يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
حجت‌الاسلام علی یونسی در دومین نشست علمی - تخصصی مجمع مشورتی توسعه استان تهران با موضوع "حقوق شهروندی وامنیت ملی"، در سالن اجتماعات سازمان برنامه و بودجه استان تهران ، عنوان و تاکید کرد: موقعی اسلام اجتماعی و عدالت در جامعه پیاده می شود که حقوق شهروندی در تمام زوایای جامعه نفوذ کند و عدالت در همه بخش ها عملی شود.
دستیار ویژه رییس جمهوری در همین باره به حقوق ملت و دولت نسبت به هم اشاره کرد و ضمن تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و نهادینه شدن حقوق شهروندی در جامعه، تاکید کرد که در چنین شرایطی این حقوق باید همواره جزو مطالبات ملت بوده و دولت نیز پاسخگو باشد.
یونسی، بر خلاف نظر کسانی که حقوق شهروندی را حقوقی غربی می خوانند ، تصریح کرد که این حقوق غربی نیست بلکه حقوق اسلامی است و باران رحمت و لطف خدا برای همه است و حکومت ها باید تجلی رحمت و رحمانیت باشند.
او گفت: بارزترین ویژگی خدا رحمانیت است و خدای رحمان به همه لطف دارد و در نزد او کافر و مسلمان و اقلیت و اکثریت مطرح نیست و خالق هستی فرقی و فاصله ای میان آفریدگانش قائل نشده و قومی یا فردی را بر دیگری ترجیح نداده است.
علی یونسی، در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت که البته وقتی می گوییم برابری در قرآن، منظور تساوی در حقوق شهروندی است و نه در فضلیت، که در قرآن به آن تاکید شده و تفاوت میان مومن و غیرمومن قائل شده است.
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، یادآور شد که نگاه رحمانی خداوند اینگونه است و لذا حاکمان نیز به تاسی از پرودگار باید حقوق مردم بدون ایجاد تفاوت را رعایت کنند.

در حکومت اسلامی نور چشمی نداریم
این عضو دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد که در حکومت اسلامی و دولت اسلامی نیز هیچکس نور چشمی نبوده و گروه خاص و خودی در برخورداری از مزایای حکومتی نداریم.
یونسی، به موضوع ضرورت وجود امنیت در این فرایند نیز به عنوان عاملی مهم در حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: قانون و عدالت و امنیت باید برای همه باشد و عدالت زمانی تامین می‌شود که حقوق شهروندی وجود داشته باشد.
دستیار ویژه رییس جمهوری ادامه داد: امنیتی، پایدار و عمومی و ملی است که با تکیه بر عدالت، پایه ریزی شده باشد و اگر عدالت و حقوق شهروندی نباشد، امنیت، به سرعت متزلزل می شود.
یونسی، در ادامه به نظر برخی از مخالفان منشور حقوق شهروندی که آن را بر خلاف اسلام می دانند اشاره و با ابراز تاسف از این امر، گفت: این گروه نمی دانند که چنین برداشتی از حقوق شهروندی، تعریفی ظالمانه از اسلام است و باید از دادن این نسبت زشت به اسلام توبه کنند.
او گفت: اسلام اصیل، عین عدالت است و برای نجات بشریت آمده و مهد حقوق شهروندی است و لذا باید بازتعریفی از مفاهیم دینی داشته باشیم، که بهترین منبع برای این بازتعریف قرآن و نهج البلاغه و سیره قطعی پیامبر اکرم است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: