يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
محمدرضا عارف: کارهای پشت صحنه فراکسیون را انجام می‌دهم

رئیس فراکسیون امید مجلس در نشست خبری خود گفت که هاشمی نقش کلیدی در همبستگی جریانات داشت. محمدرضا در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اصولگرایان مطرح می‌کنند که این شورا در درون خود به دنبال عبور از آقای روحانی است؟ گفت: شورای عالی سیاست گذاری در انتخابات سال ۹۴ با توجه به ضرورت‌های موجود تشکیل شد و مهمترین راهبرد هم ادامه مسیری بود که در انتخابات ۹۲ داشتیم.
عارف با تاکید بر اینکه «حفظ دستاوردهای انتخابات ۹۲ مهمترین دستاورد ما بود» گفت: در دوره جدید هم این شورا با دو ماموریت مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و با همان راهبرد که در سال ۹۲ وجود داشت کار خود را ادامه می‌دهد. البته در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری اخیرا کارگروهی تشکیل شد که سریعا با رایزنی‌ها موضع شورای عالی اعلام شود. بنابراین از روحانی عبور نخواهیم کرد و موضع ما حمایت از آقای روحانی است.
پلاسکو نشان داد نیاز به شوراهای تخصصی داریم
محمدرضا عارف با اشاره به حادثه پلاسکو و تسلیت به خانواده‌های آتش نشانان گفت: حادثه پلاسکو یک هشدار جدی است برای همه دست اندرکاران در امور مدیریت شهری که امیدواریم بتوانیم از حادثه‌ای که اتفاق افتاد با برنامه ریزی علمی و نگاه پیشگیرانه این مساله را مدیریت کنیم.
وی افزود حادثه پلاسکو بحث مدیریت شهری را برای ما روشن‌تر کرد که نیاز به تخصص‌های مرتبط شوراها و دست‌اندرکاران شهری وجود دارد و اکنون که در آستانه برگزاری انتخابات شوراها هم هستیم. انتظاراتمان این است که تلاش کنند که شوراها را به سمت شوراهای تخصصی ببرند.
عارف در پاسخ به سوال ایسنا درباره شرایط مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و اینکه چه افرادی می‌توانند عهده دار تصدی این مسئولیت شوند، که ویژگی‌های آیت الله هاشمی را داشته باشند؟ گفت: آقای هاشمی ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند که برای همه روشن بود که تقریبا همه اعضای مجمع نیز احترام خاصی برای وی قابل بودند.
وی با تاکید بر اینکه «جایگزین پیدا کردن برای آقای هاشمی کار ساده‌ای نیست» گفت: خوشبختانه انسجام خوبی در مجمع وجود داشت و در مورد تصمیم گیری‌ها نیز همه اجماع نظر داشتند.
در فراکسیون امید کم کاری احساس نکرده‌ام
عارف در واکنش به سوالی در مورد وجود انتقاداتی به علمکرد برخی از نمایندگان عضو فراکسیون امید مبنی بر کم‌کاری آنها، گفت: بنده به عملکرد فراکسیون امید نمره خوبی می‌دهم و کم‌کاری نیز در فراکسیون حس نکرده‌ام. برخی از دوستان در این فراکسیون حضور رسانه‌ای پرنگ‌تر و برخی دیگر حضور رسانه‌ای کمرنگ‌تر داشتند ولی به طور کلی همه اعضای فراکسیون در مسیر این فراکسیون کار را دنبال می‌کنند.
به گفته وی هرچه از عمر مجلس می‌گذرد انسجام فراکسیون نیز بیشتر می‌شود به طوری که ارزیابی از عملکرد ۶ ماهه فراکسیون نشان می‌دهد هر جا فراکسیونی تصمیم گرفته شده، موفق بوده‌ایم.
رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به سوالی درباره وجود انتقاداتی به او مبنی بر سکوت‌ در واکنش به برخی مسائل و انفعال در کسوت ریاست فراکسیون، گفت: از همه منتقدان حتی آنهایی که با لحن تند انتقادشان را مطرح می‌کنند، سپاس‌گزارم و برای این انتقادات ارزش قائلم. اما نباید فراموش کنیم گفتمان اصلاحات گفتمان فردمحور نیست. سوال من این است اگر در مجلس همه چیز به عارف ختم می‌شد آیا همین منتقدان نمی‌گفتند چرا اجازه به افراد دیگر داده نمی‌شود؟ ما در فراکسیون امید همه در شرایط مساوی با توانایی‌های یکسان هستیم.
وی در ادامه گفت: در فراکسیون امید چهره‌های ارزشمندی هستند که اولین بار در عرصه سیاسی در این سطح وارد شده‌اند. وظیفه من آن است که از سهم و وقت خود در اختیار آنها قرار دهم. فراکسیون امید، فراکسیون باتجربه‌ای نبود. وظیفه من به عنوان رئیس، مدیریت فراکسیون و هماهنگی آن است که کار ساده‌ای نیست. تا زمانی که در مجلس باشم مسیر و کارهای پشت صحنه را انجام می‌دهم و کارهای صحنه را به عهده جوانان با توانایی بیشتر قرار می‌دهم.
هاشمی را پدر معنوی اصلاحات می‌دانستیم
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه اصلاح‌طلبان برای جبران فقدان آیت‌الله هاشمی و ائتلاف با گروه‌های اصولگرا چیست؟ گفت: موضع فراکسیون امید درباره دولت آن است که انتقادات باید مطرح شود اما شرایط و روند نیز در نظر گرفته شود. ما به عملکرد دولت نمره خوبی می‌دهیم اما حمایت از دولت نیز جزو شعارهای ما به خصوص در انتخابات مجلس بود.
وی درباره آیت‌الله هاشمی،‌ گفت: آیت‌الله هاشمی نقش کلیدی و محوری داشتند اما خوشبختانه ما دارای جریان منسجمی با موضع حمایت از دولت هستیم و آن را ادامه می‌دهیم.
عارف ادامه داد: آقای هاشمی از ابتدای انقلاب چهره فراجناحی بوده که نقش کلیدی در ابعاد مختلف داشته است ما ایشان را پدر معنوی اصلاحات می‌دانستیم. طبیعتاً فقدان ایشان برای جریان ما و کل کشور سخت است. امیدواریم خداوند همچنان به انقلاب ما عنایت داشته باشد.
درمورد رفع حصر و ممنوع التصویری خوش بینم
رییس مجمع نمایندگان تهران در خصوص تخریب‌ها و چالش‌های پیش‌روی حسن روحانی برای انتخابات پیش‌رو و همچنین شعاری که در مورد رفع حصر گفته شده بود اما تاکنون هیچ گشایشی برای آن صورت نگرفته است، اظهار کرد: تخریب‌هایی که از آن صحبت می‌شود همیشه وجود داشته اما مردم درک و شعورشان بالاست. ممکن است در کوتاه مدت اثر بگذارد اما در میان مدت اثری نخواهد داشت.
این نماینده مجلس در مورد مساله حصر نیز گفت: بر این باور بودیم که هم دولت و هم دست‌اندرکاران این مساله را در فضای آرام پیگیری کنند و با توجه به منافع ملی حل و فصل شود.
رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره محدودیت‌هایی که برای رییس دولت اصلاحات ایجاد می‌شود، گفت: در مورد شخصیت آقای خاتمی خدمات ایشان چه قبل از ریاست‌جمهوری و چه در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری آشکار و روشن است. مسائل نباید سیاسی شود، پیگیری‌هایی در مورد حصر و آقای خاتمی شده و بنده خوش‌بین هستم که اتفاق خوبی بیفتد.

ردصلاحیت روحانی را بعید می‌دانم، مگر خودش نخواهد بیاید
عارف در ادامه نشست خبری خود درباره اینکه در صورت رد صلاحیت روحانی آیا اصلاح‌طلبان کاندیدای رزرو خواهند داشت یا خیر؟ اظهار کرد: آنچه از شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌توانم بگویم این است که ما کاندیدای واحد خواهیم داشت. آقای روحانی هم رییس‌جمهور کشور است و ویژگی‌های ایشان و شرایطی که از قبل داشته‌اند تغییری نکرده است و ایشان توانایی‌های خود را نشان داده‌اند. در مورد رد صلاحیت هم بعید می‌دانم مگر اینکه خودشان به دلیل خستگی تمایلی به ادامه کار نداشته باشند.
مدیریت پلاسکو بهتر از زلزله های رودبار و بم بود
نماینده مردم تهران در مجلس در مورد برنامه‌های فراکسیون امید برای بعد از حوادث پلاسکو، گفت: پیشگیری در بحران بسیار مهم است و ما باید به طور جدی این مساله را در بافت‌های فرسوده دنبال کنیم البته در نظر داشته باشیم که مدیریت بحران کار علمی است.
وی تصریح کرد: بنده زمان رخداد زلزله رودبار و بم را به خاطر دارم که در چه وضعیتی قرار داشتیم و مدیریتی که در حادثه پلاسکو اتفاق افتاده نسبتا بهتر از دفعات قبل بوده و مجمع تهران هم این مساله را بررسی می‌کند.
عارف اظهار کرد: بنده رییس انجمن فرماندهی و کنترل هستم، اما متاسفانه ما در مدیریت بحران مشکل داریم. 12،13 سال است که این انجمن تشکیل شده اما هیچ بهایی داده نمی‌شود لذا معتقدم هر کسی باید در بحران وظیفه مشخصی را انجام دهد. در حال حاضر در دانشگاه‌ها رشته‌های تحصیلی فرماندهی و کنترل تشکیل شده‌اند و این مساله یک علم است و فردی باید مدیریت داشته باشد که آشنا با مدیریت بحران باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره اینکه شهردار به مجلس احضار شده است روند رسیدگی به حادثه پلاسکو چیست؟ گفت: احضار شهردار به مجلس جزو حقوق مجلس به شمار می‌رود و کمیسیون عمران و همچنین مجمع نمایندگان تهران در جلساتی این موضوع را در دستور کار قرار داده و در دست رسیدگی دارند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: