يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
کنگره ملی مدیریت امور جوانان برگزار شد

معاون اول رییس‌جمهور گفت: انقلاب و جنگ سرنوشتش وقتی تغییر کرد که جوانان حضور پیداکردند. دوران سازندگی و اصلاحات با حضور جوانان شکل گرفت.
اسحاق جهانگیری در کنگره ملی مدیریت امور جوانان با بیان اینکه اعضای ستادهای سامان‌دهی ملی جوانان در این گردهمایی شرکت کرده‌اند، یادآور شد: در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد که فعالیت می‌کنند این موضوع فرصتی است که درباره مهم‌ترین مساله کشور بیاندیشند.
جهانگیری گفت: اگر به زبان ساده توسعه ملی را ارتقای طرفیت‌های مادی و معنوی بدانیم و به دنبال گسترش آن باشیم، می‌تواند به توسعه کشور منجر شود. بدون تردید در کشوری مانند ایران که جوانان زیادی دارد، ظرفیت‌های مادی و معنوی فراوانی هم موجود است برای همین باید به موضوع جوانان به عنوان موضوع توسعه ملی نگاهی بیاندازیم.
لازم است نگرش اجتماعی به مسائل حقوقی جوانان تغییر کند  
او با بیان اینکه در شاخصه‌های توسعه ملی، سامان‌دهی امور جوانان مهم‌ترین مساله است، گفت: اگر حقوق و مشارکت شکل بگیرد، توسعه شکل گرفته است. باید بدانیم جوانان چه حقوقی دارند و حد مشارکت‌شان چیست. نظام ما برای تحقق چه سیاستی دارد. تعییر نگرش اجتماعی نسبت به مسائل حقوقی جوانان امری کلیدی است.
معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: جوانان سرمایه باالقوه ما هستند که می‌توانند به تدوین برنامه‌ها اقدام کنند. دین ما هم نگاه ویژه‌ای به جوانان دارد و اصلی‌ترین جهت‌گیری‌ها را در مورد جوانان داراست. علاوه بر این فرهنگ و تمدن ایرانی هم در شناخت جوانان غنی است.
جهانگیری با اشاره به اینکه انقلاب و جنگ سرنوشتش وقتی تغییر کرد که جوانان حضور پیداکردند، گفت:  دوران سازندگی و اصلاحات با حضور جوانان شکل گرفت. امام و مقام معظم رهبری جایی که بر خلق حماسه تکیه دارند به حضور جوانان هم نگاه ویژه‌ای دارند. در تحولات فناوری و ارتباطات، جامعه و جهان جدید جوانان فرصت‌های بزرگی خلق می‌کنند.
او با تاکید بر اینکه باید به جوانان نگاهی فرصت‌انگارانه داشته باشیم نه تهدید، گفت: از جوان و جوانی نترسیم. عده ای جوانی را با جرم یکی می‌دانند. در حالیکه جوانی فرصتی برای رشد و شکوفایی است. نباید به یک جاده یکطرفه در مدیریت کشور نگاه کنیم، ما نمی‌توانیم با افراد پا به سن گذاشته کشور را اداره کنیم و این افراد در مراجع تصمیم‌گیری در مورد جوانان حضور داشته باشند.
معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما باید به خواسته جوانان فرهنگ، ورزش، اشتغال، سیاست و مشارکت و در خواست‌های مدنی توجه داشته باشیم. باید پرسش‌ها را بشناسیم. باید بدانیم پرسش های اصلی و نیازهای جوانان چیست. اشتغال مساله امروز جوانان است، ازدواج جوانان باید آسان شود.
او با اشاره به اینکه مسائل جوانان نیازمند بخش‌های مختلف است، گفت: این موضوع یک مساله فرابخشی است. از نظر دولت جامعه جوان باید نگاهی امیدوارانه داشته باشد. جوان باید بدانند آینده شغلی، منزلت اجتماعی دارد. دولت تدبیر و امید باید در راستای هدفمند کردن امور جوانان گام بردارد. آنچه که می‌تواند خواسته شما جوانان را تحقق دهد در حال پیگیری است.

جمعیت زیادی از دختران بیکارند
معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور  نیز در این کنگره گفت: متأسفانه در سالیان گذشته سازوکار خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های جوانان به خصوص بانوان در نظر گرفته نشده است با توجه به اینکه در کشور گرایش دختران در حال تحصیل در مقاطع بالا نسبت به آقایان بیشتر است، ولی شاهد آن هستیم که جمعیت زیادی از این دختران در وضعیت بیکاری به سر می‌برند.
شهیندخت ملاوردی با حضور در کنگره ملی مدیریت امور جوانان با ابراز تأسف از جان‌باختن تعدادی از آتش‌نشان‌ها اظهار داشت: به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان از خداوند متعال صبر مسألت می‌نمایم. امیدوارم با مدیریت پیش‌گیری از بحران، دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.
او در ادامه افزود: با توجه به اینکه جمعیت زیادی از کشور ما را دختران جوان تشکیل می‌دهند، باید در خصوص مشکلات این قشر توجه ویژه‌ای را داشته باشیم و فکری برای آنها در نظر گرفته شود. هر کشوری برای رسیدن به رفاه ناگزیر به برنامه‌ریزی برای رفع نیازهاست.
مولاوردی ادامه داد: متأسفانه در سالیان گذشته سازوکار خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های جوانان به خصوص بانوان در نظر گرفته نشده است با توجه به اینکه در کشور گرایش دختران در حال تحصیل در مقاطع بالا نسبت به آقایان بیشتر است، ولی شاهد آن هستیم که جمعیت زیادی از این دختران در وضعیت بیکاری به سر می‌برند. عدم عدالت اجتماعی و عدالت جنسیتی باعث شده که مشکلات زیادی در بین دختران به وجود آید.
او در ادامه افزود: در ۲۰ سال گذشته نرخ بیکاری زنان جوان نسبت به آقایان بیشتر بوده است و از آنجا که بیکاری ریشه زیادی در آسیب‌های اجتماعی دارد، باعث شده که شاهد کاهش سن اعتیاد دختران به مواد مخدر را ببینیم.
مولاوردی گفت: از آنجا که دنیا به سمت توسعه پایدار حرکت می‌کند، ما نیز طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که همسو با برنامه جهانی حرکت کنیم و بر مشارکت، دربرگیری و شمول و شفافیت تاکید داریم. با توجه به برنامه ششم توسعه امیدواریم که بحث عدالت جنسیتی در کشور به طور مطلوب رعایت شود. سیاست‌گذاری دولت یازدهم این است که عدالت جنسیتی و عدالت اجتماعی در بین جامعه برقرار شود با توجه به تاکید مقام معظم رهبری باید همه مسئولان خود را موظف کنند که شاهد رفع مشکلات جوانان باشیم.

1500 سمن فعال برای جوانان در کشور داریم
همچنین وزیر ورزش و جوانان در این کنگره تاکید کرد: همه جریان‌ها باید برای رفع مشکلات جوانان تلاش کنند. اولین جلسه هماهنگی در این مورد با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گذاشته شد. در سال ۸۳ در دولت آقای خاتمی ستاد ملی جوانان با عضویت دستگاه‌های مرتبط با جوانان تشکیل شد.
مسعود سلطانی‌فر با حضور در نخستین کنگره ملی مدیریت امور جوانان با بیان اینکه جوانان بخش اصلی سرمایه‌های انسانی برای توسعه کشور هستند، گفت:  جوانان در بخش شکل‌گیری، تداوم و برجسته‌سازی انقلاب نقش محوری داشتند. امام جوانان را مهم‌ترین حامی خود در جریان انقلالب قلمداد کرد، به آنان اعتماد داشت و عرصه‌های مختلفی برای آنان به وجود آورد.
وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: رهبر انقلاب جوانان را سرمایه‌ای عظیم می‌دانند و به مسئولان توصیه می‌کنند از این ظرفیت استفاده می‌کنند. روحانی شعار ما می‌توانیم را با جوانان عملی کرد.
او با تاکید بر اینکه همه جریان‌ها باید برای رفع مشکلات جوانان تلاش کنند، گفت: اولین جلسه هماهنگی در این مورد با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی گذاشته شد. در سال ۸۳ در دولت آقای خاتمی ستاد ملی جوانان با عضویت دستگاه‌های مرتبط با جوانان تشکیل شد.
وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۹۲ در راستای پیروزی دولت تدبیر و امید، ستادهای جوانان آغاز به کار کردند و جوانان در آن حضور داشتند. جوانان نیروی محرکه کشور هستند، باید امید را در آنان بالا ببریم که این موضوع نیازمند عزم جدی است.
سلطانی‌فر با بیان اینکه جوانان آینده کشور در دوره پسابرجام هستند که باید آموزش ببینند، گفت: مشارکت موثر و تاثیرگذاری آنان در جهت تحقق رفاه سرعت بخشد. این حرکت با اولین کنگره جوانان آغاز شد و در حرکت بعدی با مجمع ملی جوانان به کار خود ادامه می‌دهد.
او با اشاره به اینکه ما معتقدیم جوانان دغدغه‌مند، فردای کشور را می‌سازند، گفت: دولت تدبیر و امید مشکلات بسیاری را از راه جوانان برداشته است. اکنون، ۱۵۰۰ سمن فعال برای جوانان در کشور داریم و حرکت در مسیر توانمندسازی جوانان و حرکتی که در توسعه ایران سرفراز صورت گیرد، اقدامی است که گام‌هایش برداشته شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: