سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۶
درگیری ارتش سوریه با تروریست‌ها در چند جبهه همزمان
در شرایطی که با پیشروی‌های جدید ارتش سوریه در حلب، دیگر چیزی تا آزادسازی کامل این شهر از تصرف گروه‌های معارض و تروریست باقی نمانده، حمله تروریست‌های داعش به پالمیرا (تدمر) باعث گشوده شدن جبهه جدیدی علیه نیروهای دولتی شده و بار دیگر اوضاع را پیچیده ساخته است. در حال حاضر، ارتش سوریه با حمایت جنگنده‌های هوایی روسیه می‌کوشد شهر باستانی پالمیرا را از داعش بازپس گیرد. خبرهای متناقض درباره بیرون رانده شدن تروریست‌های داعش از این شهر منتشر شده است. در همین راستا، روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که حملات جنگنده‌های هوایی این کشور سبب شد تروریست‌های داعش بار دیگر از شهر باستانی پالمیرا عقب‌نشینی کنند. داعش روز شنبه موفق شده بود پس از ماه‌ها بخش‌هایی از این شهر را زیر کنترل خود درآورد. 

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داده است که در پی ۶۴ حمله هوایی ارتش روسیه به مواضع و خودروهای نظامی داعش، آن‌ها مجبور به عقب‌نشینی شدند. گروه موسوم به ناظر حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است اما اعلام کرده که تروریست‌ها به مناطق مرزی این شهر عقب‌نشینی کرده و آنجا مستقر شده‌اند. آن‌ها می‌کوشند با حملات خود باردیگر کنترل پالمیرا را که در مرکز سوریه قرار دارد، به دست آورند. درگیری‌ها بر سر شهر باستانی پالمیرا بیش از یک سال است که ادامه دارد. در ماه مارس سال جاری میلادی (۲۰۱۶) ارتش سوریه با حمایت بمب‌افکن‌های روسیه موفق شد این شهر را از اشغال یک‌ساله داعش خارج سازد. پیروزی بر داعش در پالمیرا یکی از موفقیت‌های بزرگ نظامی نیروهای دولتی بر تروریست‌ها بود. گروه ناظر حقوق بشر سوریه اما بر این نظر است که حمله مجدد تروریست‌ها به پالمیرا، با شرایط کنونی در حلب در ارتباط است.

ارتش سوریه در جنگ با معارضین در شرق حلب نیروهای وسیع نظامی خود را از مناطق مختلف به حلب برده و مصمم است که این منطقه را از کنترل نیروهای شورشی خارج سازد. در چنین شرایطی، گروه تروریستی داعش نیز با حمله به پالمیرا در نظر دارد از ضعف و کاهش نیروهای دولتی سوریه در این شهر باستانی به نفع خود استفاده کند. گروه تروریستی داعش در زمان تسلط بر پالمیرا بسیاری از آثار باستانی این شهر را که مربوط به رم باستان در قرن نخست میلادی است، ویران کردند. شهر باستانی پالمیرا را یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، به عنوان میراث فرهنگ جهانی معرفی کرده است.

گفتنی است این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که نیروهای ارتش سوریه به پیشروی خود در شرق حلب همچنان ادامه می‌دهند و به نظر می‌رسد که مقاومت معارضین مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، درهم شکسته باشد. در همین راستا، دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه موفق شده‌اند «شیخ سعید»، یکی از مناطق بزرگ تحت کنترل معارضین در شرق حلب را بازپس بگیرند. منطقه شیخ سعید در شرق حلب منطقه‌ای است که درگیری بر سر آن از ظهر روز یکشنبه همچنان ادامه داشته است. به گزارش ارتش سوریه، نیروهای سوری همچنین موفق شده‌اند مناطق «صالحین» و «کرم الدعدع» در شرق حلب را نیز به کنترل خود درآورند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌‌گوید ارتش سوریه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مناطق زیر کنترل شورشیان سوریه را در شرق حلب بازپس گرفته‌ است. یکی از سخنگویان این گروه اعلام کرد که تنها بخش کوچکی از شرق حلب زیر کنترل شورشیان است. 

ماه‌هاست در حلب نیروهای دولتی و معارضین به درگیری‌های خود ادامه می‌دهند. نیروهای ارتش سوریه در غرب این شهر و شورشیان مخالف دولت در شرق حلب مستقر بوده‌اند. در روزهای میانی ماه نوامبر، حمله سراسری نیروهای ارتش سوریه به شرق حلب آغاز شد. ارتش سوریه در نظر دارد که شرق حلب را به کلی از کنترل نیروهای معارض خارج کند. خبرگزاری روسی «اینترفاکس» به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از غروب یکشنبه تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر از مناطق زیر کنترل شورشیان در جنوب شرقی حلب خارج شده و خود را به مناطق امن‌تر رسانده‌اند. اینترفاکس همچنین گزارش داده که بیش از ۷۰۰ تن از نیروها معارضین طی ۲۴ ساعت گذشته تسلیم شده و سلاح‌های خود را تحویل داده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه اما مدعی است که شورشیان هنوز تسلیم نشده‌اند و همچنان به مبارزه خود ادامه می‌دهند.

ارتش سوریه نیز امروز اعلام کرد که شکست کامل شورشیان در حلب بسیار نزدیک است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دوشنبه شب ارتش سوریه با کمک مستشاران ایرانی موفق شدند بخش‌های دیگری از شرق حلب را از کنترل شورشیان خارج کنند. ژنرال سعید الصالح، رئیس شورای امنیت حلب اعلام کرد که «درگیری بر سر شرق حلب به سرعت به پایان خواهد رسید». او با اشاره به پیشروی‌های وسیع نیروهای مسلح سوریه در شمال شرقی حلب گفت شورشیان فرصت زیادی ندارند؛ آن‌ها باید «یا تسلیم و یا کشته شوند». 

اما از میان دیگر جبهه‌های درگیری در سوریه، باید به جبهه رقه نیز اشاره کرد. در تازه‌ترین تحول مربوط به این جبهه، أبو خولة الدیری فرمانده شورای نظامی دیرالزور که وابسته به گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» است اعلام کرد که این گروه قصد سیطره بر استان دیرالزور را دارد. الدیری در گفت‌وگو با وبگاه خبری «القاسیون» که وابسته به معارضان است تأکید کرد که نیروهای کُرد پس از آزادسازی شهر رقه، قصد دارند عازم دیرالزور شوند و داعش را از این استان بیرون برانند. وی همچنین تصریح کرد که نیروهای کُرد در مرحله دوم نبرد موسوم به «خشم فرات» شرکت خواهند کرد. این فرمانده نظامی ادامه داد، هدف اصلی تشکیل شورای نظامی دیرالزور فقط برای سیطره بر این استان است و از نیروهای بومی این استان تشکیل شده است. الدیری همچنین اظهار داشت، مسیر رخدادهای نظامی و سیاسی به سوی آغاز اقدامات نظامی به دیرالزور در حرکت است و زمان حمله به این استان نزدیک شده است، در واقع «سیطره بر رقه کلید ورود به استان دیرالزور است». 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: