سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
هدف وزیر خارجه کویت از سفر یک روزه به تهران چه بود؟


سفر وزیر خارجه کویت به تهران، امروز در مرکز توجه مطبوعات و رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است. سفری که گفته می‌شود هدف اصلی از آن، انتقال پیامی از سوی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و به طور مشخص، تلاش کویت برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان سعودی است. شیخ صباح الخالد الصباح امروز در حالی وارد تهران شد که از پیش گفته شده بود وی در این سفر چند ساعته با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و برخی از دیگر مقامات ایرانی دیدار می‌کند. تبادل نظر در مورد مسائل دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی موضوعاتی هستند که در ارتباط با این سفر عنوان شده‌اند. 

برخی رسانه‌ها از جمله «النهار» کویت نوشته‌اند که وزیر خارجه کویت پیامی را از سوی شورای همکاری خلیج فارس برای آغاز رایزنی‌های استراتژیک میان ایران و این شورا به تهران منتقل می‌کند. سفیر ایران در کویت درباره محتوای این پیام و اهمیت این سفر می‌گوید: «باید منتظر بود تا سفر انجام شود. این سفر فی نفسه مهم است و موجب گسترش و تحکیم مناسبات شده و راه را برای همکاری‌های فیمابین باز می‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در خصوص اهداف سفر وزیر امور خارجه کویت اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران و کویت به عنوان دو کشور همسایه با مشترکات فراوان از دیر باز در تماس، تعامل و رایزنی با هم بوده و هستند». بهرام قاسمی درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه کویت اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و کویت به عنوان دو کشور همسایه با مشترکات فراوان از دیر باز در تماس، تعامل و رایزنی با هم بوده و هستند. قاسمی افزود: «این سفر یک روزه  که از مدتی  قبل  مطرح و  برای آن برنامه ریزی شده بود، در چارچوب روابط دو جانبه ایران و کویت انجام می شود». وی گفت: «در این سفر  همچنین قرار است علاوه  بر مسائل دو جانبه و روابط فی مابین، در خصوص آخرین تحولات منطقه و  موضوعات بین المللی گفتگو و تبادل نظر به عمل آید». وی همچنین افزود: «وزیر خارجه کویت حامل پیامی از سوی امیر کویت برای رئیس جمهوری اسلامی ایران می باشد». 

در این میان، خبرگزاری رویترز سفر وزیر خارجه کویت به تهران را «کم‌سابقه» خوانده و به نقل از خبرگزاری دولتی کویت می‌نویسد، پیام شورای همکاری خلیج فارس بر پایه آغاز گفت‌وگو میان کشورهای شورا و ایران استوار خواهد بود. این دیدار چند روز پس از سخنان روحانی، رئیس جمهور ایران درباره تلاش برای حل اختلافات میان این کشور و عربستان صورت می‌گیرد. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته بود برخی کشورها از جمله کویت مایل به میانجی‌گری برای کاهش تنش بین ایران و عربستان هستند.

خبرگزاری رویترز با نگاهی به پیشینه تنش‌های میان ایران و عربستان می‌نویسد: «اما قدمت روابط تجاری و موضوع میدان‌های مشترک نفت و گاز مانع از آن می‌شود که بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس درِ [روابط] را برای همیشه بر روی ایران ببندند». سفر وزیر امور خارجه کویت به تهران در حالی صورت می‌گیرد که آخرین دیدار امیر کویت از ایران به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد. این نخستین بار از زمان وقوع انقلاب اسلامی بود که یکی از رهبران کشورهای هم‌پیمان آمریکا در حوزه خلیج فارس به ایران سفر می‌کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه کویت با تأکید بر «منافع و فرصت‌های مشترک ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس»، گفته است: «این گفت‌وگوها برای هر دو طرف سودمند خواهد بود». 

شیخ صباح روز گذشته و پیش از سفر به تهران، گفته بود: «در سفر به تهران پیام کتبی را از شیخ صباح الاحمد امیر کویت به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تسلیم خواهم کرد». وی افزود: «این پیام در زمینه چارچوب و محور گفت وگو میان شورای همکاری خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و باید بر اساس و مبنای قوانین بین‌المللی باشد». وزیر خارجه کویت گفت: «ایران و کشورهای شورای همکاری شرکای یکدیگر در منطقه هستند و از ظرفیت های فراوانی برای تقویت مناسبات برخوردار می باشند و همچنین مصالح مشترکی با یکدیگر دارند». وی افزود: «گفت وگو و تعامل مشترک سود مشترکی برای تهران و شورای همکاری خلیج فارس خواهد داشت». پیش از این خالد جارالله معاون وزیر خارجه کویت با تایید این خبر اعلام کرد که صباح الخالد در سفر به تهران رایزنی هایی را با مقامات ایرانی در زمینه روابط تهران با شورای همکاری خلیج فارس و تحولات منطقه انجام می دهد. همچنین به گفته «علی الدقباسی» رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس امت کویت سفر شیخ صباح الخالد اقدامی در جهت زمینه سازی برای آغاز گفت و گوهای مشترک میان ایران و شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود.

از سوی دیگر، یک مقام وزارت خارجه کویت که مایل به افشای هویت خود نیست، به روزنامه «اعتماد» گفته: «قرار شد دولت کویت پس از نشست رهبران شورای همکاری در منامه نامه‌ای به مقامات ایرانی مبنی بر ضرورت حسن همجواری، همکاری و رفع تدریجی سوءتفاهم‌ها تسلیم کند». این مقام وزارت خارجه کویت که حوزه کاری‌اش مرتبط با روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس است، می‌گوید «دولت کویت وظایفی در این زمینه به عهده گرفته؛ قرار شد دولت کویت پس از سی و هفتمین نشست رهبران شورای همکاری در منامه نامه‌ای به مقامات ایرانی مبنی بر ضرورت حسن همجواری، همکاری و رفع تدریجی سوءتفاهم‌ها تسلیم کند. تهران به ما اعتماد دارد و مقامات وزارت خارجه کویت تا پیش از ٣٠ ژانویه به تهران سفر خواهند کرد». این مقام کویتی اما حاضر نشد روشن کند در این نامه یا تلاش‌های مشابه، مشخصاً موضوع عربستان و میانجیگری دولت متبوعش موضوعی محوری و کلیدی است یا نه؛ هر چند که آن را نیز تکذیب نکرد. اینکه تلاش‌هایی برای بهبود روابط میان تهران و ریاض در حال انجام است به خوبی نشان می‌دهد طرفین تا حدی به ضرورت حل مسائل خود آگاه شده و دیپلماسی محرمانه کار خود را دنبال می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: