يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰
اظهارات جدید وزیر خارجه ترکیه درباره نقش ایران در سوریه

تنها دو روز پس از آنکه معارضین مسلح سوری مدعی شدند به دلیل آنچه نقض آتش‌بس از سوی دولت سوریه و متحدانش خوانده شده، مذاکرات صلح آستانه را تحریم می‌کنند، وزیر خارجه ترکیه نیز ادعاهایی مشابه را مطرح کرده است. ترکیه گروه‌های تحت حمایت ایران را به نقض آتش‌بس سوریه متهم کرده و هشدار داده که این وضعیت ممکن است مذاکرات صلح را به مخاطره اندازد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، امروز در مصاحبه‌ای مدعی شد نقض مکرر آتش‌بس سراسری سوریه ممکن است مانع از برگزاری مذاکرات صلح مورد توافق ترکیه و روسیه شود. چاووش‌اوغلو نیروهای حامی دولت سوریه، به ویژه گروه‌های مسلح شیعه و همچنین حزب‌الله لبنان را عامل اصلی نقض آتش‌بس دانسته و گفته ایران نیز باید به عنوان ضامن آتش‌بس از سوی گروه‌های مسلح شیعه و دولت سوریه عمل کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش شماری از گروه‌های معارض سوری اعلام کردند در حال تعلیق برنامه‌های خود برای شرکت در مذاکرات صلحی هستند که قرار است به زودی در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود. این گروه‌ها مدعی شده‌اند که ارتش سوریه، اقدام به نقض مکرر و شدید آتش بس کرده و همین امر، دلیل تصمیم اخیر آن‌ها بوده است. در بیانیه‌ای که روز دوشنبه به امضای شماری از گروه‌های معارض مسلح سوری رسیده، ادعا شده که دولت سوریه و متحدان آن «همچنان مشغول آتش گشودن هستند و آتش بس را در موارد زیاد و شدیدی نقض کرده‌اند». در ادامه این بیانیه آمده است: «با ادامه این موارد، جناح‌های شورشی اعلام می‌کنند که کلیه مباحثات مرتبط با مذاکرات آستانه متوقف می‌شود».

چاووش اوغلو در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفته است که «اگر ما نتوانیم جلوی نقض آتش‌بس بگیریم، روند صلح در آستانه ممکن است به شکست منتهی شود». وزیر خارجه ترکیه در همین مصاحبه گفت که ارتش ترکیه و متحدان آن در «عملیات سپر فرات» به پیشروی در خاک سوریه ادامه می‌دهند. عملیات سپر فرات نامی است که به عملیات مشترک ارتش ترکیه و گروه‌های سوری تحت حمایت این کشور علیه مواضع گروه داعش در شمال سوریه داده شده است. وی افزود که پس از ده روز توقف پوشش هوایی به دلیل بدی شرایط هوا، نیروی هوایی ترکیه عملیات خود را در منطقه از سر گرفته و در نتیجه، «ارتش آزاد سوریه، که از حمایت زمینی ما هم برخوردار است، به سرعت در منطقه الباب پیشروی می‌کند». 

مولود چاووش اوغلو از نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا انتقاد کرد و گفت که آن‌ها از عملیات سپر فرات داعش حمایتی نکرده‌اند. وی افزود: «سوال ما از آمریکا این است: اگر قرار است در مهم‌ترین عملیات نظامی در این جنگ از ما حمایتی به عمل نیاورید، به چه دلیل در پایگاه هوایی انیجرلیک مستقر شده‌اید»؟ ترکیه به آمریکا اجازه داده است از این پایگاه برای عملیات هوایی علیه داعش در خاک سوریه استفاده کند. وزیر خارجه ترکیه در عین حال تأکید کرد که آمریکا همچنان متحد مهمی برای کشور اوست و افزود: «ما تقریباً در تمامی جنبه‌ها با هم همکاری نزدیک داریم؛ هر چند باید اذعان کرد که در حال حاضر ما گرفتار نوعی بحران اعتماد هستیم». مولود چاووش اوغلو حمایت آمریکا از برخی گروه‌های کرد در جنگ علیه داعش را مورد انتقاد قرار داد و گفت که ایالات متحده به ارسال اسلحه برای گروه یگان‌های مدافع خلق ادامه می‌دهد. وی اظهار داشت: «یگان‌های مدافع خلق، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک و این حزب وابسته به پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) است که آمریکا آن را یک سازمان تروریستی می‌داند».

همزمان با این انتشار این مصاحبه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اظهاراتی بار دیگر بر اهداف آنکارا برای ادامه عملیات خود حتی پس از تصرف «الباب» تأکید کرد؛ امری که به خودی خود، می‌تواند بیانگر تمایل آنکارا به کسب نفوذ هرچه بیشتر در آینده سوریه و گرفتن امتیازات بیشتر در هرگونه مذاکرات صلح آتی باشد. رئیس جمهور ترکیه امروز در سخنانی تاکید کرد: «عملیات معارضان سوری با حمایت نیروهای نظامی ترکیه برای تصرف شهر الباب در شمال سوریه باید به زودی پایان یابد». اردوغان تصریح کرد که عملیات این کشور در سوریه موسوم به «سپرفرات» تنها به شهر «الباب» محدود نخواهد شد و «رقه» را هم در برخواهد گرفت. وی در سخنانی که از تلویزیون ترکیه پخش شد، تصریح کرد که مصمم است تا سایر مناطق سوریه از جمله شهر منبیج نیز توسط نیروهای مورد حمایت ترکیه، «پاکسازی» شود. شهر منبیج در ۵۰ کیلومتری شرق الباب قرار دارد.

اما درباره ادعاهای چاووش‌اوغلو درباره ایران، واقعیت آن است که اتهامات مطرح شده علیه ایران و حزب الله برآمده از گزارشی است که چندی قبل یک نهاد انگلیسی در مورد وضعیت سوریه بعد از آتش بس مطرح کرده بود. این نهاد موسوم به نهاد ناظر حقوق بشر در سوریه بیان کرده بود: «نیروهای ارتش بشار اسد و حزب الله لبنان در حال پیشروی به سمت بخش وادی بردی و تسلط بر بخش عین الفیجه – که یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب دمشق در آن قرار دارد – هستند». اما در حالی که این موضوع بهانه‌ای برای بر هم زدن اتش بس و ترک مذاکرات از سوی معارضین شده است، باید اشاره کرد که همین گزارش به صراحت بیان کرده که نیروهای دولتی و متحدان آن در این منطقه مشغول مبارزه و درگیری با گروه موسوم به جبهه فتح شام – شاخه تغییر نام یافته جبهه النصره و از وابسته‌های به القاعده – است. آنچه کاملاً مشخص است اینکه حتی در صورت درست بودن ادعای معارضان در مورد حملات نیروهای دولتی و حزب الله به این بخش، باید گفت که در توافق آتش بس همه گروه‌های تروریستی وابسته به جبهه النصره و القاعده از این آتش بس مستثنی شده بودند. متن توافق در بندهایی به صراحت بیان کرده است آتش بس سراسری در سوریه شامل هیچ کدام از گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده و جبهه النصره نخواهد بود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: