شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
رئیس جمهور: بحث ردصلاحیت من شایعه است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نهمین نشست خبری رئیس‌جمهور با رسانه های داخلی و خارجی که به مناسبت سالگرد اجرای برجام عصر امروز در سالن شهید بهشتی ساختمان ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به خدمات شایان توجه آیت‌الله هاشمی نسبت به انقلاب، نظام و کشور اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صبر، متانت، بیان آرام در مسائل مهم سیاسی، روش اعتدالی، عقلانیت، خرد، حوصله  و سعه صدرشان و همچنین سکوتشان در هر جا که برای نظام لازم دیدند به ما نشان دادند که بهترین روش برای اداره کشور و تعامل با افکار مختلف کدام است.
رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه ما رشد ۷.۴ درصدی داشته‌ایم، گفت: در منطقه چنین رشدی را نمی‌شناسیم و در حال حاضر در سطح جهان هم با توجه به شرایط رکود اقتصادی نمونه‌های خیلی زیادی از این رشد وجود ندارد. البته باید از مردم و کارآفرینان تشکر کنیم که توانستیم در اشتغال قدم بزرگی برداریم گرچه تا مقصد نهایی و مطلوب فاصله داریم.
روحانی اضافه کرد: اینکه در طول یک سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل خالص درکشور ایجاد شده نظایر زیادی ندارد و تنها ۶ کشور هستند که در این سال‌ها بالای ۶۰۰ هزار شغل به طور متوسط ایجاد کرده‌اند. البته برای کشور ما به خاطر انباشت مسایل گذشته نیاز به اشتغال بیشتر است.

هیچ وقت عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه توافق بزرگی که با شش کشور جهان انجام شد آثار جهانی دارد، اظهار کرد: طبیعی است در این توافق بزرگ برخی مشکلات پیش بیاید اما در برابر بدعهدی ها با قدرت ایستادگی می کنیم.
وی تاکید کرد: مردم مطمئن باشند مقتدرانه عمل کردیم و عمل خواهیم کرد اما عجولانه کاری نکردیم و نخواهیم کرد چرا که برای ما منافع ملی اصل است.
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شهروند مبنی بر اینکه دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان و فقرای جامعه چیست و پاسخ شما به نقدهایی که دستاوردهای برجام را لوکس عنوان می‌کنند چه خواهد بود؟ گفت:‌برجام متعلق به همه ملت از جمله اقشار مستضعف جامعه است.
وی افزود:‌ اگر برجام بیست و هفت دی ماه سال گذشته اجرا نمی شد و تحریم‌ها نیز به حالت قبلی باقی می ماند و تصاعدی پیشرفت نمی کرد درآمد نفتی امسال ما به حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان می رسید اما با اجرای برجام تا پایان این سال درآمد نفتی ما حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و اگر این پول را نداشتیم حقوق اقشار مختلف جامعه را از کجا باید تامین می‌کردیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنهایی که نقد می‌کنند، لوکس نقد می‌کنند و نقد لوکس خیلی جایگاه ندارد، خاطر نشان کرد: کسانی که نقد می‌کنند باید به مردم بگویند اگر برجام نبود چه می شد؟
وی به دستاوردهای برجام برای حاشیه نشینان اشاره کرد و گفت:‌ حاشیه نشینان را بیمه کردیم و 11 میلیون نفر حاشیه نشین که بسیاری از آن‌ها بیمه نداشتند امروز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و بهداشت و درمان به آن‌ها خدمات می دهد پس برجام و آثار آن متعلق به همه مردم است و موضوع برجام یک موضوع ملی است.

بین ما و شورای نگهبان دعوا راه نیندازید
روحانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر وجود زمزمه‌هایی برای رد صلاحیت رئیس جمهوری در انتخابات 96، اظهار کرد: ما را با شورای نگهبان دعوا نیاندازید. روابط ما با شورای نگهبان خوب بوده و خوب است. اینها شایعات است و انتخابات یک فرآیندی دارد که تا رسیدن به آن نیز فرصت فراوانی باقی مانده است. امروز باید برای خدمت به نظام و جامعه کمربندهایمان را محکم کنیم.
وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره سخنان برخی درمورد رونق اقتصادی اظهار کرد: به آنهایی که می‌گویند در کشور رکود وجود دارد و می‌گویند ما چیزی در راستای رونق اقتصادی نمی‌بینیم می‌گویم که عینکی برای خود تهیه کنید یا خود را درمان کنید. حداقل بروید و وضعیت صنعت را در سال گذشته و از جمله در ذوب آهن ببینید و با امروز مقایسه کنید. البته من نمی‌گویم که در همه جا توفیق حاصل شده است چرا که هنوز بخش‌های غیرفعال در اقتصاد ما بسیار است و ما نیز نمی‌توانیم تسهیلات را به طور کامل در اختیار همه بخش‌ها قرار دهیم.

متاسفم که موارد حقوق شهروندی عملیاتی نمی‌شود
رئیس دولت یازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ابتکار در مورد منشور حقوق شهروندی و ضمانت اجرایی آن و همچنین عدم تحقق برخی مفاد آن از جمله جلوگیری از حضور محمد خاتمی در مراسم آیت‌الله هاشمی به عنوان یک حق شهروندی گفت:‌ اینکه در مقام عمل برخی از موارد حقوق شهروندی امروز هنوز عملیاتی نمی شود، متاسف هستم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: به عنوان رئیس جمهور همواره مسائل حقوق شهروندی را دنبال می کنم و با وزیر دادگستری که پیوند بین قوه قضاییه و مجریه هستند به طور کتبی و شفاهی همواره این موارد را به طور منظم دنبال می کنم.
رئیس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: برخی مسائل وجود دارد که حل آن زمان بر است اما ما همه تلاشمان را می کنیم وحتی می خواهیم برخی از امور همین امشب اجرا شود و نه فردا اما در عین حال تلاش و توان ما در حدی است که نیازمند به کمک دیگران هستیم و در برخی موارد نیز نیازمند به اجماع نظام هستیم و من بسیار به آینده امیدوار هستم که همه تلاش هایمان به ثمر بنشیند.

گاهی صداوسیما سخنان من را خلاصه می‌کند!
رئیس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه رسالت که نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه ISA هم اعمال شد پس چطور اسناد برجام را امضا کردید، ‌گفت:‌ فکر می کردم می خواهید بگویید تحریم‌ها بیشتر هم شده است. مقصود ما از آنچه که در برجام آمده تحریم های هسته‌ای است و راجع به بقیه تحریم‌ها مذاکره نکردیم.
وی تاکید کرد: پس تحریم‌ها برداشته شده اما اینکه آمریکا بدعهدی کرده درست است. درباره ISA بیان شما رسا نبود چرا که این تحریم جدید نیست و اجرا هم نشده بلکه تمدید یک تحریم است که البته اگر اجرا می شد از نظر ما نقض برجام است.
وی با اشاره به سخنرانی خود در ۱۶ آذر یادآور شد:‌ گاهی صدا و سیما جملات ما را خلاصه می‌کند و معنا دقیق مشخص نمی‌شود. من در آن سخنرانی گفتم اگر آمریکایی‌ها تمدید ISA را بلااثر نکنند این نقض فاحش برجام است که صدا و سیما برای خلاصه کردن، فقط این بخش آخرش را پخش کرد.
روحانی همچنین بیان کرد: ما در برابر آن تخلف اقدام کردیم و من دستوراتی را به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دادم که یکی اجرا شده و دیگری در حال اجرا است. قدم ها نسبت به ISA برداشته شده است البته ممکن است در آینده بدعهدی هایی را شاهد باشیم. این توافق چارچوبی داشته و مکانیزمی دارد که اگر کسی تخلف کرد طبق آن عمل شود.
رئیس دولت یازدهم افزود:‌ برجام چیزی نیست که یکی که انتخاب شده بگوید از آن خوشم نمی‌آید. روحانی در ادامه تصریح کرد: بعضی‌ها شب که می خوابند منتظرند صبح برجام به هم بخورد. این خواب‌ها چه خاصیتی دارد؟ هی هر روز مقاله می‌نویسند که پایه برجام سست شده است. عده‌ای در طول این ده، بیست سال بوده‌اند که هر چه پیش بینی کرده‌اند بر عکس شده ولی باز هم پیش بینی می‌کنند و من نمی‌دانم این پیش بینی‌ها چه خاصیتی دارد اما به هر حال در برجام حواسمان باید جمع باشد و جمع خواهد بود و بهتر است به جای این بحث‌ها از فضای ایجاد شده استفاده کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: