سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵
نگرانی از برنامه‌های جدید ترکیه برای شمال سوریه
تنها یک روز پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از ضرورت اقدام مشترک با دولت جدید آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه سخن گفت، ارتش ترکیه تانک‌ها و تسلیحات جدیدی را به مرز این کشور با سوریه اعزام کرده است. اعزام این نیرو‌ها که شامل سلاح‌های برد بلند و نفربرهای مسلح است، پس از آن صورت می‌گیرد که اردوغان برنامه‌های بعدی خود در سوریه را نیز اعلام کرده و گفت که پس از تصرف الباب، نوبت به منبج و سپس رقه (پایتخت خلافت خودخوانده داعش) خواهد رسید. در حال حاضر تجهیزات و تسلیحات جدید به شهرهای مرزی اوگوزلی و قره قمیش در شمال منبج اعزام شده‌اند. 

گفتنی است، اردوغان اخیراً بار دیگر آمادگی خود برای تشدید نبرد با گروه‌های تروریستی در سوریه را در صورتی که دولت جدید آمریکا جلوی مشارکت کرد‌ها در عملیات را بگیرد، مورد تأکید قرار داده است. ترکیه مدعی است که در صورت تسلط یافتن کرد‌ها بر شمال سوریه، یک دولت کردی جدید در این مناطق تشکیل خواهد شد که این امر به ضرر ترکیه است، حال آنکه طی مدت زمانی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد، کرد‌ها در ائتلاف با آمریکا، موفق شده‌اند بخش‌های مهمی از شمال سوریه را تحت تصرف خود درآورند. به هر ترتیب، اردوغان روز شنبه در اظهاراتی گفت: «ما اجازه تشکیل یک دولت جدید در شمال سوریه را نخواهیم داد». وی همچنین با اشاره به قصد ارتش ترکیه برای تصرف منبج، افزود: «در صورتی که ما بتوانیم دست به دست آمریکا بدهیم، پس از منبج نوبت رقه خواهد بود». 

گفتنی است اقدامات نظامی ترکیه در شمال سوریه در چارچوب عملیات نظامی این کشور به نام «سپر فرات» انجام می‌گیرد که از ماه اوت آغاز شده است. هرچند در ابتدا هدف این عملیات مبارزه با گروه‌های تروریستی و به ویژه داعش اعلام شده بود، در عمل، کردهای سوریه هدف اصلی این عملیات قرار گرفتند. البته آنکارا مدعی است که کردهای سوریه نیز به واسطه ارتباط با «پ. ک. ک» تروریست به شمار می‌روند. بر همین اساس، اظهارات اردوغان مبنی بر ایجاد یک «منطقه امن عاری از تروریست‌ها» به معنای قطع کامل کنترل کرد‌ها بر شمال سوریه نیز هست. 

اعزام نیروهای بیشتر از جانب ترکیه به سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که با وجود وعده اردوغان برای حرکت به سوی منبج و سپس رقه، وضعیت در خود الباب نیز طی روزهای اخیر برای ارتش این کشور دشوار بوده است. روز چهارشنبه گذشته اعلام شد که ۱۶ سرباز ترکیه توسط داعش کشته شده‌اند که این، بالا‌ترین میزان تلفات ترکیه در عملیات سپر فرات تاکنون بوده است. از سوی دیگر، نهاد ناظر بر حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس، روز جمعه اعلام کرد که در حملات هوایی ترکیه به الباب، طی ۲۴ ساعت دست کم ۸۸ غیرنظامی کشته شده‌اند؛ آماری که نشان می‌دهد جنبه‌های خسارت انسانی عملیات ترکیه در شمال سوریه نیز رو به افزایش است. 

به هر ترتیب، آن گونه که مشخص است، در حال حاضر هدف ترکیه آن است که پیش از دستیابی نیروهای موسوم به «ائتلاف دموکراتیک سوریه» بر شهر رقه، به این شهر رسیده و کنترل خود را بر سرتاسر شمال سوریه مستحکم نماید. بخش عمده نیروهای ائتلاف مذکور را کردهای سوریه تشکیل می‌دهند و این ائتلاف تاکنون مورد حمایت آمریکا بوده؛ امری که مخالفت جدی و شدید ترکیه را به همراه داشته است. در عین حال، آنکارا حرکت در مسیر دیپلماسی با ایران و روسیه را نیز ادامه داده و در روند فراهم سازی مقدمات برگزاری مذاکرات میان نمایندگان دولت سوریه و معارضین در قزاقستان حضور دارد. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، دولتمردان آنکارا با آگاهی یافتن از این حقیقت که براندازی دولت سوریه دیگر یک هدف دست یافتنی نیست، تمرکز خود را بر کسب سرزمین در مناطق شمالی این کشور قرار داده‌اند تا بدین ترتیب، دستکم در آینده سیاسی سوریه، اهرم فشار و ابزاری برای نقش‌آفرینی داشته باشند.

گفتنی است در میانه این تحولات، امروز سخنگوی دولت ترکیه در یک کنفرانس خبری بیان کرده است که ترکیه با آمریکا به توافق رسیده است تا شورشیان تحت هدایت ارتش آزاد سوریه و برخی دیگر از نیروهای نظامی محلی در سوریه به عملیات رقه ملحق شوند. ابراهیم کالین سخنگوی دولت اردوغان امروز با انتقاد از عدم حمایت ائتلاف بین المللی از عملیات آزاد سازی الباب این موضوع را غیر قابل قبول دانست. وی بیان کرد که تا کنون در عملیات سپر فرات بیش از ۱۹۰۰ کیلومتر از دست تروریست‌های داعش آزاد شده است. وی همچنین بیان کرده که نیروهای ائتلاف بین المللی به جای انتقاد از ترکیه بری مبارزه با داعش باید حمایت‌های خود را از عملیات جبهه جرابلس، دبیق و الباب صورت داده، زیرا ارتش ترکیه تا حد ممکن حساسیت‌های لازم برای جلوگیری از آسیب به شهروندان غیر نظامی را در دستور کار خود قرار داده است.

سخنان کالین درباره توافق با آمریکا در خصوص مشارکت نیروهای شورشی در عملیات آزادسازی رقه نکاتی را دربر دارد. در این زمینه باید اشاره کرد که از حدود دو ماه پیش، ارتش ترکیه به همراه نیروهای ارتش آزاد سوریه در حال انجام عملیات در الباب هستند. اما تا کنون نیورهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از این عملیات موسوم به عملیات سپر فرات هیچ حمایت نظامی نداشته‌اند و در نتیجه می‌توان اینگونه برداشت کرد که عملیات نظامی ترکیه در سوریه تا کنون از مشروعیت بین‌المللی برخوردار نبوده است. اما چنانچه طبق گفته‌های سخنگوی اردوغان اکنون ایالات متحده با ترکیه به توافق رسیده باشد که عملیات رقه با حضور نیروهای ترک و ارتش آزاد صورت پذیرد، این به نوعی نشانگر آن خواهد بود که به تدریج آمریکا حضور نظامی ترکیه در سوریه را به مشروعیت و رسمیت می‌شناسد و این امر می‌تواند تحولات زیادی در پی داشته باشد. در واقع، اگر آمریکا با عملیات رقه و حضور ارتش آزاد در آن موافقت کرده باشد، تمامی مسیر ترکیه به سمت رقه را مورد حمایت قرار داده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: