يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
«طرح گفت‌وگوی ملی» روی میز فراکسیون امید

چندی پیش بود که با بالا گرفتن اختلافات سران قوا، رئیس فراکسیون امید مجلس از «طرح گفت و گوی ملی» سخن گفت. محمدرضا عارف به این اختلافات اشاره کرده و برای حل چنین مشکلاتی از این طرح حرف زده بود. پس از آن او و تعدادی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید از پیگیری طرح گفت و گوی ملی در مجلس گفته بودند و اینکه می خواهند چراغ گفت و گوی ملی را از پارلمان و در میان نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا روشن کنند. حالا احمد مازنی یکی دیگر از نمایندگان فراکسیون امید از تشکیل کمیته ویژه ای برای پیگیری این طرح در فراکسیون امید و تهیه پیش نویس این طرح خبر داده است. 
نمایندگان دنبال کننده طرح گفت و گوی ملی هنوز چیز زیادی از جزئیات این طرح نگفته اند، اما آنچه مسلم است این اولین بار نیست که موضوع گفت و گوی ملی برای حل اختلافات مطرح می شود. شاید آخرین باری که این مسئله در سطح کلان کشور طرح شد، سال گذشته و از جانب رئیس دولت یازدهم بود. موضوعی که مرحوم آیت الله هاشمی نیز آن را مطرح کرد، اما تا زمان مرگش موفق به اجرای آن نشد. حالا و با مرگ هاشمی بسیاری بار دیگر از اتحاد و آشتی ملی سخن می گویند. آن ها امیدوارند حضور گروه های مختلف سیاسی در مراسم تشییع مرحوم هاشمی آغازی بر این وفاق باشد.  

مبنا روی مشترکات دو طرف و هدف حل مشکلات اقتصادی است
محمدرصا عارف که اولین بار طرح گفت و گوی ملی را مطرح کرد در این خصوص گفته بود: وقتی می‌توان برخی مسائل و اختلاف نظرها را در داخل یک جلسه حل کرد چرا باید آنها را رسانه‌ای کنیم؟ مبنای ما این است که حتی الامکان این مسائل رسانه‌ای نشود. وی اظهار کرد: ما طرح گفت‌وگوی ملی را در پارلمان دنبال می‌کنیم و در همین راستا کارگروهی برای تعامل با فراکسیون‌های دیگر تشکیل شده است. ما در خیلی مسائل مثل حقوق شهروندی با یکدیگر اختلاف نظر داریم، اما در بحث اشتغال و رونق اقتصادی اختلاف نظری نیست و می‌توانیم در راستای منافع ملی با یکدیگر تعامل کنیم. جهت‌گیری ما همین است که مبنا روی مشترکات باشد ان‌شاءالله اختلاف نظرها هم در حین این تعامل حل خواهد شد تا ان‌شاءالله به نتایج مطلوب برسیم.
عارف پس از آن در گفت و گویی با اشاره به پیگیری طرح گفت وگوی ملی در مجلس بر لزوم تعامل دو جریان اصیل انقلاب تاکید کرد. به اعتقاد عارف، اگر چنین طرحی اجرایی شود،‌ اختلافات بزرگان نظام در فضای دوستانه حل می‌شود،‌ تا آن‌چه نمود بیرونی دارد، تفاهم و همدلی باشد. او تاکید کرد: با تدبیری که عزیزان ما در فراکسیون امید داشتند، ما می‌خواهیم گفت و گو را در سطح مجلس به طور جدی دنبال کنیم تا الگویی برای جامعه شود.

ساختار رسانه ملی گفت و گوهای یک طرفه است 
علیرضا رحیمی یکی دیگر از نمایندگان عضو فراکسیون امید در این خصوص گفته است: برخی حواشی ناشی از اختلافات در فضای سیاسی داخلی که تبعاتی در جامعه گذاشته است، به دلیل نبود گفت‌وگوی ملی است. گاهی اوقات صداوسیما به عنوان یک تریبون وسیع ملی، گفت‌وگوهای یک طرفه ترتیب می دهد و این رسانه گسترده، ساختاری برای حرکت به سمت گفت‌وگوی ملی با هدف ایجاد آرامش و رضایت نسبی در فضای سیاسی کشور را دنبال نمی کند. 
وی با اشاره به عدم گفت‌وگوی مسئولان با یکدیگر در جهت حل مسائل فی مابین می گوید: اگر اختلاف نظری دارند این اختلاف‌ها نباید به رسانه‌ها کشیده نشود، یعنی هم در سطح فضای سیاسی و هم در سطح ساختار حکومتی و ساختار ملی، گفت‌وگوی ملی یک ضرورت حتمی برای کشور است و حتما منافع زیادی را به دنبال دارد. البته طرح ساده ای نیست و از نظر اجرایی بسیار پیچیده است و قاعدتا نیاز به تمرین و ممارست دارد. در وهله اول باید همه گروه‌ها ضرورت حرکت به سمت گفت‌وگوی ملی را درک کنند. دوم الزامات آن را قبول کنند و نکته سوم ظرفیت‌های ملی مانند صداوسیما و رسانه‌ها این ضرورت را بپذیرند تا بتوانند همراهی کنند.

می خواهیم مجلس الگویی برای بقیه جامعه باشد
حجت‌الاسلام احمد مازنی نیز امروز در این خصوص اظهار کرد: به اعتقاد من راه‌حل مشکلات کشور گفت‌وگو است و این چاره دردهای مزمن در کشور و تنازعات حاکم بر فضای سیاسی است. جامعه ما به صورت تاریخی به جامعه‌ای تبدیل شده که در آن تک‌گویی و مونولوگ وجود دارد و روش دیالوگ و گفت‌وگو در آن ضعیف است که این ریشه در روش آموزشی و تربیتی ما دارد.
وی افزود: پیش فرض گفت‌وگو این است که دو طرف اختلافاتی دارند و واقعیت اختلاف را می‌پذیرند و درباره آن گفت‌وگو می‌کنند. به اعتقاد من این امر می‌تواند راه‌حل مشکلات کشور و کلید قفل گرفتاری‌های مختلف معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: با توجه به اینکه همه گروه‌های سیاسی در مجلس حضور دارند و همه نحله‌های فکری و اقوام ایرانی و پیروان ادیان و مذاهب زیر سقف مجلس هستند ما طرح گفت‌وگوی ملی را در پارلمان کلید زدیم تا الگویی برای گفت‌وگوی ملی در سایر بخش‌ها شود. اگر در مجلس که نخبگان و منتخبین ملت از همه جناح‌ها حضور دارند این امر تحقق پیدا کند می‌توانیم آن را به خارج از مجلس نیز تسری دهیم.
مازنی قانون اساسی، اندیشه‌های امام و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را مبانی تعریف شده در طرح گفت‌وگوی ملی عنوان و خاطرنشان کرد: هر کس این سه مبنا را قبول دراد می‌تواند وارد فضای گفت‌وگو شود. روش آن نیز به مجلس و خرد جمعی واگذار شده و می‌تواند روش‌های مختلفی از جمله تشکیل فراکسیون یا کمیسیون و یا هسته گفت‌وگو پیش‌بینی شود و یا اینکه کل نمایندگان با حضور بزرگان فراکسیون‌های سیاسی در یک برنامه منظم و منسجم گفت‌وگوی کنند و به توافق برسند یا اینکه از هر فراکسیون چند نفر معرفی شوند و جمعی به این منظور تشکیل شود.
این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اصول و سیاست‌های حاکم بر طرح گفت‌وگوی ملی، تصریح کرد: نکته مهم این است که اگر در برخی موضوعات اختلافی وجود دارد این امر باعث نشود که موارد اشتراکی تحت‌الشعاع قرار بگیرد مثلا در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی نکات بسیاری مورد اتفاق نظر است یا در حوزه اقتصادی در خصوص ایجاد اشتغال اختلافی نیست اگرچه ممکن است روی روش آن بحث وجود داشته باشد اما اصل حاکم انتفاع همگانی است و همه اقشار باید به نسبت سهم‌شان از خدمات و امکانات برخوردار باشند.
تشکیل کمیته ویژه و تهیه پیش نویس طرح در فراکسیون امید
وی با بیان اینکه پیش‌نویس طرح گفت‌وگوی ملی تهیه شده، یادآور شد: در این زمینه با صاحب‌نظران از جمله آقایان عارف، لاریجانی و برخی نمایندگان نیز مشورت شده و آنها این طرح را تایید کرده‌اند. همچنین اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اقلیت‌های دینی و مذهبی هم از این طرح استقبال کردند. اقدام دیگر گفت‌وگو با شخصیت‌های تاثیرگذار جناح‌های مختلف در خارج از مجلس بود به ویژه کسانی که سابقه پارلمانی داشتند و شخصیت‌ تاثیرگذاری در حوزه سیاسی محسوب می‌شوند از جمله آقایان حدادعادل، ناطق نوری، موسوی خونینی‌ها، سیدهادی خامنه‌ای، دعایی، کاظم موسوی بجنوردی و این ارتباط و تعامل با برخی مقامات و شخصیت‌های علمی و فرهنگی و پیشکسوتان حوزه سینما و موسیقی نیز انجام شده و ادامه خواهد داشت.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: فراکسیون امید و شخص دکتر عارف از طرح گفت‌وگوی ملی استقبال کرده و این امر در مجلس از سوی جریان‌های دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفته است. در همین رابطه دکتر عارف جمعی را به عنوان کمیته تخصصی گفت‌وگوی ملی به ریاست خودش و با حضور برخی نمایندگان از جمله بنده و آقایان فتحی، وکیلی، حسین‌زاده، شیخ، حیدری، عابدی و خانم سیاوشی تشکیل داد که در این کمیته بحث‌های اولیه انجام شده و قرار است این موضوع در دستور کار هیات رییسه و شورای مرکزی فراکسیون امید قرار گیرد و به طور جدی دنبال شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: