جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در نشست خبری خود به مناسبت اولین سالگرد اجرایی شدن برجام گفت: چهارمین گزارش ما درباره اجرای برجام امروز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارایه می‌شود. وی به سفر هیات‌های مختلف خارجی به ایران و موقعیت سیاسی کشورمان در جهان اشاره کرد و گفت: شورای امنیت در آخرین قطعنامه خود نقش ایران را در سوریه به عنوان بازیگر مورد توجه قرار داد. الان شورای امنیت برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان برنامه‌ای مشروع به جهان معرفی می‌کند.
عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران الان یک برنامه مشروع است و به مسیر خود با قوت ادامه می‌دهد. کار ما روی ماشین‌های پیشرفته دارد انجام می‌شود و تحقیق و توسعه در حال انجام است. ما به غنی‌سازی صنعتی خواهیم رسید و همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای با دیگر کشورها در حال انجام است. عراقچی گفت که فضایی که در مقابل برنامه هسته‌ای صلح آمیز ما باز شده قابل مقایسه با گذشته نیست. وی درباره تحریم‌ها نیز گفت: ما در طول یک سال گذشته با بدعهدی‌ها، تعلل‌ها، سیاست‌های تاخیری و خصومت آمیز ازسوی آمریکا و برخی کشورها در برجام مواجه بودیم. در طول مذاکرات با این ترفندها مقابله می‌کردیم و بعد از مذاکرات آمریکایی‌ها و هم پیمانانشان برای ایجاد فضای مخرب و دور کردن سرمایه‌گذاران تلاش کردند، اما ما با این بدعهدی‌ها مقابله کردیم. آمریکایی‌ها و غربی‌ها تا توانستند سنگ‌اندازی کردند ولی ما با تک تک این سنگ‌اندازی‌ها مقابله کردیم و سعی کردیم موانع را برطرف کنیم.
اگر برجام را پاره کنند ما هم آن را آتش می‌زنیم
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا با تیم جدید وزارت امور خارجه آمریکا تماس‌هایی برقرار کرده‌اید، خاطرنشان کرد: ما جز مسایل فنی اجرای برجام مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها نداریم. در مبحث بازگشت تحریم‌ها و تبادلات بانکی و موضوعات دیگر مذاکره می‌کنیم اما با آمریکایی‌ها مذاکره دیگری حتی درباره آینده برجام نداریم. مذاکرات دوجانبه‌ای که در حاشیه کمیسیون مشترک برجام انجام می‌شود در سطح کارشناسی و در زمینه نقض برجام با تمدید قانون تحریم‌های آمریکا بود. وی گفت:‌ ما برای مذاکره با آمریکا و بررسی مسایل اجرای برجام طبق مکانیزمی که در برجام آمده است عمل می‌کنیم.

عراقچی درباره احتمال پاره کردن برجام و یا انجام اقداماتی که ایران را به سمت خروج از برجام بکشد، اظهار کرد: برجام یک تعهد بین‌المللی است. اگر کشوری بخواهد برجام را کنار بگذارد تصمیم خودش است. ما درباره برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم و اگر کسی تصمیم دارد آن را پاره کند انتخاب با اوست؛‌ عکس‌العمل ما هم در برابر این اقدام روشن است. ما هم آن را آتش می‌زنیم و این به معنی آن است که هیچ مذاکره مجددی نخواهیم داشت و پرونده هسته‌ای ایران مجدداً باز نمی‌شود. وی درباره برخی اقدامات احتمالی برای اجرای سختگیرانه برجام از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: برخی به ترامپ توصیه می‌کنند که برجام را به طور سختگیرانه اجرا کند تا به این شکل ایران خودش اقدام به خروج از برجام کند. اما امروز شاهد هستیم که حتی مخالفان برجام در آمریکا به ترامپ توصیه می‌کنند که برجام را پاره نکند و یا آن را کنار نگذارد بلکه با تحریم‌های بیشتر در حوزه‌های دیگر کاری کند که ایران خودش کنار بکشد.
صدا و سیما دبه کرد
عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره لغو حضورش در تلویزیون که قرار بود شنبه شب برای ارائه گزارش اجرای برجام در یک سال گذشته حاضر شود گفت:‌ دوستان صدا و سیما مدتها متقاضی حضور من در صدا و سیما هستند و حداقل از سه شبکه درخواست کردند که در جلسه ای حاضر شوم و خود آن‌ها پیشنهاد کردند که تنها من حضور یابم. اما دیروز گفتند شرایط عوض شده است بنابراین می‌توانم بگویم صدا و سیما یک قراری گذاشت و بعد هم دبه کرد. وی خاطر نشان کرد: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که یک مقام رسمی را در حالیکه می خواهد گزارش کار خود را ارائه کند در کنار منتقد بنشانند. ما از مناظره و گفت‌وگو ابایی نداریم . من از ابتدای مذاکرات هسته‌ای در جلسات خصوصی با منتقدان صحبت کرده ام و در وزارت خارجه این جلسات برگزار می شد. البته برخی منتقدان هیچ وقت نیامدند اما در کل جلسات مفیدی بود. معتقدم وقتی سربازی بر می گردد به خانه می خواهد گزارش کار بدهد گذاشتن یک منتقد کنارش کار قشنگی نیست. این مقام وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آمریکایی‌ها در مذاکرات برای لغو تحریم‌های آیسا به طور شفاهی قول داده بودند گفت:  آمریکایی‌ها قانون آیسا را به خاطر برجام متوقف کردند و اوباما و یا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید دستور توقف این قانون را همواره اعلام کنند در غیر این صورت نقض فاحش برجام صورت گرفته است.

وی گفت:‌ از نظر ما مهم است که قانون مورد تمدید قرار گرفته با دستور رئیس‌جمهور ؛ هر رئیس‌جمهوری باشد متوقف شود. عراقچی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این‌که اگر به مذاکرات برگردید چه بخشی از برجام را بازنگری می‌کنید؟ گفت: احتمالا همان روندی که طی شد را ادامه می‌دهیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: