با سیاست تسامح و تساهل زمینه رشد این جریان‌ها فراهم می‌شود.
پژمانفر خطاب به فرهادی وزیر علوم گفت: آقای فرهادی صداقت شما را تایید می‌کنم اما معاونان خودکامه شما مورد تایید نیستند و تدین و رفتار در چارچوب نظام ندارند.
او در ادامه افزود: چرا در دانشگاه‌های ما رشد خودکشی و بی‌بندوباری افزایش یافته است؟ آیا دانشگاه به عنوان یک مرکز پژوهشی رشد یافته باید به این ترتیب باشد؟
پژمانفر بیان کرد: بحث‌های سیاسی همیشه وجود داشته اما هنجارشکنی‌ها باید تا کجا ادامه یابد و من نسبت به آقای وزیر و عملکرد شخص او این صحبت‌ها را بیان نکردم بلکه اشکالات من نسبت به تشکیلات موردنظر بوده است و از وزارت علوم نسبت به مسائل هنجاری و هنجارشکنی اشکال و ایراد دارم.
او در این جلسه گفت: آیا آقای وزیر نسبت به این حرف‌های من دغدغه دارند و قول می‌دهند که نسبت به بحث‌های دینی، فرهنگی و سیاسی اعمال‌نظر کنند؟ اگر این را بپذیرند من هم قانع می‌شوم.
مطهری نایب رییس مجلس ضمن سوال از پژمانفر بیان کرد: آقای فرهادی آیا صحبت‌های آقای پژمانفر را به عنوان رفع نقایص قبول می‌کنید؟ که با موافقت وزیر علوم ، رییس کمیسیون فرهنگی اعلام کرد قانع شده است و گفت: با توجه به اینکه می‌دانم ایشان متدین هستند ، قانع می‌شوم.
مطهری اعلام کرد: وزیر علوم تاکید دارند که درباره تغییر معاونان وزیر نمی‌توانیم قولی دهیم و این باید مدنظر قرار گیرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: