جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲

جیبوتی در حال نهایی‌ کردن قرارداد با عربستان سعودی برای ساخت یک پایگاه نظامی این کشور در شاخ آفریقاست. جیبوتی به عنوان یک کشور مسلمان که از لحاظ موقعیت استراتژیکی در نزدیکی دریای سرخ و خلیج عدن واقع شده، پیش از این میزبان تأسیسات و پایگاه‌های نظامی آمریکا و فرانسه بوده است. محمود علی یوسف، وزیر امور خارجه جیبوتی در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز اعلام کرده است: «نخستین پایگاه چین در خارج از مرزهای این کشور نیز هم‌اکنون در حال ساخت و احداث است و طی سال جاری افتتاح خواهد شد». 

وی افزود: «عربستان سعودی سال گذشته یک توافق امنیتی را با دولت جیبوتی منعقد کرد و طی ماه جاری در چارچوب تدارکات برای ساخت این پایگاه یک توافق همکاری قضایی را در پیش گرفت. ما به زودی یک توافقنامه همکاری نظامی را در ریاض امضا خواهیم کرد که به دلیل بعد نظامی و محرمانه‌بودن این موضوع من نمی‌توانم جزئیات بیشتری از آن را ارائه کنم اما زمانی که این توافقنامه منعقد شود، خواهید دید». 

وزیر خارجه جیبوتی ماه گذشته با استقبال از حضور نظامی عربستان در خاک کشورش اعلام کرد که کشورش به صورت اولیه با این مسئله موافقت کرده و امیدوار است به زودی توافقی در این زمینه با عربستان امضا شود و معتقد است که حضور نظامی عربستان در خاک جیبوتی به هیچ وجه دخالت در امور داخلی این کشور به شمار نمی‌رود. وی همچنین تأکید کرده بود که کشورش جزء اولین کشورهایی بوده که از عربستان در قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران پیروی کرده و ضمن تأکید بر اینکه آمریکا، اتحادیه اروپا، ایتالیا و ژاپن در این کشور پایگاه نظامی دارند اعلام کرد که جیبوتی یک کشور مستقل و آزاد است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: