پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
دویچه وله- تصویب گام به گام اصلاحات قانون اساسی ترکیه

روز گذشته، پارلمان ترکیه، تعدادی اصلاحیه بر قانون اساسی این کشور را به تصویب رساند که به رئیس‌جمهور اجازه صدور فرامین اجرایی و همچنین عضویت در یک حزب سیاسی را می‌دهد. بر اساس اخبار منتشره، حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه توانست با جلب حمایت حزب جنبش ملی‌گرا، این اصلاحات را که مدنظر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور بود، به تصویب برساند. با این حال، احزاب اپوزیسیون حاضر در پارلمان، از جمله حزب جمهوری‌خواه خلق و حزب کردی دموکراتیک خلق، ابراز نگرانی کرده‌اند که این تمرکزگرایی قدرت در دست رئیس‌جمهور، به شکل‎گیری اقتدارگرایی در ترکیه منجر شود. 

رویترز- نگرانی از عملی نشدن کامل توافق «اوپک»

نمایندگان اوپک می‌گویند، علی رغم اینکه عربستان تولید خود را بیش از آنچه در توافق آمده بود، کاهش داده، اما بعید است که اوپک بتواند هدف کاهش خود را به طور کامل دنبال کند و به آن سقف تولیدی که مد نظر دارد برسد. با اینحال اگر کاهش تولید به ۸۰ درصد از آنچه قرار بود برسد، خوب است و حتی اگر توافق ۵۰ درصد عملی شود، باز هم قابل قبول است. یکی از نمایندگان اوپک گفت: «عمل به تعهدات ۱۰۰ درصد نخواهد بود؛ هیچ وقت نبوده است». او همچنین اضافه کرد که در مقایسه با توافق‌های قبلی، عملی شدن ۵۰ تا ۶۰ درصدی توافق، می‌تواند خوب باشد. 

پی بی اس- روزهای «البغدادی» به شماره افتاده است

وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی تاکید کرد: رهبر داعش دائما در حال تغییر مکان است و روز‌هایش به شمارش افتاده است. اشتون کار‌تر، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری پی‌بی‌اس در پاسخ به این سوال که «آیا آمریکا می‌داند ابوبکر البغدادی، رهبر داعش کجا است» گفت: اگر دقیقا می‌دانستم که رهبر داعش کجاست اولاً به شما چیزی نمی‌گفتم و دیگر آنکه او نیز مدت زیادی در آنجا نمی‌ماند. ابوبکر البغدادی دائماً در حال تغییر مکان است. وی افزود: من از چیزی که می‌گویم اطمینان دارم، اما اطلاعات بیشتری نیز نمی‌توانم در اختیارتان بگذارم. بسیاری از رهبران ارشد و اعضای داعش تاکنون کشته شده‌اند.

وستی- اوباما تحریم‌ها علیه روسیه را تمدید کرد

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا که آخرین روزهای حضور خود در قدرت را می‌گذراند، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را که از ماه مارس ٢٠١۴ میلادی وضع شده است، برای یکسال دیگر تمدید کرد. این تحریم‌ها در پی تنش سیاسی میان روسیه و اوکراین و تصمیم مسکو به ضمیمه کردن منطقه کریمه به خاک روسیه اتخاذ شده است و شامل شرکتهای روسی و اشخاص حقیقی در این کشور است. اوباما همچنین در واپسین روزهای فعالیت سیاسی خود در مقام ریاست جمهوری آمریکا گفت: این تحریم‌ها پاسخی به تهدیدهای فوق‌العاده و غیر عادی برای امنیت ملی کشور از جانب روسیه است.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: