سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۳
آغاز روند خروج معارضین تسلیم شده سوری از حلب
با تکمیل پیروزی ارتش سوریه در حلب، اکنون موضوع انتقال معارضین باقیمانده و همچنین غیرنظامیان به خارج از شهر، به محور اصلی توجه در موضوع سوریه تبدیل شده است. همزمان و از سوی دیگر، روند خروج غیرنظامیان تحت محاصره از شهرک‌های «فوعه» و «کفریا» که با مانع‌تراشی معارضین و تروریست‌ها مواجه شده، بار دیگر کار را برای اجرایی شدن توافقات صورت گرفته درباره سوریه دشوار کرده است. به هر ترتیب، سایت شبکه خبری «دویچه وله» صبح امروز خبر داد که پس از ۴۸ ساعت‌ انتظار، پنج اتوبوس و دو آمبولانس حامل ۳۵۰ نفر حلب را ترک کردند. این کاروان ساعت ۱۱ شب یکشنبه از شرق حلب خارج شد. نماینده سازمان ملل و دیده‌بان حقوق بشر سوریه خروج این افراد از حلب را تأیید کرده‌اند. در این میان، هرچند رسانه‌های غربی و عربی حامی معارضین سعی داشته‌اند تأخیر در خروج کاروان‌ها از حلب را به عدم پایبندی دولت سوریه به تعهداتش نسبت دهند، حقیقت این است که کارشکنی معارضین در روند خروج غیرنظامیان از فوعه و کفریا دلیل اصلی این امر بوده است.

در همین راستا، روز گذشته خبر رسید که معارضین و تروریست‌ها برخی اتوبوس‌هایی را که راهی شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا بودند، آتش زده‌اند. گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز تأیید کرده که برخی اتوبوس‌ها در راه به این دو شهرک شیعه‌نشین مورد حمله افراد مسلح قرار گرفته‌اند. در پی این واقعه، فادی اسماعیل، نماینده وزارت آشتی ملی سوریه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفت: «اشتباه بزرگی در توافق اولیه حلب صورت گرفت که مربوط به تصویب خروج افراد مسلح و خانواده‌هایشان و دیگر افراد مایل به خروج بود، بدون اینکه نامی از قضیه الفوعه و کفریا و اسرای نظامی و غیرنظامی نزد تروریست‌ها به میان بیاید». نماینده دولت سوریه تأکید کرد که ورود کاروان اتوبوس به شرق حلب باید همزمان با ورود اتوبوس برای انتقال مجروحان به الفوعه و کفریا باشد. وی سازمان صلیب سرخ جهانی و هلال احمر سوریه را متهم به اهمال در انجام وظایف خود کرد و اظهار داشت از آنجایی که تنها این دو سازمان کار نظارت در حلب را بر عهده داشتند، «تروریست‌ها از این فرصت برای خارج کردن تسلیحات، اسناد و سامانه‌های مخابراتی و غیره به خارج از حلب استفاده کردند». 

با این وجود، گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که روند خروج غیرنظامیان از فوعه و کفریا در مقابل خروج معارضین از حلب، از صبح امروز تسهیل شده و به جریان افتاده است. بر همین اساس، از امروز ساعت ۶ صبح، حدود ۵۰۰ نفر از ساکنان شهرک‌های فوعه و کفریا واقع در حومه ادلب سوار ۱۰ دستگاه اتوبوس شدند تا به حلب بروند. همزمان با این رویداد، شماری از تروریست‌های باقی‌مانده در محله‌های شرقی در چارچوب توافق تبادل خارج شده‌اند. خبرنگار خبرگزاری تسنیم گزارش داد بامداد امروز حدود هشت دستگاه اتوبوس حامل تروریست‌ها از محله‌های شرقی از طریق گذرگاه الراموسه به‌سمت منطقه الراشدین حرکت کردند که این اقدام به‌دور از چشم رسانه‌ها انجام شده است. وی درباره روند خروج غیرنظامیان از شهرک‌های محاصره شده کفریا و فوعه گفت کهن۱۴ اتوبوس در انتظار ورود به شهرک‌های کفریا و فوعه در چارچوب عملیات تبادل هستند. بر اساس اطلاعات موجود، طرف مذاکره‌کننده از طرف افراد مسلح، تضمین کرده است که امنیت را در مسیر عبور اتوبوس‌ها از کفریا و فوعه تأمین می‌کند و تمام اقدامات برای حمایت از اتوبوس‌ها اتخاذ شده است. 

اطلاعات میدانی حاکی از آن است که غیرنظامیان کفریا و فوعه ابتدا به حلب می‌روند و پس از آن راهی حمص می‌شوند. ‌ قرار است در منطقه «حسیاء» در حمص واقع در مرکز سوریه اسکان یابند و خانه‌های پیش‌ساخته برای آن‌ها تدارک دیده شده تا در آنجا ساکن شوند. اتوبوس‌های حامل ساکنان کفریا و فوعه پس از آنکه به حلب رسیدند، ‌ به منطقه‌ای به‌نام جبرین در جنوب غربی حلب می‌روند تا شهروندان فوعه و کفریا آنجا استراحت کنند و از آنجا به حمص بروند. البته کسانی که در دیگر استان‌ها اقوام و آشنایانی دارند به آن استان‌ها می‌روند، و کسانی هم که قوم و خویشی در استان‌های دیگر ندارند، به منطقه حسیاء‌ در حمص عزیمت می‌کنند.

اما همزمان با این تحولات میدانی، در عرصه سیاسی نیز تحول در موازنه‌های موجود، سبب مطرح شدن تحلیل‌های جدید درباره سرنوشت سوریه شده است. دویچه وله در روایت خود از این موضوع می‌نویسد روسیه و ترکیه در تحولات اخیر در حلب نقش مهمی ایفا کردند. حال پوتین و اردوغان در فکر برگزاری «نشست سوریه» در قزاقستان هستند و در حالی که غرب در حاشیه قرار گرفته، نگرانی‌ها از «معامله‌ای روسی- ترکی» در سوریه بالا گرفته است. در حقیقت گفت‌وگوهای صلح سوریه که در ژنو و زیر نظر سازمان ملل متحد برگزار می‌شوند، از ماه‌ها پیش بی‌نتیجه مانده‌اند. آمریکا و دیگر متحدان غربی‌اش در تحولات اخیر سوریه، به‌ویژه در شرایط فاجعه‌بار حلب تقریباً هیچ نقش مؤثری نداشته‌اند. تماس‌های تلفنی متعدد لاوروف و همتای آمریکایی‌اش، جان کری – که آخرین روزهای مسئولیتش را می‌گذراند – هم نتوانستند از اختلاف نظر‌ها بکاهند. به همین نسبت، در غرب نگرانی‌ها از راهکاری روسی- ترکی در خاورمیانه افزایش یافته است. هم ترکیه و هم روسیه در روزهای اخیر نقش مؤثری در مذاکرات مربوط به خروج شورشیان و غیر نظامیان از شرق حلب بازی کردند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان از جمله سیاستمدارانی است که این نگرانی را بر زبان آورده است. به گفته نوربرت روتگن: «یکی از خطرناک‌ترین گزینه‌ها آرایشی روسی-ترکی در سوریه است». وی گفته چنین گزینه‌ای «فاجعه دیپلماتیک دیگری برای غرب» خواهد بود. به عنوان نمونه، بیم آن می‌رود که مسکو و آنکارا در مورد «تقسیم سوریه» با هم به توافق برسند؛ روسیه چشم خود را روی حضور دائمی ترکیه در مناطق کردنشین شمال سوریه ببندد، ترکیه هم در مقابل از پشتیبانی مخالفان بشار اسد دست بردارد. البته هنوز دستکم می‌بایست تا زمان برگزاری نشست سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در مسو منتظر ماند تا آرایش نیروها در این عرصه مشخص‌تر شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: