دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
در اجلاس امنیتی تهران مطرح شد: برخی فکر می‌کنند می‌توانند امنیت و نظم را با دلار بخرند
سالن اجلاس سران امروز میزبان اجلاس امنیتی تهران بود. اجلاسی با شعار «گفت‌وگو، اعتماد و همکاری متقابل، امنیت و پیشرفت جمعی» که صبح امروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات آغاز به کار کرد. در این اجلاس تعدادی از سفرای کشورهای خارجی مقیم ایران و مقامات کشوری و لشکری حضور داشتند و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح سخنرانی کردند. در جریان برگزاری این کنفرانس چند نشست تخصصی با حضور علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور تشکیل شد. مراسم اختتامیه این همایش نیز عصر امروز با حضور علی شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی و وزرای دفاع، کشور و امور خارجه برگزار شد.

ایران نه با عربستان دشمن و نه با نقش آفرینی مثبت آن مخالف است

رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان خود در این اجلاس گفت: ما با تروریسم مخالفیم و به دولت‌های منطقه مانند سوریه، عراق و یمن در مبارزه با تروریسم کمک می‌کنیم.
رئیس مجلس با یادآوری مشترکات بین مذاهب اسلامی تصریح کرد: ما همه مسلمان هستیم و اختلاف بین شیعه و سنی یک اختلاف دروغین است. سنگرگیری برخی سیاستمداران پشت مذاهب اسلامی یک فریبکاری است.
لاریجانی با بیان اینکه همه کشورهای اسلامی می‌توانند با تکیه به قدرت خود یک همگرایی در منطقه به وجود آورند، گفت: ما با غرب مسیحی به‌دنبال درگیری صلیبی نیستیم و تنها با روشهای استکباری برای تقویت اسرائیل مخالفیم و تبلیغات علیه مسلمانان را غلط می‌دانیم.
وی با اشاره به تبلیغات آمریکا و برخی کشورهای منطقه علیه ایران اظهار کرد: آمریکا باید فهمیده باشد سیاست خطر امنیتی ایران رنگ باخته مانند آنکه بعد از دو دهه سروصدا در موضوع هسته‌ای ایران معلوم شد این سروصداها تنها سراب تبلیغاتی بوده در حالی که آمریکاییها می‌دانستند که مقام معظم رهبری فتوا به حرمت سلاح هسته‌ای داده‌اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز هم برخی در منطقه رژه سیاسی برگزار می‌کنند که "برای جلوگیری از خطر ایران است که ما به منطقه نیرو آورده‌ایم". آنها بدانند نظیر موضوع هسته‌ای رسوا خواهند شد و با تمسک به مسئله موشک، تروریسم و حقوق بشر نمی‌توانند چالش جدیدی علیه ایران ایجاد کنند.
لاریجانی با اعلام "ما با تروریسم مخالفیم و به دولتهای منطقه مانند سوریه، عراق و یمن در مبارزه با تروریسم کمک می‌کنیم"، اظهار کرد: ما حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی را تروریست نمی‌دانیم و این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا تجهیز تروریست‌ها به سلاحهای ضدهوایی را تصویب می‌کند.
رئیس مجلس با اشاره به دخالتهای نظامی قدرتهای خارجی در طول چهار دهه اخیر در منطقه اظهار کرد: این دخالتها عامل مهمی در گسترش جریان تروریسم در منطقه بوده است و حضور ناتو در افغانستان برای مبارزه با تروریسم ناکارآمد بوده و جنگ عراق هم باعث خلق تروریسم در منطقه شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور که در مساله لبنان مشکل حل شد، همه کشورها به خصوص کشور سعودی باید بداند ایران نه دشمن آنان است و نه با نقش آفرینی مثبت آنان در منطقه مخالفتی دارد، بلکه استقبال می کند.
وی تاکید کرد: ما با جنگ افروزی در یمن و سوریه مخالفیم و آن را غلط می دانیم لذا با صراحت اعلام می کنیم با نقش آفرینی همه کشورهای مسلمان منطقه در استقرار امنیت در منطقه بر محورهایی که ذکر شد هم احترام می گذاریم و هم آن را مفید می دانیم.
عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: گرچه ارزیابی ما از شرایط فعلی منطقه این نیست که به هم ریختگی امنیتی فعلی در کوتاه مدت سامان یابد اما جهت گیری جوامع اسلامی حل و فصل بحران در یک متن سیاسی است و در این زمینه به همه کشورهای مسلمان منطقه دست همکاری می دهیم.

برخی فکر می‌کنند می‌توانند امنیت و نظم را با دلار بخرند

وزیر امور خارجه نیز در سخنان خود با تأکید براینکه استقلال‌خواهی و سلطه ناپذیری از دلایل نفوذ و اقتدار جمهوری اسلامی است، گفت: برخی کشورها فکر می‌کنند که می‌توانند امنیت و نظم را با دلار بخرند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ارتباط وزن منطقه‌ای با نظم جهانی، اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم از نظم منطقه‌ای سخن بگوییم ناگریزیم از نظم جهانی حرف بزنیم و هنگامی که درباره نظم جهانی بحث می‌کنیم، نمی‌توانیم بدون توجه به غرب آسیا از شکل‌گیری نظم بین‌المللی و نظم جهانی صحبت کنیم.
ظریف در ادامه به بحث ادراک سازی در شرایطی که به گفته او تنوع منابع قدرت در آینده ایفای نقش می‌کند، اشاره کرد و افزود: چالشی که ما امروز در منطقه داریم، چالش و فرصت ادراکی است چراکه امروز منابع قدرت از منابع مالی فراتر رفته است، من نمی‌گویم قدرت نظامی تأثیرگذار نیست، چرا هست، اما تنها منبع قدرت نیست؛ نه تنها قدرت ناظمی بلکه قدرت اقتصادی هم تنها منبع قدرت نیست بلکه امروز قدرت معنایی که آمریکایی‌ها از آن به عنوان تسخیر قلب‌ها یاد می‌کنند، به منبع دیگری از منابع قدرت افزوده شده است.
وی با بیان اینکه استقلال خواهی و سلطه ناپذیری از دلایل مهم قدرت و نفوذ جمهوری اسلامی در جهان است به آنچه انحصار کنش‌گری دوقطبی در نظام بین‌الملل شایع است، اشاره کرد و گفت: کنشگری از انحصار دولت‌ها خارج شده است نه تنها از انحصار دوقدرت بلکه از انحصار دولت‌ها خارج شده است و ما می‌بینیم که امروز قدرت‌های دیگر ظهور کرده و در حوزه امنیت نفوذ کرده‌اند که نمونه مثبت آن جریان حزب‌الله لبنان و نمونه منفی آن گروه داعش است.
وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: مجموعه شرایط و دلایل را اگر کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که قدرت هژمون و دوران هژمونی آمده است و دیگر نمی‌توان از قدرت هژمون سخن گفت.
ظریف اظهار داشت: آمریکایی‌ها با توهم قدرت هژمون وارد جنگ‌های منطقه‌ای شدند کلینتون و بوش پدر، نیز برهمین اساس جنگ به راه انداختند تا با توهم قدرت هژمونی برتری موقتی خود را به برتری دائم و هژمونی پایدار تبدیل کنند اما میلیاردها دلار هزینه کردند و به نتیجه نرسیدند.
وی با بیان اینکه نظم و امنیت باید درون زا باشد و امنیت با دلار خریدنی نیست، تصریح کرد: بعد از توافق هسته‌ای دیدیم که برخی‌ها فریاد زدند که آمریکا ما را رها کرده است. آنها آن خانم را آوردند تا بگوید که می‌تواند امنیت آنها را تأمین کند اما اینها تا به حال کی توانستند، امنیت را تأمین کنند.
رژیم صهیونیستی تنها بحران ذاتی منطقه است و بقیه بحران‌ها ساختگی‌اند
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز بعد از ظهر امروز در نخستین کنفرانس امنیتی تهران که در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: استبداد داخلی و سلطه گری و تجاوز خارجی عوامل بنیادین بحرانهای منطقه ای است.
دریابان علی شمخانی که به عنوان سخنران اختتامیه این کنفرانس امنیتی تهران سخن می‌گفت با تاکید بر ساختگی بودن مجموعه بحرانهای منطقه ای از رژیم صهیونیستی به عنوان تنها بحران ذاتی منطقه نام برد و افزود: بحرانهای ساختگی موجود تابعی از اهداف و سیاستهای قدرتهای فرامنطقه ای به منظور سرپوش گذاردن بر بحران اصلی و تخلیه و انحراف ظرفیتهای مقابله با رژیم صهیونیستی با شکل دهی مسابقه تسلیحاتی و خونین کردن مرزهای جهان اسلام است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با ابراز تاسف از فقدان سازوکار موثرمنطقه ای که بدون تاثیرپذیری از منافع قدرتهای خارجی امکان حل بحران‌های جاری بر اساس معادله برد- برد را داشته باشد اظهار داشت: هیچگونه راهکار نظامی پایداری برای حل بحرانهای منطقه ای وجود نداشته و توهم ایجاد برنده و یا بازنده قطعی در کشمکش‌های موجود نباید موجب تفوق رویکرد نظامی بر راهکارهای مبتنی بر گفت‌وگو و مفاهمه شود.
وی افزود: بر این اساس هیچیک از کشورهای همسایه ومنطقه غرب آسیا به غیر از رژیم صهیونیستی در حوزه تهدیدات ایران دسته‌بندی نمی‌شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: