يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
محمد جواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تعدد کاندیدا در جریان اصولگرایی تاکید کرد: اصولگرایان به عنوان رقیب اقای روحانی تلاش می کنند که بتوانند تجربه اولین ریاست جمهوری تک دوره ای را برای اقای روحانی به وجود بیاورند، در این راستا از هیچ کوششی برای رسیدن به این خواسته شان فرو گذار نخواهند کرد. به نظر میرسد آنها اگر نتوانند روی بحث انصراف اقای روحانی موفق شوند، هدف دیگری را در دستور کار قرار خواهند داد و ان این است که اگر نتوانند در فضای رقابت های انتخاباتی نامزد شاخص ارایه کنند، حداقل با تعدد نامزدها وارد میدان شوند و انتظار دارند هر کدام از نامزدها از سبد رای مردم با گرایش های قومی، منطقه ای و موضوعی جذب کنند و هدف گذاری شده که بتوانند فضای انتخابات را به سمتی پیش ببرند که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود.

وی افزود: این رویکرد در ادبیات رقابتی تئوری شکار شغال نام دارد، آنها در این روش می خواهند تاجایی که می شود فضای انتخابات دوقطبی نشود و فضای رقابتی گسترده تری سامان داده شود تا مجموع نامزدها با تعدد تریبون ها همه یک هدف را دنبال کنند و ان تخریب و نقد بی پرده و زمین زدن رییس جمهور مستقر است. با این نگاه چند هدف دنبال می شود، هدف اول این است که آراء آقای روحانی کمتر شود چراکه در دوره ی قبل اقای روحانی رای لب مرز داشت و برای عبور از وضعیت ۵۰ درصد خیلی وضعیت مطمینی نداشت. آنها میخواهند در این دوره از نامزدهایشان استفاده کنند تا دستاوردهای دولت را چهار سال گذشته مورد نقد قرار دهند.

حق شناس عنوان کرد: هدف دوم این است که مردم نسبت به توفقیات دولت بی اعتماد شوند و انگیزه ای برای حضور در انتخابات نداشته باشند. به نوعی کاهش مشارکت در فضای رقابتی به وجود آید. تا آقای روحانی برای بار دوم وارد پاستور نشود. در این هدف گذاری ها اگر انتخابات به مرحله دوم راه پیدا کند ان موقع است که تمام کسانی که برای دومرحله ای کردن انتخابات مشارکت داشتند در پشت کسی که به آن مرحله می رسد قرار می گیرند و با حمایت بی چون و چرا ولی با داشتن سهم شخصی از قدرت وارد فضای انتخاباتی مرحله ی دوم میشوند و در مرحله دوم برخلاف مرحله اول که انتخابات چند ضلعی داشتیم، یک انتخابات دو قطبی خواهیم داشت که تمام اجزای ان مجموعه یا اکثر به اتفاق پشت سر رقبیب اقای روحانی قرار خواهند گرفت. این راهبردی است که به نظر میرسد جریان اصولگرا در حال طراحی آن است تا بتواند به نتیجه دلخواهش برسد.

وی در پاسخ به اینکه با این وجود در میان اصولگرایان استفاده از مهره های سوخته و یا نسوخته دیگر معنایی ندارد و هر چه مهره اصولگرایان دارند استفاده خواهند کرد؟ گفت: مهره های که برای خودشان امیدی دارند که در انتخابات دوره بعدی حضور پیدا کنند ترجیح میدهند که ورود نکنند. چهره ای مثل باهنرنگاهش بیشتر به این معطوف است که یک مهره عملیاتی است که فعلا وارد رقابت های انتخاباتی نخواهد شد. اما کسانیکه قبلا خود را آزموده اند و یا آنهایی که دنبال تریبون هستند وارد رقابت های انتخاباتی خواهند شد و مهمترین راهبرد این است که انتخابات دو مرحله ای شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: