سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸
افزایش نگرانی از اتحاد روزافزون احزاب راست‌گرا در اروپا

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا و اینک، آغاز به کار وی در این سمت، جان تازه‌ای به جنبش‌های راست‌گرا و پوپولیستی در دیگر کشورهای غربی دمیده و این امر، نگرانی از آینده این کشورها در صورت روی کار آمدن این چهره‌های اغلب افراطی را افزایش داده است. گردهمایی روز گذشته سران احزاب پوپولیست چند کشور اروپایی در آلمان، زنگ خطری دیگری را در این زمینه به صدا درآورده است. در این راستا، برای نخستین بار گرو‌ه‌های راست پوپولیست آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند یک کنفرانس رسمی برگزار کردند. به گفته مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای «جبهه ملی» فرانسه، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) و پیروزی دونالد ترامپ، زمینه‌ساز تولد «جهانی نو» هستند.

«دویچه وله» در گزارش خود درباره این کنفرانس اشاره می‌کند که سال ۲۰۱۷ سال انتخاباتی پراهمیت برای آلمان، فرانسه و هلند است. در هر سه کشور، گروه‌های راست‌گرا و ناسیونالیست‌های افراطی در حال رشد هستند. به همین دلیل گردهمایی احزاب دست راستی این کشورها در آلمان در روز شنبه، توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد. به گفته خبرنگار روزنامه پرتیراژ «بیلد» آلمان، این کنفرانس که در شهر کوبلنتس در ایالت رایندلند فالتس برگزار شد، در اصل یک شو انتخاباتی بوده است. گروه‌های راست و  پوپولیست اروپایی تاکنون در خفا با هم کنفرانس برگزار می‌کردند. چنین نشستی، یک روز پس از آغاز به‌کار رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نشانه عزم راسخ احزاب راست‌گرای اروپایی برای کمک‌به یکدیگر در انتخابات پیش‌رو به‌شمار می‌رود.

نخستین سخنران این نشست مارین لوپن، رهبر حزب راست‌گرای «جبهه ملی» فرانسه بود. او ضمن تکرار بخشی از حمله‌های لفظی‌همیشگی‌اش به سیاستمداران اروپایی، بار دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را به دلیل پذیرش پناهجویان سرزنش کرد. او وعده داد که اروپا به‌زودی شاهد فعل و انفعالات تازه‌ای خواهد بود. لوپن اظهار داشت: «ما در حال تجربه پایان یک جهان و تولد جهانی نو هستیم». سیاستمدار تندرو فرانسوی معتقد است که او و دیگر راست‌گرایان پوپولیست در اروپا باعث رشد و شکوفایی «جهان نو» خواهند شد. مارین لوپن بار دیگر یادآور شد که رویای «بیداری خلق‌های اروپا» را در سر می‌پروراند. آن‌ها در سال‌های اخیر موفق شده‌اند با شعارهای ضد اسلامی و مهاجرستیز، توجه شمار زیادی از شهروندان ناراضی اروپا را به خود جلب کنند، اما راه‌حلی برای ازبین بردن ریشه‌های مهاجرت و فرار میلیون‌ها انسان در کشورهای دیگر عرضه نکرده‌اند.

پس از لوپن، فراوکه پِتری، رهبر حزب راست پوپولیست «آلترناتیو برای آلمان» و خیرت ویلدرز، رهبر «حزب آزادی» هلند سخنرانی کردند. پتری نیز ضمن حمله به دولت‌های اروپایی اظهار داشت که اروپا را باید از نو تعریف کرد و شکل داد. پتری خواهان «هویت ملی» و «روح اروپایی» برای اروپاییان است و برای جدایی آلمان از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. خیرت ویلدرس، رهبر حزب آزادی هلند که بخشی از فعالیت خود را صرف مبارزه با اسلام و اسلام‌گرایی می‌کند، ضمن تبریک به دونالد ترامپ اظهار داشت که زمان تغییر برای اروپا هم فرارسیده است. ویلدرس که به آلمانی سخنرانی می‌کرد گفت: «اروپا به فراوکه (پتری) نیاز دارد نه آنگلا (مرکل)».

گفتنی است نشست سران احزاب راست پوپولیست اروپایی با اعتراض شماری از ساکنان کوبلنتس روبرو شد. در طول روز، هزاران نفر در تظاهراتی که توسط گروهی متشکل از فعالان سندیکایی، سیاسی و دینی برگزار شده بود شرکت کردند. در این حرکت اعتراضی که عنوان آن «کوبلنتس رنگارنگ می‌ماند» بود، مالو درایر، رئیس دولت ایالتی راینلندفالتس، و دیتمار موشاید، رئیس اتحادیه سندیکاهای آلمان (DGB) نیز سخنرانی کردند. درایر از مردم آلمان خواست، از این پس در برابر فعالیت‌های سیاستمداران پوپولیست سکوت نکنند و به حرکت‌های اعتراضی دست بزنند. او گفت: «زمان آن فرارسیده است که دیگر کسی در خانه نماند».

رشد جنبش‌های راست‌گرا و پوپولیستی در کشورهای اروپایی، مدت‌هاست که زنگ خطر را در این کشورها به صدا درآورده است. اوایل سال گذشته میلادی بود که توربیورن یاگلند، دبیرکل شورای اروپا در گزارش سالانه خود، دمکراسی و حقوق بشر در اروپا را در معرض خطرات ناشی از رشد پوپولیسم و ناسیونالیسم دیده و نسبت به تحدید حقوق شهروندی هشدار داد. توربیورن یاگلند روز 27 آوریل در گزارش سال ۲۰۱۵ این شورا نوشت که اروپا در حال حاضر با مشکلاتی جدی مواجه است. به اعتقاد او حملات تروریستی اخیر، شوک بزرگی به جوامع اروپایی وارد کرده‌اند و فقدان هماهنگی کافی در سیاست پناهجویی نیز به هرج و مرج در مرزها منجر شده‌اند. یاگلند هشدار داد که این وضعیت، بسترهای ایده‌ال و مطلوب را برای ملی‌گرایی و خارجی‌ستیزی فراهم‌ می‌سازد. به زعم او، این گروه‌ها خواهند کوشید که از شرایط موجود برای اهداف و مقاصد پوپولیستی و ناسیونالیستی بهره‌برداری کنند. یاگلند در گزارش سالانه خود یادآوری کرده که هم‌زمان، اعتماد شهروندان به نهادهای ملی و اروپایی و یا احزاب سنتی از دست رفته و این پیامدی «بس نگران کننده» است.

از سوی دیگر، پژوهشی جدید در سطح اروپا نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که به احزاب ناسیونالیست و پوپولیست راست‌گرا گرایش دارند، جهانی‌شدن را هم یک تهدید می‌شمرند. نتایج بررسی انجام‌شده از سوی بنیاد برتلزمان نشان می‌دهد که هراس از ادغام بین‌المللی انگیزه‌ای برای گرایش بیشتر به احزاب ناسیونالیست راست‌گرا در اروپاست. بر همین اساس وجه اشتراک حامیان احزاب راست افراطی ترس‌های مربوط به روند و نتایج جهانی‌شدن است. بر اساس یافته‌های این پژوهش ۵۵ درصد جمعیت اروپا ادغام بین‌المللی را شانسی برای خود و ۴۵ درصد دیگر آن را تهدید می‌دانند. بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که میان سن افراد و سطح تحصیلاتشان با احتمال بیزاری از جهانی‌شدن نسبت عکس وجود دارد. نکته دیگری که در این پژوهش نظر را به خود جلب می‌کند، رشد موازی میزان هراس افراد و گرایش آن‌ها به بازپس‌زدن سیاست و اجتماع است. تقریباً نیمی از مخالفان جهانی‌شدن در اروپا از حامیان خروج کشورشان از اتحادیه اروپا هستند و بیش از نود درصد پرسش‌شوندگان هیچ‌گونه اعتمادی به سیاست ندارند و از این تعداد تنها ۳۸ درصد از وجود دموکراسی رضایت دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: