يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
فشار بر قوه قضاییه به دلیل برخورد با دانه درشت‌هاست
معاون اول قوه قضائیه به توییت رئیس جمهوری، اعتصاب غذای آرش صادقی، فشارها به قوه قضائیه و ... واکنش نشان داد. حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در همایش تخصصی معاونین و روسای ادارات مبارزه با سرقت پلیس آگاهی که صبح امروز در مقر مرکزی ناجا برگزار شد، گفت: از جمله مسائلی که موجب بازدارندگی می‌شود معرفی مجرم به جامعه است. کاری کرده‌ایم که دادگاه‌های ما علنی برگزار نمی‌شود. بیش از 1000 میلیارد تومان از اموال عمومی را برد و حالا می‌خواهیم دستگیرش کنیم می‌گویند «ج. م»؛ این دیگر چیست؟ مردم مسخره‌مان می‌کنند.
وی ادامه داد: فردی سرقت کرده، باید مشخص شود کیست و این به نفع جامعه و به ضرر مجرم است. قانون اساسی هم حدود برگزاری دادگاه علنی را مشخص کرده، الان هم می‌گوییم دادگاه علنی است، اما نه صداوسیما حق پخشش را دارد، نه رسانه به درستی می‌تواند آن را منتشر کند، خب خبرنگار چه چیزی را منتشر کند؟ ما حتما باید ایرادات و مشکلات را اصلاح کنیم.

بحث شفافیت فریبکاری و برای جلب آراء است؟
سخنگوی دستگاه قضایی با اشاره به عدم انتشار برخی مطالب به دلیل مسایل امنیتی گفت: اگر می‌خواهیم بگوییم شفافیت، فریبکاری نکنیم و با تفکیک کردن موضوعات محرمانه و امنیتی برای مردم، موضوعات را شفاف کنیم، اما اگر تنها برای جلب آراست موضوع فرق دارد.
وی ادامه داد: من از قول رسانه‌ها شنیدم که رییس‌جمهور نوشته‌اند حساب‌های قوه قضاییه باید شفاف شود؛ لذا من اینجا به مردم و همه کسانی که دانسته این حرف را می زنند می گویم این حساب ها کاملا شفاف است و جمع کثیری از دولت مردان و نمایندگان مجلس طی بیست ساله گذشته در جریان موضوع هستند.
محسنی‌اژه‌ای گفت: تحلیل من این است که از مدتی پیش یک فشار مضاعفی علیه قوه قضاییه بوده و تا انتخابات ادامه می‌دهند؛ چرا که قوه قضاییه با دانه‌درشت‌ها و آقازاده‌ها و صاحب منصبان در حال برخورد است و شما ببینید هفته‌های گذشته چه کسانی بازداشت شدند.
20 میلیارد هزینه ستاد انتخابات ریاست جمهوری از کجا آمده است؟
وی در پایان سخنانش با بیان اینکه در این چند روز کسانی بازداشت شدند که ٦٠٠ میلیارد و ١٠٠٠ میلیارد بدهی داشتند، تصریح کرد: متاسفانه من نمی‌توانم اسم ببرم در حالی که باید به مردم معرفی شوند؛ چرا اینها را شفاف‌سازی نمی‌کنید؟ چرا بدهی بانک‌ها به دولت و دولت به بانک مرکزی را شفاف اعلام نمی‌کنند.
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: اینها می‌خواهند قوه را تحت فشار قرار دهند تا دست از مبارزه با دانه‌درشت‌ ها برداریم؛ شما اگر ١٠٠٠ سارق معمولی را بگیرید صدای هیچ کسی در نمی‌آید ولی وقتی یک بدهکار ٦٠٠ یا ١٠٠٠ میلیاردی را می‌گیرید قضیه فرق می کند، این فشارها از داخل و خارج بیشتر خواهد شد و احتمالا تا انتخابات ادامه خواهد داشت.  شما که گفته‌اید حاضرید یک سامانه برای دخل و خرج ها راه‌اندازی کنید؛ خب بکنید یا دیگری القا کرده حاضریم منابع اتنخاباتی مان را شفاف کنیم به شرط شفاف کردن دیگری؛ خب اگر راست می گویید چرا شرط می گذارید؟ آن وقت معلوم می شود پول‌ها از کجا آمده است.
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: الان از شما می پرسم برای ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری یک نفر چقدر پول لازم است. قطعا بالاتر از ٢٠ میلیارد، خب شما بگویید این پول از کجا آمده است؟

برخی از نمایندگان به تازگی وارد مجلس شده اند و به قوانین آشنایی ندارند
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره توییت منتشر شده از سوی رئیس جمهور و اظهارات ترکان در خصوص اعلام آمادگی برای بیان هزینه‌های انتخاباتی به شرط شفاف سازی حساب های قوه قضائیه، اظهار کرد: من این خبر را در خبرگزاری دولت دیدم، اما بیان این مسائل و شفاف سازی نیازی به شرط ندارد. برخی از نمایندگان مجلس که به تازگی وارد مجلس شده و آشنایی به قوانین نداشتند، سخنانی را درباره حساب‌های قوه قضائیه مطرح کردند، اما بیش از 200 نماینده موضوع را مشاهده کرده و از واقعیت باخبر شدند، حتی وزیر اقتصاد همین دولت نیز درباره حساب های قوه قضائیه صحبت کرد.
وی ادامه داد: گفته‌اند که ما حاضریم بگوییم که چقدر پول خرج کرده‌ایم و از کجا خرج شده. گفتن این که شرط نمی خواهد. بیایند بگویند که مثلا از حساب آن وزیری که من هم شنیده‌ام بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه دارد و در ستاد انتخاباتی نیز مسئولیت داشته، خرج کرده اند.

مرخصی آرش صادقی به دلیل فشارها نبود
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سئوال دیگری درباره اعتصاب غذای آرش صادقی و جرائم این فرد نیز اظهار کرد: این چیزی که می گویم تحلیل نیست. خبری است که سیستم های اطلاعاتی به ما داده اند. بسیاری از این اقدامات از خارج سرچشمه گرفته و برخی از عوامل داخلی نیز آن را دنبال می کنند تا قوه قضائیه را تحت فشار قرار دهند. چرا که قوه قضائیه برخورد با دانه درشت ها را آغاز کرده و وقتی این افراد می بینند که قرار است با خودشان برخورد شده یا پیش بینی می کنند که با آنها نیز برخورد خواهد شد، فشارهایی را وارد می‌کنند تا قوه قضائیه به سراغ افراد دیگر نرود. از جمله این فشارها این است که زندانیان را وادار به اعتصاب غذا می‌کنند.
محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در سازمان زندان‌ها شرایط اعتراض به حکم، نحوه رسیدگی و... به زندانی توضیح داده می شود و آنها می توانند از این طریق اقدام کنند. اما اگر عده‌ای قصد دارند تا با اعمال فشار از داخل و خارج به قوه قضائیه و اقدامات خلاف قانون کاری کنند که قوه قضائیه در برخورد با این افراد کوتاهی کند، به هیچ وجه قوه قضائیه تسلیم این فشارها نخواهد شد.
معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در فتنه 88 شاهد بودیم که فتنه گران که در راس آنها شیطان اکبر، آمریکا قرار داشت چطور می خواستند درخواست های غیرقانونی خود را اجرا کنند، اما قوه قضائیه زیر بار نرفت، البته حتما بعضی از اشکالات وارد است که ما آنها را رفع خواهیم کرد. اما تاکید می کنم که با فشار به قوه قضائیه هیچ امر خلاف قانونی انجام نخواهد شد.
وی افزود: کسی که اعتصاب غذا کرده دست از اعتصاب غذایش برداشت و مرخصی گرفت و این هیچ ربطی به فشارها نداشت. افراد بسیار زیادی هستند که حتی جاسوس بوده و مرخصی گرفته اند. دزدان هم مرخصی گرفته اند و فردی بوده که با سوءاستفاده از موقعیت پدرش از بیت المال استفاده کرده و به مرخصی رفته است.
وی با بیان اینکه حتما طبق قانون به حرف‌ها و مشکلات زندانی‌ها گوش داده شده و اگر مشکلی باشد رسیدگی می شود، درباره جرائم آرش صادقی گفت: این فرد سه اتهام قطعی داشته که به خاطر آنها محکوم شده و با توجه به اینکه مجرم شناخته شده می توانیم درباره پرونده‌اش اطلاع رسانی کنیم که من در نشست خبری روز یکشنبه توضیحات لازم را می دهم، اما این فرد هم می تواند به این حکم اعتراض کرده و حتی اگر لازم باشد ماده 477 را اعمال می کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: