يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
عددهای متفاوت وزیر کشور و شهردار درمورد زمان رسیدن آتش‌نشانی

دو هفته پس از فاجعه پلاسکو وزیر کشور و شهردار تهران در مجلس حاضر شدند تا گزارش خود را درمورد این اتفاق به نمایندگان ملت ارائه کنند. اما همانطور که انتظار می رفت نه تنها کسی عذرخواهی نکرد و حتی مسئولیتی نپذیرفت، بلکه به ابهام ها درمورد تقصیرها و قصورها هم افزوده شد. رحمانی فضلی گفت آتش نشانی 5 دقیقه پس از وقع حریق در محل حادثه حضور یافتند اما به دلیل کمبود امکانات رفتند و 15 دقیقه بعد برگشتند؛ اما قالیباف گفت آتش نشانی 5/2 دقیقه بعد از وقوع حریق در محل حضور یافتند و هیچ گونه کمبودی هم نداشتند! موضوعی که باعث اعتراض یکی از نمایندگان به شهردار شد و دقایقی جو مجلس دچار تنش شد. 

طبق قانون شهرداری باید رفع خطر می‌کرد
عبدرالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به قوانین و مقرراتی که دستگاه‌های مسئول باید با استناد به آنها وظایفشان را در حادثه پلاسکو انجام می‌دادند، گفت: شهرداری تهران به استناد بند 14 ماده 55 قانون شهرداری وظیفه اتخاذ تدابیر موثر و لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و رفع خطر از بناها، دیوارهای شکسته در معابر، کوچه‌ها، اماکن عمومی و دالان‌های شهر هستند. در تبصره این ماده تأکید شده است شهرداری وظیفه دارد کلیه موارد مربوط به رفع بناها و... و مزاحمت‌های مندرج در ماده فوق با نظر مأمورین فنی خود به مالکان اماکن یا صاحبان ادوات منصوب اعلام کند تا رفتار متناسبی انجام شود. اگر مالکان به موقع موارد اخطار داده شده را مورد توجه قرار ندهند شهرداری می‌تواند با کمک مأموران خود اقدام به رفع خطر کند و مصروف را به اضافه صدی پانزده از صاحب ملک دریافت کند تا بدین ترتیب هزینه رفع آسیب توسط مالک پرداخت شده باشد. وزیر کشور ادامه داد: مقررات مندرج در این ماده شامل اماکن عمومی است.
وزیر کشور با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در حادثه پلاسکو، گفت: شهرداری تهران برای مدیریت عملیات با استناد به بند 14 ماده 55 و سازمان آتش‌نشانی به موجب ماده سه اساسنامه خود وظیفه مهار و اطفای حریق را بر عهده دارد. همچنین مستند به بند (د) ماده 9 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران ریاست ستاد مدیریت بحران بر عهده شهردار تهران است.

تعداد خودروهای اطفای حریق از 19 دستگاه باید به 600 دستگاه افزایش یابد
رحمانی فضلی سپس به بررسی وضعیت امکانات و تجهیزات سازمان آتش نشانی پرداخت و افزود: در حال حاضر 123 ایستگاه آتش نشانی در تهران وجود دارد که استاندارد 150 ایستگاه است. از منظر نیروی انسانی این سازمان دارای 4 هزارو 900 نیروی انسانی می‌باشد که وضعیت مطلوبی دارد. تعداد خودروهای اطفاء حریق آنها 19 دستگاه است که باید به حدود 600 دستگاه افزایش یابد. همچنین تعداد 20 دستگاه و نردبان و بالابر هیدرولیکی در شهر وجود دارد که تعداد استاندارد آن 65 دستگاه است. مدت زمان رسیدن به محل حادثه توسط نیروهای آتش نشانی در تهران برابر 4 دقیقه 10 ثانیه است که مطابق با استانداردهای جهانی است.
وزیر کشور ادامه داد: بررسی وضعیت بودجه آتش‌نشانی از سال 90 تا 95 نشان دهنده این موضوع است که اعتبارات این سازمان از 1474 میلیارد ریال به رقم 5 هزارو 350 میلیارد ریال افزایش یافته است که رقم مناسبی است.
رحمانی فضلی ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور هیأت امنای ساختمان پلاسکو در وزارت کشور برگزار شد اعضای مذکور اعلام کردند در ابتدای امر آتش‌نشانی حدود 5 دقیقه پس از درخواست کمک به محل رسید. لکن به دلیل فقدان امکانات لازم محل را ترک و 15 دقیقه مجدداً با امکانات کافی در محل حضور یافت. این موضوع با توجه به گزارش‌های دیگر در دست بررسی است.

آتش‌نشانی کمبود تجهیزات ندارد
شهردار تهران نیز در جریان بررسی حادثه ساختمان پلاسکو در مجلس در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس اظهار کرد: نیروهای آتش نشانی در کمتر از 2.5 دقیقه پس از اعلام آتش سوزی به محل ساختمان پلاسکو رسیدند و ما مشکل تجهیزات نداشتیم و امکانات به حد کفایت وجود داشت.
وی با بیان اینکه ساختمان پلاسکو به موقع تخلیه شده بود افزود: یکی از موضوعات مهم این بود که 31 دقیقه قبل از ریزش پلاسکو، اعلام تخلیه ساختمان به همه نیروها داده شده بود و نیروهای مردمی را بیرون کرده بودند. شهید امینی نیز به همراه برخی دیگر از آتش نشان ها از مسیر در حال خروج بودند تا کسی از مردم و بچه ها در ساختمان نمانده باشند که در همین حین بخش از پله ها فرو می ریزد.
قالیباف با بیان اینکه از زمان تحویل شهرداری تهران تعداد ایستگاه های آتش نشانی را از 4 به 125 ایستگاه افزایش داده یادآور شد: علی رغم وجود ترافیک سنگین در شهر تهران ما استانداردهای بین المللی  را برای رسیدن در سوانح داریم. همچنان که در پلاسکو نیروهای آتش نشان کمتر از 2.5 دقیقه به محل رسیده اند. ما همچنین تعداد ماشین های آتش نشانی را از 280 در سال 94 به 900 خودرو رساندیم. سبد و نردبان های آتش نشانی هم 4 – 5 سال پیش خریداری شده و ما قبل از آن یک نردبان 54 متری نداشتیم، در حالی که اکنون نردبان های 33 و 54 متری خریداری کرده ایم.

مسئولیت با شهرداری نبود با وزارت کار بود
قالیباف با اشاره به پیگیری های خود درباره ساختمان پلاسکو و علاء الدین اظهار کرد: ما باید رفع خطر در اماکن عمومی را انجام دهیم. البته ممکن است خطر بالقوه و بالفعل باشد و رفع خطر از سوی ما باید در مواقعی انجام شود که خطر بالفعل است. در مورد ساختمان پلاسکو ما اخطارهایی دادیم، آموزش هایی را ارائه کردیم و برای پیشگیری کلاس آموزش گذاشتیم، که در آن 17 نفر بیشتر شرکت نکردند. همچنین در شهریور ماه بخشنامه ای را به آنها را ارائه کردیم.
وی افزود: به موجب مصوب هیات دولت در سال 93 بازرس وزارت کار ضابط دادگستری است و کارشناس بازرسی مجموعه آتش نشانی همکار بازرس و مجموعه وزارت کار است. در واقع وزارت کار می تواند به عنوان ضابط  از دادسرا یا دادگاه حکم توقیف بخواهد و دادسرا مکلف است حکم توقیف بدهد.

باید سهل‌انگاری‌ها مشخص شود
در جلسه امروز همچنین گزارش کمیسیون های عمران، بهداشت و اجتماعی، رئیس اتاق اصناف و وزیر کشور و شهردار تهران درباره بررسی ابعاد حادثه پلاسکو ارائه شد. پس از آن ئیس مجلس با اشاره به لزوم تهیه یک گزارش ملی اظهار کرد: یک فصل از این گزارش باید در این باره باشد که چرا این حادثه رخ داد؟ چه سهل‌انگاری‌هایی شده بود؟ ممکن است برخی از این سهل‌انگاری‌ها مربوط به دستگاه‌هایی باشد که طبق گزارش ارائه شده در جلسه امروز برخی وزارتخانه‌ها مسئول بیان مشکلات بودند و حتی ضابط قضایی نیز بودند اما این کار را انجام ندادند که این موضوع خیلی مهمی است. چون وقتی قانونی نوشته می‌شود و بر اساس آن افرادی ضابط قضایی می‌شوند باید قوانین را اجرایی کنند نه اینکه آن را انجام ندهند.
وی با تأکید بر اینکه باید سهل‌انگاری‌ها در حادثه پلاسکو مشخص شود، گفت: ممکن است برخی از این سهل‌انگاری‌ها مربوط به کسبه باشد. چرا اینقدر در ساختمان پلاسکو بارگذاری شده بود؟ آیا وجود این حجم از منسوجات از لحاظ استاندارد درست است؟ طبیعتاً باید خود کسبه و مراکز تجاری به این موضوع توجه کنند. موضوعی که نیازمند آموزش‌های لازم است.
لاریجانی ادامه داد: اینکه آقای قالیباف می‌گوید در برخی موارد اختیارات لازم را ندارند به ما بگویند که این موارد کجاست تا آن را از لحاظ قانونی حل کنیم. اگر هم اختیار لازم را دارند باید در آینده از بروز چنین آسیب‌هایی در مراکز تجاری گرفته شود. با عنایت به این نکات فصل بعدی این گزارش ملی نگاه به آینده برای پیشگیری از موارد مشابه است.

برخی نمایندگان از شهرداری به عنوان مشاور حکم دارند
اما نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در خلال سخنان شهردار تهران درباره حادثه ساختمان پلاسکو به اظهارات وی اعتراض کرد و مجلس دقایقی با تنش همراه بود.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به بخشی از سخنان شهردار در خصوص حضور نیروهای آتش نشان تنها 2.5 دقیقه بعد از آتش سوزی ساختمان پلاسکو در محل معترض شد و با فریادهای خود گفت: اگر این موضوع درست باشد یعنی وزیر کشور دروغ می‌گوید.
نائب رییس فراکسیون مستقلین همچنین در حاشیه جلسه امروز مجلس با انتقاد از نحوه برخورد برخی از اصولگرایان با حادثه پلاسکو گفت: رفتار بعضی از اصولگرایان بسیار نادرست و سوال برانگیز و جناحی بود. آنها باید به عنوان نماینده مجلس، مدافع مردم باشند اما متاسفانه به دنبال مسائل جناحی رفتند.
جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: مهمترین مسئله این بود که هیچ‌کس از مردم عذرخواهی نکرد. مردم در جریان این حادثه به شدت افسرده شدند و در نهایت نیز پاسخی نگرفتند.
جعفرزاده ایمن آبادی در پایان گفت: متاسفانه امروز شنیدم که برخی نمایندگان از شهرداری  به عنوان مشاور حکم دارند که درصورت حقانیت این مسئله باید با ان برخوزد شود. قطعا این موضوع را بررسی خواهم کرد چراکه درست نیست کسی که نماینده مزدم است، از شهرداری به عنوان مشاور حکم بگیرد و اینکاری زشت و سخیف است.

گویا برخی بزرگ‌تر از آن هستند که عذرخواهی کنند! 
همچنین محمدرضا عارف در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در توضیح گزارش شهردار تهران در صحن علنی پیرامون حادثه پلاسکو، گفت: مسئولان باید از مردم عذرخواهی کنند، عذرخواهی اصل مهمی است که متاسفانه هنوز در برنامه‌های ما به آن پرداخته نمی‌شود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عذرخواهی یکی از بندهای گزارش مجمع نمایندگان تهران بود، تصریح کرد: عذرخواهی از مردم که همراهی خوبی در ساماندهی این حادثه داشتند در گزارش شهردار تهران مطرح نشد.
رئیس مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه گویا برخی بزرگتر از آن هستند که عذرخواهی کنند، گفت: از ابتدای وقوع حادثه پلاسکو تاکید شد تا با نگاه سیاسی به این موضوع پرداخته نشود و هم اکنون هم با توجه به مشکلات مطرح و گزارش‌ شهردار تهران که در صحن اعلام شد بهترین کار سکوت است که باید پیشه خود قرار دهیم.
سهیلا جلودارزاده نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از گزارش شهردار تهران در جلسه امروز مجلس و عذرخواهی نکردن وی از وقوع حادثه پلاسکو انتقاد کرد.
جلودارزاده در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: من امروز می خواهم داد بزنم، سه سال پیش در آتش‌سوزی در خیابان جمهوری، دو زن جان باختند و آتش نشانی گفت تجهیزات و نردبان نداشتیم. در جریان حادثه پلاسکو نیز به دلیل همین ضعف تخصص، آنقدر آب به ساختمان بستند که پلاسکو فروریخت.
وی با بیان اینکه هم اکنون آتش نشانان نیز از رییس آتش نشانی ناراحت هستند افزود: رییس آتش نشانی بازنشسته نظامی است و هیچ تخصصی ندارد، چرا این مسائل را در مجلس مطرح نکردند؟

جلودارزاده با بیان این که قالیباف در جلسه امروز حتی یک عذرخواهی نکرد، ادامه داد: اگر همان سه سال پیش به بی‌کفایتی مدیر آتش نشانی توجه می‌شد، امروز این وضع پیش نمی‌آمد، روی آتش آب ریختن هنر نیست، بلکه باید یک فرد متخصص و باتجربه مسئولیت آتش نشانی را برعهده بگیرد که بتواند نیروهای خود را تربیت کند.
وی تصریح کرد: این موضوع که بودجه آتش نشانی برای خرید تجهیزات بی‌کیفیت هدر رفته، نکته‌ای است که مورد بی توجهی قرار گرفته است. این موضوع که تمام بودجه را صرف نردبان‌ها و تجهیزاتی می کنند که در نهایت کار نمی‌کنند، بی‌فایده است، اگر شهرداری تهران بودجه ندارد، پس چگونه این همه فرهنگسرا در سطح شهر می سازد.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: هنگامی که برای بازدید به ایستگاه های آتش نشانی‌ می‌رویم، می گویند مشکلی ندارند و این نشان می‌دهد که مشکل اصلی در مدیریت آتش نشانی و شهرداری است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: