يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
۷۰ نفر در پرونده فیش‌های حقوقی احضار شدند

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و هفتمین نشست خبری خود با اشاره به پرونده بابک زنجانی ادامه داد: دو نفر از کسانی که محکوم به اعدام شده بودند حکم‌شان نقض شد که باید پرونده شان به شعبه هم عرض می‌رفت و حکم خود بابک زنجانی که صادر شده بود باید به او ابلاغ می‌شد که هر دوی این کارها اتفاق افتاد.
او ادامه داد: حکم بابک زنجانی به او ابلاغ شد و تحقیقات مجدد از دو متهم توسط بازپرس شروع شده است که اگر لازم باشد از خود بابک زنجانی نیز مجددا بازجویی خواهد شد. اژه‌ای خاطرنشان کرد: نفر دیگری که فراری شده بود با تلاش نیروهای انتظامی و بازپرس به ایران برگردانده شد و سایر افرادی که با قرار وثیقه برایشان قرار صادر شده بود اتهامشان در حال پیگیری است.

بازداشت چهار قاضی و سه وکیل دادگستری
اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه طبق اعلام ما راجع به اینکه با هر گونه فساد در قوه و خارج از آن برخورد می‌کنیم، یکسری از اقدامات صورت گرفته است اظهار کرد: به طور مثال در یکی دو هفته گذشته پنج قاضی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که چهار نفر آنها بازداشت هستند، همچنین چند کارمند متخلف هم بازداشت شده‌اند. در همین راستا سه وکیل دادگستری نیز که در این مسائل هم‌دستی می‌کردند، بازداشت شدند. این پرونده‌ها در حال رسیدگی است و من به قضات رسیدگی‌کننده به این پرونده‌ها می‌گویم که هیچ اغماض و تخفیفی در این پرونده‌ها صورت نگیرد، زیرا اینکه خود افراد قوه تخلف کنند، قابل چشم‌پوشی نیست.
وی همچنین با اشاره به نوسانات اخیر در بازار ارز گفت: ۱۹ نفر در این زمینه بازداشت شدند که ۱۰ نفر با قرار آزاد هستند و ۹ نفر آنان همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
معاون اول قوه قضائیه با اشاره به جنایت حکام آل سعود در حادثه منا گفت: از مجموع آسیب دیدگان آن ماجرا ۲۳۱ نفر شکایت کرده‌اند که ۲۲۰ نفر آنها جزو خانواده‌های شهدا هستند و ۱۱ نفر از آنها جزو مصدومان آن پرونده هستند. اقداماتی از طریق دادستانی کل که باید صورت می‌گرفت صورت گرفته است و مسائل در جای خودش دنبال می‌شود.

تابه حال این مقدار تخلف را یکجا ندیده بودم
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: هرچه جلوتر می‌رویم تخلفات در این دو پرونده گسترده‌تر می‌شود. دولت و بانک مرکزی باید این مسئله را آسیب شناسی کنند و از این پرونده عبرت بگیرند. تاکنون چند هزار میلیارد تومان در اختیار تعداد معدودی از افراد قرار گرفته که تقریباً همه آنها برخلاف عرف مسائل تجاری و بانکداری است.
او افزود: وقتی گزارش دادستان را نگاه می‌کردم تا به حال این مقدار تخلف را در مورد یک بانک و موسسه یکجا ندیده بودم. تعیین مدیرعامل در آن براساس مقررات مربوط نبوده و براساس حمایت و نفوذ برخی از این افراد بوده است.
اژه‌ای ادامه داد: این موسسه در حدود ۱۰ سال ۱۳ سرپرست و مدیرعامل عوض کرده که همین خود یک آسیب است.
او تصریح کرد: تخلفات گسترده‌ای در این پرونده صورت گرفته است. سرمایه‌ای که به سهامداران این موسسه باید داده می‌شد، داده نشده و سرمایه‌ای که داده شده است برخلاف مقررات است. همچنین در دادن تسهیلات به افراد مقررات لازم رعایت نشده است و به افرادی که دارای معوقات بانکی بوده‌اند نیز تسهیلات داده شده است. همچنین برای دادن این تسهیلات تضمین‌های مناسب گرفته نشده است به نحوی که اگر قوه قضاییه وارد عمل نشود، نمی‌توان این معوقات را وصول کرد. دولت و بانک مرکزی باید اینگونه پرونده‌ها و علی‌الخصوص این پرونده را بررسی کنند تا ببینند مشکل کار کجاست.
در ادامه این نشست محسنی‌اژه‌ای از دستگیری یکی از بدهکاران بانکی خبر داد و گفت: فردی بیش از هزار و دویست میلیارد از یکی از بانک‌های کشور تسهیلات دریافت کرده که اخیراً بازداشت شده و تحقیقات از او ادامه دارد.
او تاکید کرد: دولت به همراه بانک مرکزی و قوه قضاییه باید تمهیداتی را بیندیشد و برخورد جدی با اینگونه تخلفات داشته باشد تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه از قطعی شدن حکم چند نفر از افراد بازداشت شده خبر داد و اظهار داشت: حکم دادگاه نازنین زاغری معلوم شده است. او به پنج سال حبس محکوم شد همچنین فرهاد ابدصالح با تجدیدنظر و تخفیف به پنج سال حبس محکوم شد و فواد صادقی و علی غزائی حکمشان قطعی شد.

احضار ۷۰ نفر در پرونده فیش‌های حقوقی
محسنی‌اژه‌ای در قسمت دیگر سخنان خودش به ماجرای فیش‌های حقوقی و روند رسیدگی به این فیش‌ها اشاره و عنوان کرد: ابتدا ما بررسی این فیش‌ها را به عهده دولت گذاشتیم که اگر مواردی بود به ما ابلاغ کنند که ظاهراً به چیزی دست نیافتند، سپس آن را به عهده دیوان محاسبات گذاشتیم که آنها هم اعلام جرم نکردند، اما هنگامی که دستگاه قضا وارد جریان شد، مساله وجه دیگری گرفت. تاکنون حدود ۷۰ نفر برای پاسخگویی احضار و بازرسی شده‌اند و همچنان نیز ادامه دارد.
او در ادامه خاطرنشان  کرد: افرادی که فیش‌های نجومی و یا غیر متعارف برای آنها صادر شده عنوان می‌کنند که مبالغی که در این فیش ها نوشته شده تنها مختص به آنها نیست و آنها دارای زیرمجموعه‌ای هستند که از همان حقوق نوشته شده در فیش‌هایشان باید حق و حقوق آنها را پرداخت کنند.
او در ادامه افزود: ما با وزرا و اقشار دیگر در این‌باره صحبت کرده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسیم و اگر فردی جرمش ثابت شد باید حقوقی که تاکنون دریافت کرده را پرداخت کند.
محسنی‌اژه‌ای درباره شکایت سیدمحمد خاتمی از سردار نقدی گفت: این پرونده در دادسرا ثبت شده و مراحل مقدماتی خودش را طی می‌کند و بعد از انجام این مراحل و ثابت شدن جرم حکم آن صادر می‌شود.

بازداشت پنج نفر از بدهکاران بانکی
او ادامه داد: تاکنون در هفته گذشته پنج نفر از کسانی که معوقات مالی و بانکی داشته‌اند بازداشت شده و پرونده آنها در حال رسیدگی است.
سخنگوی قوه قضا به شکایت عده‌ای از برخی از شرکت‌های فروش خودرو و نمایندگی برخی از کارخانه‌ها که پول مردم را بدون سود بعد از مدتی به آنها بازمی‌گردانند به بهانه آنکه واردات خودرو متوقف شده است، اشاره کرد و گفت: چندین بار به مردم درباره اینگونه شرکت‌ها تذکر داده‌ایم، آنها باید بدانند چه نوع قراردادی را امضا می‌کنند در اغلب این قراردادها ذکر شده در صورتی که خودرو به آنها تحویل داده نشود اصل پول آنها بازگردانده خواهد شد که خود این افراد نیز زیر این قرارداد را امضا کرده‌اند، پس نمی‌توان گفت که تخلفی صورت گرفته اما هنگامی در قرارداد ذکر می‌شود که اگر خودرو به آنها تحویل داده نشد خسارت مالی آنها جبران خواهد شد در این صورت اگر خسارت آنها جبران نشود، جرم صورت گرفته است.


مرخصی مهدی هاشمی امروز تمام می‌شود
سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: اما در مورد پرونده آقای احمدی‌نژاد باید بگویم که این پرونده مربوط به دیوان محاسبات کشور است و مربوط به قوه قضائیه نمی‌شود. 
او در پاسخ به سوالی راجع به مرخصی مهدی هاشمی گفت: مرخصی آقای هاشمی امروز تمام شده است و باید به زندان برمی‌گشت و اینکه آیا به زندان برگشته است یا خیر را خبر ندارم. در مورد قبول اعاده دادرسی ایشان در دیوان عالی کشور هم تا آخر هفته گذشته رای‌ صادر نشده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: