پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
امروز 29 دی در تقویم ایران روز ملی هوای پاک بود. روزی که با شاخص 123 هوای پایتخت بیشتر به شوخی می‌مانست تا تاریخی برای گرامی‌داشت. روز ملی هوای پاک هم همچون دیگر مناسبت ها به انبوه نشست ها و سخنرانی ها گذشت. باز هم مسئولان از نهادهای مختلف از فاجعه آلودگی هوا در تهران و دیگر کلان شهرها گفتند و هر یک دیگری را مقصر خواندند. آن ها باز هم آمار دادند، آمارهایی دقیق و مبسوط از میزان مرگ و میر مردم ایران در اثر آلودگی و از تعداد موتورسیکلت ها و ماشین های دودزا!

انگشت اتهام به سوی شهرداری
محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در نشست بررسی نقش راهکارهای دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی در کاهش آلودگی هوا که به مناسبت روز ملی هوای پاک در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: آلودگی هوای تهران در سال 5800 نفر تلفات دارد.
وی با بیان اینکه باید این سوال مطرح شود که چقدر از مسائل هوا به شهرداری مرتبط است، گفت: باید تاکید کنم که 100 درصد مسائل هوا به شهرداری مرتبط است اما به خاطر نبود مدیریت یکپارچه شهری در شرایط فعلی این امر محقق نشده است.
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم شهر تهران از دست رفته است اما تهران در حالت کمای زیست محیطی به سر می‌برد و نیاز به احیا دارد. مدیران باید در مسئولیت‌هایی قرار بگیرند که بتوانند این جسم رو به موت تهران را احیا کنند. تهران قابل احیاست و ظرفیت‌های حیاتی بالایی دارد.
حقانی با بین اینکه آلودگی هوای تهران در وضعیتی حاد قرار دارد ولی راهکار دارد، اظهار کرد: شهری که نه آب، نه هوا و نه زمین پاک دارد و فضاهای سبز را برای ساختمان خراب می‌کنند نمی‌تواند شعار «آسمان آبی زمین پاک» را سر دهد.
حقانی با بین اینکه آلودگی هوای تهران در وضعیتی حاد قرار دارد ولی راهکار دارد، اظهار کرد: شهری که نه آب، نه هوا و نه زمین پاک دارد و فضاهای سبز را برای ساختمان خراب می‌کنند نمی‌تواند شعار «آسمان آبی زمین پاک» را سر دهد. باید قانون را محور قرار دهیم. در سال 79 قانون کاهش آلودگی هوا در دوره ریاست خانم ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست تصویب شد اما تنها سه سال اجرایی شد. در نتیجه این قانون جایگزینی 400 هزار خودرو و حذف سرب از بنزین صورت گرفت ولی بعد به بوته فراموشی سپرده شد.
حقانی با اشاره به اینکه تنها راهکار حل آلودگی تهران توقف ساخت و سازهای بی‌رویه و عدم تغییر کاربری اراضی است، گفت: در شرایط حاضر فضاهای سبز تهران نابود و به جای آن ساخت و ساز و درآمد ناپایدار ایجاد می‌شود. همچنین 7000 اتوبوس که 3000 تای آن کربن سیاه و دوده تولید می‌کنند بدون هیچ مقاومتی در تهران تردد می‌کنند و 180 هزار ماشین سنگین که 4000 تای آن برای شهرداری است بدون معاینه فنی اجازه تردد در تهران دارند.
وی با اشاره به اینکه دو میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند، گفت: در بنزین این موتورسیکلت‌ها روغن مخلوط می‌شود که آلودگی آنها پنج برابر خودروی یورو2 است. بنابراین تنها راه حل رفع آلودگی هوا و ترافیک تهران توسعه مترو است.

موتور سیکلت های کاربراتوری چگونه مجوز می گیرند؟
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در روز ملی هوای پاک از تصویب مصوبه ضد محیط زیستی در ماه جاری در مورد نصب فیلترهای دوده و اجرایی نشدن مصوبه سال 91 مبنی بر ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی با عمر بالای 20 سال انتقاد کرد.
وحید حسینی در این نشست با اشاره به اینکه نتایج آنالیز شیمیایی نشان می‌دهد در ماه‌های آبان، آذر و دی منابع آلودگی، انسان‌ساز هستند گفت: روشن است که این آلودگی‌ها در داخل مرزهای 22 گانه تهران تولید شده است. منابع آلودگی در ماه‌های مرداد و تیر با ماه‌های آبان، آذر و دی متفاوت است. اواخر بهار و تابستان طوفان‌های ریزگرد داریم که باعث ایجاد گرد و غبار کوتاه مدت و چند روزه در تهران می‌شود. ذرات آلودگی ناشی از گرد و غبار در تهران از لحاظ سایز درشت‌تر از ذرات ناشی از آلودگی احتراقی هستند، اما این ذرات کم خطرتر از ذراتی هستند که در فصل پاییز و زمستان در اثر فعالیت‌های انسانی تولید می‌شود.
حسینی با اشاره به اینکه آلودگی فصل پاییز و زمستان دارای یک ترکیب فنی بسیار خطرناک است، افزود: عمق نفوذ این آلودگی به ریه بسیار بیشتر است و ترکیب شیمیایی آن بسیار خطرناک‌تر است. 15 درصد جرم ذراتی که در ماه‌های آبان، آذر و دی تنفس می‌کنیم کربن سیاه است. به طور کلی از جرم ذرات معلق 2.5 میکرون 15 درصد آن کربن سیاه، نصف آن کربن آلی، 10 درصد عناصر خاک و مقداری سولفات و نیترات است.
وی با بیان اینکه منابع آلودگی در پاییز و زمستان ناشی از منابع احتراقی است، گفت: باید بین طوفان‌های گرد و غبار و آلودگی ناشی از آن با آلودگی ناشی از منابع احتراقی در فصل‌های پاییز و زمستان تفاوت قائل شویم. آلودگی ماه‌های آبان، آذر و دی دارای ترکیب سمی بسیار خطرناک برای سلامت مردم است. روشن است که خودروهای فرسوده، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها منابع آلودگی در این دوره از سال هستند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به تردد یک میلیون موتورسیکلت در تهران، اظهار کرد: تعداد زیادی از این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند که ضمن استفاده از سوخت اضافی آلودگی بسیاری تولید می‌کنند و نمی‌دانم چطور این موتورسیکلت‌ها طی سالیان گذشته مجوز محیط زیست گرفته است؟ و حالا می‌گویند با این وسیله مقابله کنیم.

130 هزار خودروهای سنگین در تهران تردد می‌کنند
حسینی با تاکید بر اینکه استانداردهای جهانی شناخته شده است گفت: کافیست از این استانداردهای جهانی تبعیت کنیم و استانداردها را در حد کاغذ نبینیم. در کشور ما برگه کاغذ استاندارد را می‌توان خرید.
حسینی تاکید کرد: خودروسازان در هیچ جای دنیا نسبت به مسئولیت اجتماعی ارزشی قائل نیستند. آنها به فکر کسب ماکزیمم سود اقتصادی هستند. بنابراین ارگان‌های دولتی باید از این بخش مراقبت کنند.
وی اظهار کرد: از مهرماه سال جاری پلاک گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شده است اما خدا می‌داند موتورسیکلت انژکتوری که قرار است وارد بازار کشور شود دارای چه کیفیتی است. طبیعی است قیمت واقعی موتورسیکلت انژکتوری بسیار بالاتر از موتور کاربراتوری باشد.
حسینی در ادامه با بیان اینکه استاندارد خودروهای سواری که یورو4 است اگر واقعی باشد استاندارد خوبی است، افزود: استاندارد دیزل یورو3 است که اصلا خوب نیست بنابراین استاندارد دیزل در کشور ما کاملا رها شده در حالیکه این دستگاه‌ها آلاینده‌های خام را وارد هوا می‌کنند. دود دیزل سرطان زاست در حالیکه در کشور ما به هیچ وجه مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: سه سال گذشته قانونی در مورد ضرورت نصب فیلتر دوده روی دیزل‌های نو تصویب شد. اما وزارت صنعت با سردمداری چند دیزل ساز و خودروساز خارجی با این مصوبه مقابله کردند. 19 دی ماه امسال یک مصوبه ضد محیط زیستی تصویب شد، مبنی بر اینکه خودروهای دیزل فیلتردار بشوند و یا در صورت داشتن استاندارد جدید بدون فیلتر هم می‌توانند وارد بازار شوند. با این مصوبه، مصوبه اول ملغی شد. در حقیقت دقیقا در ماهی که با اوج آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنیم چنین مصوبه ضد محیط زیستی تصویب می‌شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در جاده‌ها معاینه فنی می‌شوند و دفترچه می‌گیرند اما بعد از 20 سال فعالیت در جاده‌ها وارد شهر می‌شوند و فعالیت خود را در بخش‌های مختلف شهری آغاز می‌کند. در سال 1391 طبق مصوبه دولت تردد دیزل‌های بالای 20 سال در شهر ممنوع است اما در حال حاضر در شهر تهران شاهد تردد دیزل‌هایی هستیم که سال‌هاست عمرشان به پایان رسیده است. 130 هزار خودروهای سنگین در تهران تردد می‌کنند که حدود 50 هزار تای آنها بالای 20 سال عمر دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: