يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۹
هاشمی زنده است چون انقلاب باید زنده بماند

مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران برگزار شد. در این مراسم که امروز برگزار شد، علاوه بر اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی، اعضای هیات دولت، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌های مختلف لشگری و کشوری حضور یافتند. 
گفتنی است مراسم تشییع پیکر مرحوم هاشمی فردا 21 دی برگزار خواهد شد. همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی که فردا 10 صبح در دانشگاه تهران برگزار می‌شود، آیت الله خامنه ای بر پیکر این یار دیرین امام و رهبری نماز می‌خوانند. پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از برگزاری مراسم تشییع در ضریح مطهر امام راحل آرام خواهد گرفت.

دولت پشتوانه بزرگ و شجاع خود را از دست داد
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت‌الله ‏‏هاشمی رفسنجانی در گفت وگویی کوتاه با خبرنگاران،  با بیان ‏‏اینکه در طول دوران نهضت اسلامی تا پیروزی انقلاب اسلامی، امور اساسی و بسیار سخت بر دوش ‏‏این شخصیت بزرگ و مبارز بود، گفت: حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن دوران مبارزه رابط ‏بین ‏ایران و نجف و نیز ایران و پاریس بودند و در زمان بازگشت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، ‏همواره از ‏یاران بسیار نزدیک امام خمینی(ره) بشمار می‌آمدند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: آیت‌الله هاشمی به واقع از استوانه های بزرگ انقلاب بودند و هموار در کنار رهبری به عنوان یاری دلسوز حضور داشتند. وی افزود: ایشان  برای ما در سیاست خارجی نظراتی راهگشا بیان می کردند و از دست دادن این شخصیت بزرگ همه ما را غمگین کرده است.
همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: آیت الله هاشمی تکیه گاه و پشتوانه محکمی برای نظام و رهبری بودند و دولت احساس می کند که امروز پشتوانه بزرگ و شجاع خود را از دست داده است.
وی در حاشیه مراسم وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در جمع خبرنگاران ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از استوانه های نظام جمهوری اسلامی بودند و در مواقع حساسی که نیاز به نقش آفرینی احساس می شد حضور چشم گیری داشتند.
وی افزود: هاشمی چه قبل از انقلاب و در روزهای سخت شکنجه که تا مرحله اعدام هم پیش رفتند به انقلاب پایبند بودند و بعد از انقلاب هم در کنار امام راحل قرار گرفتند.
جهانگیری تاکید کرد: آیت الله هاشمی بعد از انقلاب نیز در همه مقاطع سخت و به خصوص در روزهای سخت انقلاب و در مواقعی که نظام با بحران های سخت مثل بحران هفتم تیر ماه مواجه می شد، شخصیتی بودند که به امام کمک می کردند تا کشور از بحران عبور کند و کمک‌های ایشان در دوران جنگ و فرماندهی ستاد جنگ، زبانزد بوده است.
معاون اول رئیس جمهوری در پایان تأکید کرد: آیت الله هاشمی تکیه گاه و پشتوانه محکمی برای نظام و رهبری  بودند و دولت احساس می کند که امروز پشتوانه بزرگ و شجاع خود را از دست داده است.

خط امام خط اعتدال بود و هاشمی دنباله رو همان خط بود
دبیرکل مجمع نیروهای خط امام هم با بیان اینکه بهترین عنوان برای مرحوم هاشمی لقب امیرکبیر ایران است، گفت: ایشان یک اصلاح طلب، انقلابی و مصلح بودند. 
سیدهادی خامنه ای ظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم درگذشت آیت الله هاشمی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا مرحوم هاشمی را یک اصلاح طلب می دانید، اظهار کرد: آقای هاشمی با اصلاحات همکاری داشت و موافق آن بود. اصلاحات مفهوم وسیعی دارد که می توان هاشمی را یک اصلاح طلب، انقلابی و مصلح دانست.
وی ادامه داد: هاشمی امتیازات بسیاری داشت که موجب برجسته شدن ایشان می شد. سابقه زیاد در مبارزه،  همراهی با امام (ره)، اعتماد ویژه ای که حضرت امام به ایشان داشت، علم، اندیشه، مدیریت و تحور از خودگذشتگی و سوابق زیاد که در کمتر کسی پیدا می شد، از ویژگی های ایشان بود وبارزترین ویژگی ایشان از خودگذشتگی و تعهدش بود.
خامنه ای اضافه کرد:  امیدوارم  راه و رهنمود آقای هاشمی مورد عمل قرار گیرد. خط امام همان خط اعتدال است و هاشمی هم همان خط امام را ادامه می داد. خط انقلاب هم خط اعتدال است و کسانی که فکر می کنند انقلاب تندروی است اشتباه می کنند.
محمدرضا عارف نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه مراسم درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا مرحوم هاشمی پدر اصلاحات بود، گفت: جایگاه ایشان فراتر از اصلاحات بود و به نظر من پدر معنوی کشور و جوانان بود و فراتر از جناحین حرکت می‌کرد.
وی با تسلیت گفتن درگذشت آیت‌الله هاشمی به مردم و خانواده‌اش، یادآور شد: ایشان در لحظه‌های سخت و بحرانی حضور داشتند و با سعه صدر بالای خود قبل و بعد از انقلاب در همه صحنه‌ها حضوری کلیدی و تاثیرگذار داشتند و یاور اصلی رهبری بودند.
سیدمحمدرضا خاتمی در حاشیه مراسم وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در آینده کمبود آقای هاشمی برای این انقلاب و مملکت روشن می شود. شاید کمتر کسی را با شخصیت آقای هاشمی داشته باشیم که از همه جهات قابل توصیف است.
وی در ادامه یادآور شد: ایشان از قبل از انقلاب یک انسان خود ساخته، مبارز، مجتهد روشن بین و انسانی که در زمان خود می زیست بودند و مقتضیات زمانه را می دانستند.
خاتمی افزود: ایشان شاگرد کامل و ممتاز امام (ره) بود که در انقلاب حوادث مختلف و پایان جنگ شاید هر کس دیگری جز هاشمی بود نمی توانست این گونه عمل کند.
وی در پایان بیان کرد: همه مردم ایران حتما کمبود ایشان را حس می کنند؛ به ویژه کسانی که در این ایام با ایشان قرابت فکری بیشتری داشتند. این اتفاق به این آسانی قابل تحمل نیست و امیدوارم ان شاء الله خدا به همه صبر بدهد.

هاشمی مرد روزهای سخت بود
رئیس مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی نیز در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: روز گذشته مردی بزرگ از تبار سابقون انقلاب اسلامی به دیار باقی شتافت. نام او همیشه با نام انقلاب اسلامی همراه بوده و هست.
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: از آغازین روزهای مبارزه جزو پیشروان مبارزه علیه رژیم ستمشاهی بود و نهضت بزرگ امام (ره) با همت مردانی چون او فراگیر شد.
لاریجانی ادامه داد: در تمام دوران مبارزه ملت ایران، با استواری ستودنی پیگیر آرمان‌های پیشوای بزرگ انقلاب، امام (ره) بود،‌ زندان‌ها و شکنجه‌ها را تحمل کرد تا جریان روحانیت مبارز شاخ و برگ لازم برای راهنمایی توده‌ها را بیابد.
وی خاطرنشان کرد: مجاهدت هاشمی رفسنجانی در صحنه‌های سخت و پرفراز و نشیب ابتدای انقلاب اسلامی کمتر از قبل از انقلاب نبود، در مبارزه با گروه‌های مختلف عزمی راسخ داشت. مخصوصاً پس از فتنه‌گری‌های بنی صدر او به همراه سایر رهبران حزب جمهوری اسلامی نقشی اساسی در امیدوار نگه داشتن روحیه انقلابی ملت و عقیم نمودن جریان انحرافی بنی صدر و منافقین به عهده داشت.
وی اظهار کرد: پس از پایان ریاست جمهوری تحت زعامت و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، ملت بزرگ ایران مسئولیت ریاست جمهوری را در دو دوره بر عهده وی گذاشت و هاشمی رفسنجانی در این دوران همت خود را مصروف آبادانی و پاک کردن غبار تخریب‌های جنگی صدام از ایران کرد و انصافاً با شجاعت در این راه گام برداشت و سازندگی و آبادانی در کشور را یک ارزش زمانه خود کرد.
لاریجانی خاطرنشان کرد: دریغا که دستمان از این شخصیت انقلابی، عمیق و آینده‌نگر کوتاه شد. او به راستی مرد روزهای سخت بود و همیشه با روحیه آرام خود به مدیران انقلاب روحیه فعالیت و تلاش بیشتر می‌بخشید.

مظلوم‌تر از بهشتی بودی
آیت الله امینی نیز در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت. وی در این پیام خطاب به هاشمی نوشت: خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند. خدا می‌داند آنچنان این مصیبت اندوه بار، جانکاه، ناگوار و دردآور بود که ساعت‌ها گریستم؛ زیرا برادری بصیر، سنگ صبوری مدبر، همسنگری صمیمی و یار و رفیقی شصت ساله را از دست داده‌ام. 
آیت الله امینی افزود: گرچه متاسفانه ظاهرا جسم شما دیگر در کنار ما نیست، اما شما را همچون همیشه «زنده» می‌دانم؛ چون انقلاب باید» زنده» بماند. 
امام جمعه موقت قم و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه تاکید کرد: شما در هسته اصلی مبارزات قبل از انقلاب بودید، زندانی شدید، تبعید شدید، شکنجه شدید، ولی دست از همراهی امام عزیز و بزرگوارمان برنداشتید و پس از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از استوانه‌های نظام در سمت‌های مختلف؛ از جمله فرماندهی جنگ، ریاست قوه مقننه، ریاست قوه مجریه در دوران پس از جنگ و عصر سازندگی، ریاست مجلس خبرگان و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، وفادار‌ترین و دلسوز‌ترین فرد به نظام، رهبری و مردم بودید. 
وی تصریح کرد: علی رغم آنکه همه دنیایت را فدای انقلاب و نظام کردی، در این اواخر به شما بی‌مهری‌های فراوان شد، مظلوم‌تر از شهید بهشتی بودی و تحمل و صبر کرده و مکررا در ناملایمات روزگار می‌فرمودید:» اگر صبر نکنم چه کنم؟! اصل نظام به خطر می‌افتد»، اما از شما در مقابل عوام فریبان و دشمنان حقیقی و پنهان انقلاب که طرفدار دین منهای روحانیت بودند، حمایت نکردند. 
امینی در پایان نوشت: خداحافظ رفیق بی‌بدیل روزهای سخت و بحرانی ایران! سلام مرا به امام و رفقای شهیدمان برسان. دور نیست آن زمان که من نیز به شما ملحق شوم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: