پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی طی یادداشتی به بررسی نقض برجام از سوی سنای آمریکا و تبعات سیاسی این موضوع پرداخت.
بادامچیان در این یادداشت نوشت: رویداد مذکور با اصرار دولت احمدی‌نژاد و سپس دولت آقای روحانی برای مذاکره و توافق هسته‌ای و اظهار عدم خوش‌بینی ولی امر مسلمین شروع شد.
وی با اشاره به اینکه دولت روحانی خیلی خوش‌بین بود و تصور داشت اروپا و آمریکا به نگاه نرم دولت وی، و موضوع برد-برد در این مذاکره توجه کرده و مشکل تحریم و همه کارشکنی‌ها را پایان خواهد داد تاکید کرد: دولت و تیم مذاکره کننده با همه حمایت‌ها به صحنه آمدند و هنگامی که برجام به امضا رسید، سر از پا نشناختند و آن را فتح الفتوح نامیدند اما پس از مدتی متوجه چهره کریه غرب در پس خنده‌ها و سخنان دلگرم کننده شدند و امروز با تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله توسط آمریکا، نمی‌دانند چگونه باید مواضع و تحلیل های غلط خود را تصحیح کنند.
نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین با بیان اینکه در این مدت عده‌ای هم به انگیزه‌های سیاسی و جناحی و گاه قدرت‌طلبی و بعضی هم از روی صداقت، برجام را ترکمنچای خواندند و حتی پس از امضای توافق گریه کردند که دیدید چه خاکی بر سرمان شد، نوشت: آنها اکنون که آمریکایی‌ها در دو مجلس سنا و نمایندگان با اتفاق آراء جمهوریخواه و دموکرات، تحریم ۱۰ ساله «ایسا» را تصویب کرده‌اند، مانده‌اند چه بگویند؟ آیا جشن بگیرند که، بزعم آنها، این قرارداد ترکمنچای گونه نقض شده است؟ یا به آمریکا حمله کنند که چرا اقدامی انجامی دادی که برجام منجر به شکست شود؟ این افراد اصولا چه پاسخی دارند بدهند که اگر برجام انقدر برای ایران منفی بود و بنفع آمریکا و غرب تمام شد، چرا پس از یک سال و نیم آمریکایی‌ها اینگونه ضد آن را تصویب می‌کنند و اروپایی‌ها به آن عمل نمی‌نمایند؟
وی در ادامه درخصوص اینکه تحلیل صحیح چیست نوشت: دو طرف مذاکره و قرارداد در اشتباه بودند. طرف ایرانی تصورات خام داشت و طرف غربی خیالات می‌کرد که با برجام، ایران را در موضع انفعال برده و جمهوری اسلامی همه خواسته‌های آمریکا و غرب را قبول می‌کند و آنها می‌توانند از راه برجام توطئه‌های خود را اجرا کنند.
بادامچیان افزود: امروز طرف ایرانی فهمیده است که آمریکا و غربی‌ها در پی سلطه‌گری و استعمار استکباری هستند و عهد و پیمان و امضا و قرارداد برای آنها در برابر منافع سلطه‌گرانه و استکباری‌شان ارزشی ندارند.
وی تصریح کرد: دولت آقای روحانی هم هنوز نمی‌داند چه باید بکند؟ ولی به هرحال ناچار است راهی بیابد چراکه نمی‌تواند موضع ملایم در پیش بگیرد و همانند گذشته با طرف غربی مدارا کند.
نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: امیدوارم که آن فکرها و تدابیر بتواند دولت روحانی را از این مشکل و بن بست به سلامت بگذارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: