چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴

بهروز کمالوندی با حضور در شبکه خبر درباره تعهدات انجام شده از سوی سازمان انرژی اتمی در جریان اجرای برجام، ‌اظهار کرد: مهمترین تعهد ما در برجام این بود که در فعالیت‌های هسته‌ای در سطح و مقدار غنی‌سازی خود اقداماتی انجام دادیم که موجب کاهش شود و بسیاری از این کارها در روزها و ماه‌های اول انجام شد. وی با بیان این‌که «در روزهای ابتدای برجام سانتریفیوژهای فعال ایران از 9 هزار به شش هزار کاهش یافت»، با رد ادعاهای مطرح شده درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران، گفت: برخلاف ادعاهای مطرح شده از سوی طرف مقابل فقط 9 هزار سانتریفیوژ در مراکز هسته‌ای کشور فعالیت می‌کرد که این تعداد هم‌اکنون نیز وجود دارند اما شش هزارتای آن‌ها مشغول به فعالیت هستند.وی در ادامه در ارزیابی از عملکرد یک ساله آمریکا در اجرای برجام با بیان اینکه تعارض ما با آمریکا تعارضی اساسی و ایدئولوژیک و استراتژیک دائم است، تاکید کرد: این تلقی که قرار بوده با برجام مسائل ما با آمریکا برطرف شود تلقی غلطی است چرا که از ابتدا نیز قرار نبود مشکلات ما با آمریکا تماما در برجام حل شود اما با توجه به اینکه عمده تحریم‌ها به ویژه قطعنامه‌های شورای امنیت به بهانه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام شده بود ما با طرف مقابل در این زمینه به مذاکره نشستیم. کمالوندی اظهار کرد: طرف مقابل مدعی بودند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است که این ادعا توسط آژانس بررسی شد و نهایتا بر اساس گزارش منتشر شده از سوی آژانس رفع ابهام مورد نظر انجام شد. وی با تاکید بر اینکه برجام قرار نبوده که مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند، افزود: باید اقدامی برای رفع موانع در جهت توسعه اقتصادی کشور انجام می‌شد به همین جهت چنانچه این موضوع را در نظر داشته باشیم طبیعتا برجام به اهداف خود دست یافته است. کمالوندی با بیان اینکه آمریکا مایل به انجام وظایف خود در برجام نیست، گفت: همانطور که رییس‌جمهور آمریکا نیز اظهار کرده آنها چنانچه می‌توانستند پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ایران را نیز باز می‌کردند چرا که آنها غنی سازی صفر را در ایران می‌خواستند اما امروز جمهوری اسلامی ایران توانست خواسته‌های خود را به طرف مقابل تحمیل کند.



کمالوندی در رابطه با بدعهدی‌های آمریکا خاطرنشان کرد: ما قطعا با آمریکا مشکل داشته و داریم و برای مشکلات بیشتر نیز طراحی کرده‌ایم. آنها نیز می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران دستش بسته نیست و چنانچه قرار باشد جمهوری اسلامی ایران به شرایط قبل باز گردد حتما با سرعت به گذشته خود باز می‌گردد و حتی از آن نیز فراتر می‌رود.

وی تاکید کرد: آنچه که مهم است این است که نتیجه کار چندین ساله در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی به نفع همه است که باید حفظ شود و از طرف جمهوری اسلامی ایران نیز حتما بر نحوه اجرای این تعهد از سوی کشورهای مختلف نظارت وجود خواهد داشت و گزارش‌های مربوطه نیز به هیات نظارت ارائه خواهد شد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: