يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
واکنش‌ها به نوشدن نواگان هوایی از یک پیروزی ملی تا یک فاجعه ملی در نوسان بود

در یک سالگی برجام و لغو تحریم های هوایی کشور، نخستین هواپیما از 100 ایرباس خریداری شده در زمین فرودگاه مهرآباد فرود آمد. فرودی که با حضور تعدادی از مسئولان بود، وزیر راه و شهرسازی، معاونانش، رییس سازمان انرژی اتمی، تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی مقام های صنعت هوایی کشور. هنگام ورود این ایرباس سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته شد و خلبانان از داخل هواپیما با پرچم و نشانه ایران ایر برای خبرنگاران دست تکان دادند. 
اما ورود اولین هواپیما بعد از نزدیک به 40 سال تحریم ناوگان هواپیمایی ایران نه تنها از انتقادهای مخالفان دولت و برجام نکاسته که بر آن افزوده است. با اینکه دولت و طرفدارانش برداشته شدن تحریم های هوایی، خرید هواپیما از شرکت های خارجی و ورود این هوا به کشور را نشانه ای از پیروزی ایران و دولت یازدهم در به دست آوردن اعتماد غرب و به ثمر نشستن برجام می دانند، منتقدان می گویند: «چرا هواپیما؟». به گمان آن ها درحالی که کشور با مشکلات ریز و درشت اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، خرید هواپیما که وسیله ای لوکس به حساب می آید، نباید در اولویت دولت می بود. در مقابل دولت و طرفدارانش می گویند با توجه به زمان طولانی پرداخت پول خرید این هواپیماها، هیچ چیز مانند آن نمی توانست برای دهه ها پیوند اقتصادی ایران و غرب را حفظ کند، پیوندی که می تواند پشتوانه ای قوی برای روابط سیاسی باشد. دولت همچنین می گوید پول خرید این هواپیماها از محل فروش بلیت ها تامین خواهد شد.  
با این حال موضوع دیگری که مورد انتقاد منتقدان بوده است، شیوه استقبال از ایرباس تازه وارد است. به گمان آن ها حضور این تعداد از مسئولان بلند پایه در مراسم استقبال و عکس یادگاری با ایرباس، ذوق زدگی نا به جا بوده است.

شکست تحریم، پیروزی مردم ایران
کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و مسعود پزشکیان در مراسم رونمایی از ورود هواپیمای ایرباس شرکت کردند. کاظم جلالی عصر پنجشنبه در مراسم ورود هواپیمای ایرباس گفت: امروز برای ورود یک هواپیما به اینجا نیامده‌ایم بلکه موفقیتی برای ملت فهمیده و بزرگ ایران رقم خورده که نشان از تاریخ موفق و پیروز ما دارد. وی ادامه داد: حضور ما برای جشن به کرسی نشاندن حقانیت ملت ایران است. 
رییس مرکز پژوهش های مجلس افزود: کسانی بودند که تا دیروز ما را تحریم می‌کردند؛ اما تحریمی که صنعت هوایی نماد آن بود، امروز با شکست مواجه شدند زیرا ایران بزرگ قابل حذف از مجامع بین‌المللی نیست. 
جلالی ادامه داد: باید برای برخورد و تجلیل از چنین اتفاقاتی انصاف داشته باشیم. در تاریخ ایران پیروزی‌هایی کمتر از این جشن گرفته شده، این پیروزی نیز متعلق به مردم است بنابراین امید است پس از این جمهوری اسلامی ایران به جایگاه اصلی خود بازگردد.
همچنین مسعود پزشکیان در این مراسم گفت: دستاورد بزرگی رقم خورده زیرا حیله‌ و حقه‌های دشمنان را شکست داده؛ دشمنانی که تلاش کردند ارتباط ما را با جهانیان قطع کنند و این اتفاقی است که ما باید آن را باور داشته باشیم که امیدوارم این راه ادامه داشته باشد.
پزشکیان خاطرنشان کرد: ورود هواپیمای ایرباس به نوعی تحول در صنعت هواپیمایی نیست بلکه نگرش و نگاهی است که باید در مورد آن اندیشید، نگرشی که به موجب برجام و مذاکرات 1+5 رقم خورد.

مشکلی به نام «محرمانه»
اما جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و از منتقدان سرسخت برجام انتقادات خود را متوجه نحوه اجرایی شدن قرارداد خرید این هواپیماها کرد. وی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ دارای شبهه و مسائل نامعلوم است، اظهار داشت: متاسفانه اطلاعات دقیقی از سوی وزارت راه و وزیر مربوطه در خصوص این قراردادها به نمایندگان داده نشده و این مسائل محرمانه عنوان می شود.
جواد کریمی قدوسی با اشاره به سئوال خود از وزیر راه در خصوص قراردادهای خرید هواپیما، ضمانت اجرایی، ضمانت پشتیبانی، بازگشت تحریم ها و اقدامات خصمانه دولت آمریکا و خزانه داری این کشور، گفت: با توجه به خصومت و دشمنی آمریکا با کشورمان که با بی ارزش دانستن جان هموطنانمان در حوادث هواپیمایی یه دنبال لطمه زدن به نظام و مردم جمهوری اسلامی هستند،بیان داشت: آنها هر زمانی که بخواهند با وضع قوانین دلخواه، به دنبال ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران هستند و بارها این امر زا ثابت کرده اند.
کریمی قدوسی با بیان اینکه سهام دار شرکت های هواپیمایی مطرح دنیا آمریکای ها هستند و آنها هرگونه تحریم و قوانین  جدید آمریکا علیه ایران را مطمئنا اعمال خواهند کرد، افزود: با این اوضاع مطمئنا هیچ اعتمادی به قول و قرار های طرف آمریکای نیست و آنها با وضع قانون توسط اوفک این مسئله را نشان داده اند.
وی با اشار به حاکم بودن نظام سلطه در جهان و فرمان پذیر بودن کشورهای اروپای از آمریکا ،ادامه داد: این نوع خرید هواپیما از طرف های غربی با این هزینه ها به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست و باعث بار مالی برای دولت های بعدی می شود.

هجمه شریعتمداری، بذرپاش و قالیباف علیه دولت
امروز اما صفحه اول روزنامه های منتقد دولت از جمله کیهان با تیتر «تحقیر ملت به چه قیمت؟»، جوان با تیتر «دولت بال درآورد»، وطن امروز با تیتر «فرود تحقیرآمیز» و صبح نو با تیتر «عباس عشق ایرباس» به انتقاد شدید از فرود ایرباس اختصاص داشت. 
برای مثال کیهان در مطلب خود در این خصوص نوشت: اینهمه هیجان زدگی و غش و ضعف برای هواپیمایی که محصول یک معامله فسخ شده بین ایرباس و اسپانیاست،کمی زیاده روی و دور از ذهن است!
این روزنامه افزود: هرکس کمترین اطلاعی از داده‌های آماری داشته باشد و یا هرکس که بعنوان پدر یک یا سرپرست خانواده دستی در معیشت و اقتصاد خانواده داشته باشد ،به خوبی می‌داند که اوضاع ،به مراتب بیش ازآنکه دولتمردان نمایش می‌دهند آشفته و نابسامان است و دهها مشکل کلیدی و حیاتی در سر راه زندگی مردم وجود دارد که هواپیما در پیش آن مشکلات،دغدغه‌ای فانتزی قلمداد می‌شود.
این مطلب در ادامه اضافه کرد: دولت از هرگونه محصولی در بزرگترین وعده و ادعایش از روز نخست تا‌کنون ، یعنی پرونده هسته‌ای و موضوع برجام خالی و بدون دستاورد است و از دیگر سو،انتخاباتی در پیش است که پیروزی در آن بدون هیچ کارنامه‌ای برای مردم،سخت و دشوار است و نزدیکترین یاران دولت هم نسبت به آن امید ندارند. در چنین شرایطی،حرکات نمایشی و سخنان دهان پر کن،تنها کاری است که در فاصله 4 ماه مانده تا انتخابات از دست دولتی‌ها بر می‌آید.
کیهان در بخش دیگری از این مطلب تاکید کرد: جا دارد از مسولان دولتی پرسید اگر هدف از این باج‌دهی آشکار به فرانسوی‌ها، شوآف انتخاباتی نیست،چرا 430 میلیارد تومان پول خرید این هواپیما (که جمع بسیار بسیار محدودی از مردم از آن استفاده می‌کنند)را صرف ایجاد اشتغال نکردید!؟ گفتنی است برای ایجاد یک شغل صنعتی حدود 20 تا 25 میلیون تومان و برای یک شغل خدماتی حدود 5 تا هشت میلیون تومان پول لازم است. یعنی با پول این ایرباس می‌شد 21500 شغل صنعتی و 86هزار شغل خدماتی درست کرد. آیا این تعداد شغل کم است!؟ البته دولت محترم به این مهم اهتمام دارد و درحال ایجاد اشتغال است،اما برای کارگران و متخصصان فرانسوی!

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: