جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵
ایران در مذاکرات «آستانه» درباره سوریه شرکت می‌کند


در شرایطی که طی یکی دو هفته اخیر و در پی تصویب قطعنامه آتش‌بس سوریه در شورای امنیت سازمان ملل، همچنان درباره حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه ابهام وجود داشت، مجموعه‌ای از دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک طی روزهای گذشته، ابهامات را در این زمینه تا حد زیادی برطرف کرده و انتظار می‌رود نمایندگان جمهوری اسلامی ایران نیز در مذاکرات «آستانه» قزاقستان حضور داشته باشند. این در حالی است که از روز گذشته تاکنون، مباحثی درباره دعوت از آمریکا برای شرکت در این مذاکرات نیز مطرح شده و به گفته برخی منابع، این احتمال وجود دارد که نمایندگانی از دولت جدید آمریکا که از 20 ژانویه به رهبری دونالد ترامپ تشکیل می‌شود، در مذاکرات حضور داشته باشند. 

روز گذشته، حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه که پس از دیدار با دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل و دیدار‌ها و گفت‌و‌گوهایی در ژنو، بامداد جمعه وارد مسکو شده بود، با میخائیل باگدانف نماینده رئیس جمهور روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و در اجلاس سه جانبه معاونان وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه شرکت کرد. جابری انصاری در نشست‌های دوجانبه و سه جانبه با معاونان وزرای خارجه روسیه و ترکیه پیرامون ترتیبات برگزاری اجلاس آستانه بحث و تبادل نظر به‌عمل آورد. این دیدار‌ها در پی نشست وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در ۳۰ آذر ماه در مسکو، برگزار می‌شود. در این نشست که در دقایق نخست خود با حضور و سخنان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برگزار شد، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه و آقایان باگدانف و اونال، معاونان وزارت امور خارجه روسیه و ترکیه، ترتیبات مربوط به اجلاس آستانه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دیدار روز گذشته در شرایطی انجام گرفت که ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در ۱۵ دی ماه در جمع خبرنگاران به سوالاتی درباره دعوت از نمایندگان ایران، عربستان و سازمان ملل برای حضور در مذاکرات آستانه گفته بود که درباره حضور نمایندگان ایران و عربستان در مذاکرات، ابهام وجود دارد. در عین حال، رایزنی‌های دیپلماتیک ایران و سفرهای منطقه‌ای بین ایران، روسیه و سوریه در جریان بود تا به گفته مقامات طرفین، «برای نشست قزاقستان هماهنگی‌های لازم حاصل شود» که مهترین آن‌ها سفر علی مملوک رئیس نهاد امنیت ملی و ولید معلم وزیر خارجه سوری به ایران بود که در ۱۲ دیماه انجام گرفت و آن‌ها با مقامات ارشد کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند. در همین حال، شاهد دعوت از برخی کشور‌ها مانند عربستان، قطر و آمریکا برای حضور در نشست بودیم و نیز قرار بر این شد تا استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه نیز در این اجلاس حاضر باشد.

روز جمعه ۲۴ دی ماه ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از حضور آمریکا در نشست قزاقستان خبر داد ولی گفت که سطح این حضور هنوز مشخص نشده است. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز گفته بود روسیه با حضور آمریکا در مذاکرات آستانه موافقت کرده است. این در حالی بود که مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود در‌‌ همان روز در پاسخ به سوالی گفت: «آنطور که من اطلاع دارم، ما تاکنون دعوتنامه رسمی برای شرکت در نشست آستانه را دریافت نکرده‌ایم، اما فرایند ویژه اجرای این طرح ادامه دارد و درباره آن با ترکیه و روسیه در تماس هستیم». این ابهام باعث شده بود تا بسیاری به این نتیجه برسند که باز هم روسیه در ماجرایی منطقه‌ای از ایران استفاده کرده ولی تهران را در بزنگاه کنار گذاشته و قصد دارد به همراه ترکیه از تحولات سوریه بهره برداری کند و سکوت و ابهام داخلی نیز به این موضوع دامن می‌زد. روند ادامه داشت تا دیدار روز گذشته حسین جابری انصاری، میخائیل بوگدانف و اونال معاونان وزارت خارجه ایران، روسیه و ترکیه که در مسکو انجام گرفت.

معاون وزیر خارجه کشورمان در صفحه اینستاگرام خود در این زمینه نوشت اجلاس آستانه قرار است در بیست و سوم ژانویه به میزبانی دولت قزاقستان و با حضور نمایندگان دولت و معارضه سوریه و «با نظارت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه» و مشارکت نماینده سازمان ملل متحد برگزار شود. خبرگزاری «تسنیم» در این زمینه اشاره می‌کند که نگاهی به روند تحولات از روز اول دی ماه که آتش بس در سوریه آغاز شد تا روز گذشته ۲۴ دی ماه نشان می‌دهد که حضور ایران حداقل در فضای رسانه‌ای مبهم بوده و در بهترین حالت، این حضور بنا بر ملاحظاتی اعلام نشد؛ اما روز گذشته معاون وزیر خارجه در یکی از آخرین جلسات هماهنگی برای نشست آستانه حضور یافته و نتیجه آن را کمک سه کشور برای برگزاری اجلاسی موفق خواند. با این اوصاف به نظر می‌رسد تا کنون حضور ایران، روسیه و ترکیه در نشست قزاقستان (که قرار است بیست و چهارم ژانویه مصادف با چهارم بهمن ماه) آن هم به عنوان ناظر بر مذاکرات سوری- سوری و مشارکت نماینده سازمان ملل در امور سوریه قطعی شده و از عربستان، قطر و آمریکا نیز برای حضوری مشابه سه کشور یاد شده دعوت به عمل آمده است.

گفتنی است توافق برای برگزاری مذاکرات سوری- سوری در آستانه در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو حاصل شد که در بیانیه پایانی آن وزرای امور خارجه پیشنهاد رئیس‌جمهور قزاقستان را برای میزبانی نشستی سوری-سوری مورد توجه قرار دادند. همینطور ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود برای مبارزه مشترک با داعش و النصره و تفکیک میان آن‌ها و گروه‌های معارض مسلح تأکید کردند. در بند پنجم این بیانیه آمده بود که، ایران، روسیه و ترکیه آمادگی خود را برای تسهیل و ایفای نقش به‌ عنوان ضامنین موافقت‌نامه‌ای که با مذاکره بین دولت سوریه و معارضین در آینده حاصل خواهد شد، ابراز می‌کنند. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: