جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵
نشست صلح خاورمیانه در پاریس با اختلاف‌نظر پایان یافت


مذاکرات پاریس با موضوع صلح فلسطین و رژیم اسرائیل در حالی روز گذشته برگزار شد که ده‌ها کشور جهان در غیاب دو طرف اصلی منازعه، تلاش کردند برای این مسئله راه حلی بیابند. این در حالی است که مباحث اخیر درباره احتمال انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس، خود مسائل جدیدی را در این عرصه به وجود آورده و اوضاع را پیچیده‌تر کرده است. به هر ترتیب، کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه با حضور بیش از 70 کشور جهان روز گذشته در پاریس برگزار شد و هدف از آن، بازگرداندن طرفین اسرائیلی و فلسطینی به پای میز مذاکره و جلب حمایت برای پیشبرد «راهکار دو دولتی» بیان شده است. این کنفرانس در شرایطی برگزار شد که نه رژیم اسرائیل و نه فلسطین نماینده‌ای را برای شرکت در آن اعزام نکرده بودند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز در جریان نشست روز گذشته کابینه این رژیم، انتقادات شدیدی را متوجه کنفرانس کرد. وی ضمن «بی فایده» خواندن این کنفرانس افزود: «این موضوع میان فرانسوی‌ها و فلسطینی‌ها هماهنگ شده است». 

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل همچنین اظهار داشت: «هدف این کنفرانس، تلاش برای تحمیل شرایطی به اسرائیل است که با نیازهای ما در تضاد است. بی تردید این امر سبب دست نیافتنی‌تر شدن صلح خواهد شد، زیرا مواضع فلسطینی‌ها را سخت‌تر می‌کند و همچنین آن‌ها را از پذیرش مذاکرات مستقیم بدون پیش شرط دور می‌کند». در مقابل، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در مراسم افتتاح سفارت فلسطین در واتیکان، از برگزاری کنفرانس صلح پاریس استقبال کرد. وی اظهار داشت: «ما از نقش رئیس‌جمهور اولاند و دولت فرانسه در سازماندهی این کنفرانس بین‌المللی تقدیر می کنیم و از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم ساز و کارهای محکمی را برای اجرای حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل تدبیر کنند».

«سی ان ان» در گزارش خود از کنفرانس صلح پاریس اشاره می‌کند که هدف از برگزاری این کنفرانس، برقرار کردن مجدد سطحی از مذاکرات پس از ناکام ماندن تلاش‌های پیشین در این زمینه در سال 2014 است. ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه، روز گذشته به هیئت‌های شرکت کننده گفت که برای یافتن یک راه حل، «دیگر وقتی برای تلف کردن نمانده است». آیرو افزود: «اکنون زمان توقف نیست. وضعیت اضطراری همچنان پابرجاست... طرفین همچنان از یکدیگر فاصله دارند و رابطه آن‌ها مبتی بر لجبازی است که این امری خطرناک است. هیچ کس در مقابل بروز دور جدیدی از خشونت‌ها ایمن نیست». فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز هشدار داد که جامعه بین‌المللی وضع موجود در منازعه رژیم اسرائیل و فلسطین را مورد پذیرش قرار نمی‌دهد و کسانی که فکر می‌کنند برگزاری چنین کنفرانسی «ساده لوحانه» است را مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: «ساده‌لوحی این است که فکر کنیم از میان بردن اختلافات میان اسرائیل و همسایگانش که امری ضروری است، بدون پیشرفت به سوی صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها امکان پذیر است».

گفتنی است این کنفرانس در شرایطی برگزار شد که از ماه دسامبر و در پی تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل، تنش‌ها میان رژیم اسرائیل و فلسطین رو به افزایش بوده است. قطعنامه مذکور با 14 رأی مثبت به اضافه رأی ممتنع آمریکا به تصویب شورای امنیت رسید و در آن، سیاست توسعه شهرک‌سازی‌های رژیم اسرائیل محکوم شده است. تل آویو نگران است که نتایج حاصل از نشست پاریس، طی همین روزهای باقیمانده از دولت باراک اوباما در آمریکا، به صدور یک قطعنامه ضد اسرائیلی دیگر در شورای امنیت منجر شود.

در میانه این مباحث، نتانیاهو تصریح کرده که به همکاری با دولت آتی آمریکا به رهبری دونالد ترامپ چشم دوخته است. ترامپ پیش از این وعده داده که سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی را از تل آویو به بیت‌المقدس انتقال خواهد داد؛ اقدامی که می‌تواند با اعتراض جامعه بین‌المللی مواجه شود. متحدان عرب و اروپایی آمریکا هشدار داده اند که انجام چنین اقدامی از سوی ترامپ، می تواند سبب از میان رفتن روند صلح و بروز دور جدیدی از خشونت ها در منطقه شود. در همین زمینه، محمود عباس با ارسال نامه‌هایی برای رهبران روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه عرب، از آن‌ها خواسته جلوی ترامپ را بگیرند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پیش از این انتقاد صریح خود را از چنین طرحی اعلام کرده و گفته انجام این اقدام می‌تواند به «یک انفجار قطعی در منطقه» منجر شود. این در حالی است که هفته گذشته، تیم انتقالی ترامپ گزینه جدیدی را مورد بررسی قرار داد که عبارت است از مستقر شدن سفیر آمریکا در کنسولگری ایالات متحده در بیت‌المقدس، بدون انتقال ساختمان سفارت به این شهر.

روز گذشته و در جریان کنفرانس پاریس نیز وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اقدامی تحریک‌آمیز است، درباره اینکه ترامپ واقعاً چنین کاری انجام دهد ابراز تردید کرد. وی گفت: «بی تردید این تحریک‌آمیز است. من فکر می‌کنم که او قادر نخواهد بود چنین کاری انجام دهد». به هر ترتیب، مجموعه این مسائل حکایت از پیچیدگی اوضاع در مسئله فلسطین و رژیم اسرائیل دارد و به همین دلیل، با وجود گردهمایی شمار زیادی از کشورها در پاریس، بسیار بعید به نظر می‌رسد این کنفرانس صلح بتواند در برداشته شدن قدمی هرچند کوچک به سوی حل مسئله مدنظر، کمکی بکند. 

گفتنی است مخالفت‌های صورت گرفته با طرح انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، واکنش جان کری، وزیر خارجه این کشور را به دنبال داشت. کری اظهار داشت: «این مورد (انتقال پایتخت به قدس) به صورت علنی ولی در داخل کشور ما مورد بحث قرار گرفت و به این مجمع و این زمان، تعلق نداشت. این کار مناسبی نبود». از سوی دیگر، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس که برای شرکت در کنفرانس صلح پاریس به فرانسه رفته بود، بیانیه نهایی این کنفرانس را امضا نکرد. آنطور که وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده، انگلیسی‌ها در خصوص مفاد این بیانیه ملاحظاتی داشته‌اند و آن را در راستای «سخت‌تر شدن شرایط» خوانده‌اند.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: