يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱
واکنش‌ها به تهدید جدید کره شمالی درباره موشک‌های بالیستیک
جهان در حالی وارد سال جدید میلادی شده که هنوز یکی از حوزه‌های مهم تنش و بی‌ثباتی بالقوه در عرصه بین‌المللی، یعنی شبه جزیره کره، به واسطه اقدامات تهدیدآمیز کره شمالی در وضعیت هشدارآمیز قرار دارد. در آخرین تحول در این زمینه، اظهارات رهبر کره شمالی درباره آزمایش موشک‌های بالیستیک دوربرد، با واکنش آمریکا مواجه شده است. روز گذشته کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اظهار داشت که کشورش در آستانه آزمایش موشک‌های دوربرد بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است. کیم در پیامی به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی گفت که تولید موشک‌های قاره‌پیمای بالستیک این کشور «در مراحل پایانی» قرار دارد. 

«بی بی سی» ضمن انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد برنامه هسته‎ای و موشکی کره شمالی نگرانی‎های عمیقی را برای جامعه بین‌المللی به همراه آورده است و سازمان ملل متحد در قطعنامه‌‌های مختلفی از کره شمالی خواسته است تا به آزمایشهای هسته‌ای و موشکی خود پایان دهد. با وجود همه این تلاش‌ها برای توقف آزمایش‎ها، پیونگ‌یانگ تاکنون موفق به انجام پنجمین آزمایش اتمی شده است. کره شمالی در سال گذشته میلادی دو آزمایش هسته‌ای انجام داد که ظاهرا آخرین آن‌ها «قوی‌ترین» دست از این آزمایش‌ها بوده است. کره شمالی مدعی است که تاکنون پنج بار در سال‎های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳ و در ژانویه و سپتامبر ۲۰۱۶ آزمایش‎های موفق اتمی انجام داده است. 

در این میان، به نظر می‌‎رسد که قدرت انفجار‌ها به مرور زمان افزایش یافته است. شواهد حاکی از آن است که قدرت انفجار تازه‎ترین آزمایش هسته‎ای این کشور در سپتامبر ۲۰۱۶ معادل انفجار ۱۰ تا ۲۰ کیلوتن تی‌ان‌تی بوده است که در صورت اثبات این مسئله، آزمایش اخیر در مقایسه با آزمایش‎های پیشین قوی‎ترین محسوب می‌‎شود. کره شمالی ادعا کرده است که موفق به «کوچک‎سازی» کلاهک هسته‌ای شده و می‌تواند آن را روی موشک بالستیک قرار دهد. اما این ادعا هنوز به طور مستقل تایید نشده است و بعضی از کار‌شناسان در مورد این ادعا ابراز تردید کرده‎اند. کره شمالی پیش‌تر ادعا کرده بود که توانسته به فناوری موشکی با قابلیت رسیدن به آمریکا دسترسی پیدا کند. در همین رابطه، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام نظامی آمریکا گزارش کرده است که اگرچه کره شمالی ممکن است توانسته باشد کلاهک هسته‌ای را بر روی موشک نصب کند، اما تکنولوژی ضروری برای حملات دوربرد یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی کره شمالی است.

اما در پی اعلام آزمایش یک موشک قاره‌پیما توسط کره شمالی، آمریکا از این کشور به شدت انتقاد کرد. وزارت دفاع آمریکا هشدار داد، آزمایش مجدد موشکی برای کره شمالی پیامدهایی به بار خواهد آورد. بر اساس گزارش «دویچه وله»، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کره شمالی هشدار داد و اعلام کرد، این کشور باید از اعمال تحریک‌کننده و گفتار آشوب‌برانگیزی که صلح و ثبات را به خطر می‌‌اندازد دوری کند. آنا ریچی آلن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا یکشنبه ۱ ژانویه (۱۲ دی) با بیان این مطلب در واشنگتن گفت، کره شمالی باید به جای این به وظایف بین‌المللی خود پایبند بوده و به «مذاکرات جدی بازگردد». او از همه کشور‌ها خواست تا «برای کره شمالی و حامیانش روشن سازند که این ‌قبیل آزمایش‌های موشکی غیر قابل قبول است» و چنین اعمال «غیر قانونی» پیامدهایی خواهد داشت. در بیانیه پنتاگون همچنین آمده است که آمریکا طیف کاملی از اقدامات بازدارنده را برای دفاع از متحدان خود در برابر کره شمالی پیش‌بینی کرده است. پنتاگون در این بیانیه اعلام کرده است که هرگونه اقدام کره شمالی در راستای تکنولوژی موشک‌های بالستیک به صراحت در قطعنامه‌های سازمان ملل ممنوع اعلام شده است. 

گفتنی است که درست یک ماه پیش، رهبر کره شمالی در واکنش به تازه‌ترین تحریم‌های شورای امنیت، سخنانی تهدیدآمیز بر زبان راند و دستور برگزاری رزمایشی نظامی را صادر کرد. خبرگزاری دولتی KCNI به نقل از کیم جونگ اون اعلام کرد: «چنانچه جنگی در بگیرد، حمله‌ای مرگبار علیه نیروهای کره جنوبی انجام می‌دهیم تا با دفاع از خود مانع اراده آنان برای پیشروی علیه کشورمان شویم... این حمله‌ای است که هیچ چیز و هیچ کس در آن زنده نمی‌ماند». به گزارش همین خبرگزاری، در مانوری نظامی که واحدهای کره شمالی در نزدیکی مرز با همسایه جنوبی انجام داده‌اند، حمله به «نهادهای حکومت ارتجاعی سئول» بازسازی شدند.

این تحول پس از آن صورت گرفت که روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر، شورای امنیت سازمان ملل، کره شمالی را به خاطر تازه‌ترین آزمایش اتمی این کشور، مشمول تحریم‌های جدید کرد. تدابیر تنبیهی تازه، افزون بر منع صادرات روی، نیکل، مس و نقره، شامل محدودیت در صادرات زغال سنگ کره شمالی به چین می‌شود. چیزی که درآمد پیونگ یانگ از این رهگذر را در مقایسه با سال گذشته، ۶۲درصد کاهش می‌دهد. در قطعنامه شورای امنیت آمده که صادرات زغال سنگ و آهن تنها در حد تضمین حیات مردم کره شمالی مجاز هستند. دولت کره جنوبی در استقبال از قطعنامه ۲۳۲۱ شورای امنیت، تشدید تحریم‌های کره شمالی را سخت‌ترین و گسترده‌ترین تحریم‌های غیرتسلیحاتی در تاریخ سازمان ملل توصیف کرد و همراه با ژاپن، مجازات‌های جداگانه‌ای برای رژیم کره شمالی در نظر گرفت. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت سفر و ممنوعیت مبادلات بانکی و مالی ۳۵ نهاد و ۳۶ فرد مرتبط با طرح‌های اتمی و موشکی کره شمالی می‌شوند. این افراد و سازمان‌ها در لیست سیاه تحریم‌های ژاپن و کره جنوبی قرار گرفته‌اند و نام دو نفر از مشاوران ارشد کیم جونگ اون در بین آنهاست. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرده که افراد و گروه‌های دیگری نیز در آینده به لیست سیاه تحریمی‌ها افزوده شده و امکان دسترسی به اموالشان را نخواهند داشت.

پس از آن، شورای امنیت، تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را روز چهارشنبه دوم دسامبر در واکنش به تازه‌ترین آزمایش اتمی این کشور تشدید کرد. این آزمایش در سپتامبر انجام شده بود و اعضای شورای امنیت در ماه‌های گذشته سرگرم بررسی تدابیر لازم بودند. با این حال، تاکنون هیچیک از قطعنامه‌های سازمان ملل تاثیری در رفتار‌ها و رویکردهای پیونگ یانگ نداشته‌اند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: