يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
تنها پیکر 2 تن از 15 آتش‌نشان پیدا شده است

نشست خبری بررسی حادثه پلاسکو با حضور سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران، قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی، دکتر قاضی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، مهندس جاوید معاون فنی عمرانی شهرداری تهران و ملکی سخنگوی بحران پلاسکو برگزار شد.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در این نشست گفت: قالیباف در روزهای پس از حادثه عنوان کرده بود که پس از پنج روز از مرحله بحرانی عبور خواهیم کرد که خوشبختانه با مدیریت فشرده توانستیم پس از گذشت سه روز از مرحله بحران عبور کنیم و امروز با برداشتن قطعات سنگین فلزی از مرحله بحران خارج می‌شویم.
معماری U شکل پلاسکو سبب شد آوار به درون ساختمان ریزش کند
جاوید با بیان اینکه ساختمان تمام فلزی پلاسکو دو ساعت سوخت گفت: این ساختمان نیز نیم قرن قدمت داشته و در زمانی که ساخته شده آئین نامه‌های ضد حریق بودن ساختمان و یا حتی اندود کردن نیز الزامی نبوده است و بر همین اساس ساختمان پس از دو ساعت سوختن طبیعتا تاب تحمل نداشته و اول ستون‌ها دچار گسیختگی شده و بعد هم سقف‌ها از طبقات بالایی روی هم افتاده و ساختمان کلا فرو می‌ریزد.
وی با بیان اینکه درون ساختمان پلاسکو U شکل بوده و نورگیر داشته است گفت: معماری پلاسکو سبب شده که آوار به درون ساختمان ریزش کند و به ساختمان‌های اطراف و یا حتی درون خیابان نریخته است.
معاون فنی عمرانی شهرداری تهران با اشاره به حضور حداکثری سازمان‌ها، شرکت‌های خدمات رسان و حتی اعلام آمادگی پیمان کاران شهرداری گفت: متاسفانه به دلیل این فروریزش ساختمان اسکلت فلزی پلاسکو در هم تنیده می‌شود به گونه‌ای که برای آواربرداری از برخی از فلزات مجبور به استفاده از برش بودیم.
 وی با بیان اینکه 50 درصد آواربرداری انجام شده است گفت: تا پایان امروز باید 8000 تن آواربرداری انجام شود که تا این لحظه آواربرداری بیش از 6000 تن انجام شده است.
جاوید با بیان اینکه 207 کامیون، آهن آلات را جابجا کرده و 400 کامیون نیز جابجایی نخاله و سایر ضایعات را بر عهده دارند گفت: آواربرداری از سمت فوقانی شروع شد تا با کاهش حجم آوار شهدا پیدا شوند. البته با توجه به حجم زیاد آوار و به هم تنیده شدن سازه احتمال به دست آوردن اجساد به طور مشخص سخت است.
جاوید با بیان اینکه در این حادثه عملیات آواربرداری با پیچیدگی خاصی مواجه است گفت: سازه فلزی به مانند یک کلاف به هم پیچیده شده است و جداسازی آن مشکل است و بر همین اساس با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته آواربرداری و همچنین هوابرش، در صدد بریدن این آهن آلات هستیم هر چند که در مرحله آواربرداری از روش‌های جدید همچون برش پلاسما استفاده کردیم.

300-400 نفر در لحظه شروع آتش سوزی در ساختمان بودند
ملکی سخنگوی مدیریت بحران پلاسکو نیز در این نشست با بیان اینکه در هنگام حریق چهار نردبان هیدرولیکی در دو سمت عملیات را آغاز کردند گفت: همزمان آتش نشانان با اطفاء حریق، تخلیه کسبه را نیز در دستور کار قرار دادند گفت: درست است که حریق در ساعات ابتدایی روز اتفاق افتاد اما حداقل 300 تا 400 نفر از همشهریان در محل پلاسکو قرار داشتند که متاسفانه بسیاری از این افراد نیز همراهی لازم را نداشتند و با اینکه می‌دیدند ساختمان دچار حریق شده اما به داخل مغازه‌هایشان بر می‌گشتند.
وی درخصوص مفقودان این حادثه گفت: متاسفانه یک آتش نشان که دچار سوختگی شده بود در بیمارستان جان خود را از دست داد و پیکر بی جان دو آتش نشان دیگر نیز از آوارها بیرون کشیده شد.
ملکی با بیان اینکه پس از بررسی‌ها مشخص شد که مجموع شهدای آتش نشان و مفقود شدگان حداکثر 25 نفر است تصریح کرد: در این میان 15 آتش نشان نیز حضور داشتند که پیکر دو نفر از این افراد خارج شده است.
سخنگوی ستاد بحران با بیان اینکه چهار جسد کشف شده بامداد امروز نیز از ناحیه سر آسیب زیادی دیده بودند افزود: آواربرداری پلاسکو بسیار پیچیده است به گونه‌ای که تمام آوار 15 طبقه به طبقات منفی ریخته است و جابجا کردن حتی یک تکه سنگ یا بتن شکسته می‌تواند موجب فرونشست بیشتر آوار شود.

لباس‌های آتش نشان‌ها از بهترین لباس‌هاست
ملکی در پاسخ به این سوال که بالاخره بامداد امروز سه جسد پیدا شد یا چهار پیکر گفت: ما در عملیات حفر تونل در طبقه منفی یک با چهار بدن مواجه شدیم که سه پیکر از میان آوار خارج شد اما بدن چهارم با اینکه کشف شد اما به گونه‌ای بود که خارج کردن آنها منجر به متلاشی شدن بدن می‌شد و با تاییدیه مقام قضایی سه پیکر خارج شد.
وی با بیان اینکه بحثی در خصوص ناایمن بودن تونل وجود ندارد گفت: حداقل تلاش ما این است که بدن‌ها متلاشی نشود و با اینکه آسیب زیادی دیدند اما محفوظ باشند.
ملکی همچنین در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر در شبکه‌های مجازی سخنانی در خصوص غیر استاندارد بودن البسه آتش نشانان مطرح شده است گفت: شک نکنید که لباس‌های خریداری شده به خصوص در دو سه ماه اخیر بهترین لباس‌ها بودند و انصافا هر وقت خواسته‌ای در خصوص تجهیزات و البسه داشتیم شهرداری دست رد به سینه ما نزده است.
وی در مورد دود سفید برخاسته از صحنه آوار پلاسکو گفت: همه دودها خطرناک نیستند و در دروس آتش نشانی می‌خوانیم که اگر دودی به سفیدی برود آتش در حال خاموش شدن است.
سخنگوی ستاد بحران با بیان اینکه آتش زیر آوار مدفون شده و با هر مرحله آواربرداری در پی رسیدن اکسیژن شعله می‌گیرد گفت: عمده دود سفید برخاسته از آوار پلاسکو بخار آب است.

زمان مرگ چهار جسد کشف شده پنجشنبه بوده است 
شهریاری سرپرست جنایی تهران نیز  در این نشست خبری که به منظور بررسی ابعاد حادثه پلاسکو برگزار شد درباره شایعات زنده بودن چهار نفر پاسخ داد و گفت: بعد از کشف چهار جسد بامداد امروز آثار فساد نعش پیشرفته مشخص بود که دلالت بر این داشت که این افراد در روز پنجشنبه فوت کرده‌اند.
وی با بیان اینکه به دنبال کشف این 3 جسد، بنده شخصا در محل حاضر بودم و در بازرسی اجساد کشف شده فساد نعشی پیشرفته را مشاهده کردم، گفت: پس از معاینات اولیه اجساد کشف شده به پزشکی قانونی انتقال داده شد.
شهریاری گفت: پس از انتقال اجساد کشف شده طی ساعات نخست بامداد امروز و انتقال آنها به پزشکی قانونی مجددا به پزشکی قانونی مراجعه کرده و اجساد کشف شده مورد بررسی قرار گرفتند.
سرپرست جنایی تهران افزود: علاوه بر فساد نعشی پیشرفته شاهد خطرات ضربه آوار بر بدن‌های مکشوفه بودیم و این در حالی است که فساد پیشرفته مشاهده شده دلالت بر فوت این افراد در روز نخست حادثه دارد.
قادی پاشا مدیر کل سازمان پزشکی قانونی استان تهران هم در این نشست خبری با اشاره به حضورش در محل ریزش ساختمان پلاسکو با اشاره به حضورش در محل ریزش ساختمان پلاسکو گفت: تاکنون 6 پیکر در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته است که همکاران بنده آنها را از تمام جوانب به صورت دقیق مورد بررسی و آزمایش قرار دادند؛ به عنوان مثال زمان فوت آنها مورد بررسی قرار گرفت که زمان مرگ با زمان حادثه همخوانی دارد.
وی ادامه داد: زمان مرگ 3 پیکری که اخیرا از زیر آوار بیرون کشیده شد و مربوط به کسبه یا شهروندان حاضر در مجتمع بوده، با ساعات اولیه تخریب پلاسکو همخوانی دارد چراکه میزان منوکسید کربن و دوده در خون آنها مورد آزمایش قرار گرفته و در خون آنها آثاری از این دو مورد یافت نشد و این در حالی است که اجساد به مرحله فساد نعشی رسیده بودند.
قادی‌پاشا گفت: تا امروز خانواده 15 آتش‌نشان و 4 کسبه پلاسکو برای تشخیص هویت و انجام آزمایش‌های مربوطه به مرکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بدلیل حرارت و آتش اجساد قابل شناسایی نباشند گفت: ممکن است، البته به دلیل حرارت بالا بدن جسد می‌تواند خاکستر هم شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: