يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در اختتامیه نخستین جشنواره «زن،‌ رسانه و خانواده» با تأکید بر اینکه هیچ مسأله‌ای از مسائل پیش روی نظام بدون نقش‌آفرینی مثبت و سازنده رسانه‌ها قابل حل و رفع نیست، به بیان اهمیت فعالیت رسانه در جامعه پرداخت و خاطرنشان کرد: در جامعه امروز نه تنها باید به واقعیات مسائل مختلف در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توجه داشته باشیم، بلکه باید به تصویر آنها در رسانه‌ها نیز توجه کنیم.
معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به تفاوت تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌ها با واقعیات، گفت: نمی‌شود به خاطر اینکه تصاویر متفاوت است از رسانه‌ها گریخت و به آنها بدبین بود بلکه باید کوشید تا تصاویری که آنها از واقعیات جامعه منتشر می‌کنند به واقعیت‌های جامعه نزدیک شود و این نزدیکی نیز زمانی اتفاق می‌افتد که اساس کار و فعالیت رسانه‌ها بر گفت‌وگو باشد.
جهانگیری زمینه‌سازی برای گفت‌وگو در جامعه و همچنین کمک به گردش آزاد اطلاعات در جامعه را مهمترین رسالت رسانه‌ها دانست و اظهار کرد: رسانه نباید به وسیله‌ای برای کتمان حقیقت و اعمال زور تبدیل شود. همچنین نباید رسانه را از دسترسی به حقیقت منع کرد.
وی حق دسترسی آزاد به رسانه‌ها و همچنین حق مشارکت آزاد در سرنوشت را از جمله حقوق اساسی مردم عنوان کرد و گفت: متأسفانه سیاست‌زدگی و تبدیل رسانه‌ها به ابزاری فردی و همچنین مسلط کردن افراطی‌گری و خشونت بر رسانه‌ها موجب تضعیف اساسی حقوق ملت می‌شود.

به‌جای نقد دولت، جنگ روانی علیه دولت راه می‌اندازند
معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی رسانه‌ها در سال‌های اخیر نشان دادند که از حاکمیت مردم در سرنوشت خود و روی کار آمدن جریان اعتدال و عقلانیت در کشور راضی نیستند و راهی برخلاف نقش و رسالت رسانه‌ای برگزیده‌اند. شاهد این مدعا نیز عملکرد برخی از رسانه‌های مخالف دولت است که به جای نقد سیاست‌های دولت از نوعی عملیات و جنگ روانی علیه دولت استفاده می‌کند و بعضاً با وجود اینکه از سرمایه‌های عمومی استفاده می‌کنند، در تلاشند تا در اذهان مردم از دولت و مجلس برآمده از رأی آنها تصویری ناکارآمد نشان دهند.
جهانگیری تصریح کرد: نقش ملی و تاریخی رسانه‌ها در شرایط فعلی می‌تواند ترغیب عموم به فهم مسائل ملی و دعوت آنها به گفت‌وگوهای عقلانی به دور از سوءظن و تنش بر سر مسائل مختلف باشد. ما نیازمند شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی بر سر مسائل ملی و اساسی کشور آن هم بدون سوءظن و ایجاد تنش در جامعه هستیم.
وی همچنین با درخواست از رسانه‌های مخالف دولت برای حفظ امنیت کشور و جلوگیری از آشتفگی آن، تأکید کرد: ایران در جهان امروز و منطقه پرمخاطره و ناامن غرب آسیا کشوری آرام، امن و رو به توسعه است و دولت نیز عزمی جز حاکمیت قانون، مبارزه با فساد و پیشرفت و توسعه کشور ندارد. در همین راستا از همه رسانه‌های مخالف دولت می‌خواهم که جامعه امن و نظام مقتدر و برخوردار از رهبری آگاه و هوشمند را ناامن،‌ ناتوان و آشفته نشان ندهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: