دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
ماجرایی که با شکایت دادستان ایالت واشنگتن آغاز شده بود، در نهایت به زیان دولت ترامپ و فرمان اجرایی وی برای ممنوعیت سفر مهاجران به آمریکا تمام شد. قاضی فدرال جیمز روبارت روز گذشته – جمعه – حکم خود را بر علیه وکلای دولت ترامپ صادر کرد تا به این ترتیب فرمان منع ورود مهاجران به آمریکا در سطح ملی به شکلی موقت و تا زمان رسیدگی کامل به موضوع لغو شود.
به گزارش «تابناک»  هفته قبل و سه روز بعد از صدو فرمان اجرایی  دونالد ترامپ در خصوص ممنوعیتم سفر اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا، «باب فرگوسن» دادستان ایالات واشنگتن با تنظیم شکایتی خواستار لغو برخی از قسمت‌های دستور مهاجرتی ترامپ شده و تاکید کرده بود که این ممنوعیت، بر علیه مسلمانان بوده و حقوق مهاجران و خانواده‌های آنان را نقض می‌کند.
باب فرگوسن دموکرات این شکایت را به گونه‌ای بی سابقه علیه دولت ترامپ و فرمان اجرایی وی صادر کرد و قبل از صدور رأی از سوی جیمز روبارت قاضی فدرال سیاتل به نفع خود، گفته بود که آمادگی آن را دارد که در صورت لزوم موضوع را تا دادگاه عالی ایالت متحده به پیش برد.
بعد از طرح این شکایت وکلای دولت ترامپ به سرعت دست به کار شده و اقدام به تدوین دفاعیه ای برای زنده نگاه داشتن دستور اجرایی ترامپ شدند. ایشان در متن دفاعیه خود بیان کرده بودند که شکایت مطرح شده از سوی فرگوسن صلاحیت بررسی و رسیدگی را ندارد زیر فرمان اجرایی صادر شده جزو اختیارات رئیس جمهوری است و ایالت های آمریکا به شکل جداگانه قادر به چالش کشیدن فرامین اجرایی رئیس جمهور و نادیده گرفتن آن‌ها نیستند. 
اما روز جمعه در نهایت روبارت، قاضی فدرالی که در سال 2003 از سوی جرج بوش به کار گمارده شده بود، حکم نهایی خود را به نفع دادستان واشنگتن یعنی باب فرگوسن صادر کرد. روبارت اشاره رکد که ایالت های آمریکایی تا همین جا نیز به اندازه کافی از موضوع ممنوعیت مهاجرتی سختی و عذاب کشیده‌اند. وی با صدور حکم برای لغو موقت فرمان اجرایی دونالد ترامپ در این خصوص به صراحت بیان کرد که پرونده تشکیل شده از سوی فرگوسن شانس زیادی برای موفقیت دارد.
باب فرگوسن بعد از صدور این حکم طی یک بیانیه نوشت: امروز قانون اساسی آمریکا پیروز شد. هیچ‌کس ورای قانون نیست، حتی رئیس جمهور.
در پی صدور این حکم بلافاصله اداره گمرکات و حفاظت مرزی آمریکا گفته است کسانی که تحت تاثیر فرمان مهاجرت دونالد ترامپ قرار گرفته و امکان سفر به آمریکا را نداشتند، حال می‌توانند وارد این کشور شوند. این امر البته چالش هایی را برای خطوط هوایی به مقصد آمریکا در پی داشته است و نوعی سردرگمی برای مسئولان خطوط هوایی ایجاد کرده است. اما بسیاری از خطوط هوایی از جمله هواپیمایی قطر که یکی از مهمترین و پر رفت و آمد ترین خطوط هوایی به مقصد آمریکا است، امروز مجدداً پذیرش مسافران آمریکا از هفت کشور ممنوع شده را آغاز کرده است.
همچنین گفته می‌شود که در پی صدور این حکم همه مسافران ممنوع شده از ورود به آمریکا میتوانند بدون هیچ محدودیتی به این کشور وارد شوند. این ممنوعیت ها که با استفاده از یک سیستم خودکار صورت میگرفت بعد از فرمان اجرایی ترامپ فعال شده بود و همه مسافران و شهروندان هفت کشور موضوع را نشانه گذاری کرده بود. 
اما واکنش دولت ترامپ و کاخ سفید به این دستور بسیار شدید بوده است. کاخ سفید گفته است که علیه آن حکم درخواست تجدید نظر می‌دهد. کاخ سفید همچنین در بیانیه‌ای فرمان اجرایی دونالد ترامپ را "قانونمند و مناسب" خوانده است. در بیانیه آمده است: فرمان اجرایی رئیس جمهور با هدف محافظت از کشور(آمریکا) صورت گرفته و او صلاحیت و مسئولیت قانونی برای حفاظت از مردم آمریکا را دارد.
خبرگزاری CNN گزارش داده است که وزارت امور خارجه آمریکا اکنون قرار است با اداره امنیت ملی این کشور بررسی های لازم برای تأثیرات این قانون بر روند اداره امور در آمریکا و مرتبط با وزارت خارجه را بررسی کند. این وزارت خانه بیان کرده است که اطلاعات بعدی را در این زمینه و بعد از بررسی های لازم در اختیار عموم قرار خواهد داد.
در همین حال گفته می‌شود که تا کنون و بعد از صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ بیش از 50 پرونده قضایی علیه آن در سراسر ایالات متحده و در ایالت های این کشور باز شده است و قضات فدرال به دنبال منع موقت اجرای فرمان ترامپ در راستای ممانعت از دپورت کردن افرادی که از آن متأثر میشوند، هستند. 
اما جیمز روبارت اولین قاضی فدرالی است که حکم به لغو موقت این فرمان در سطح ملی داده است. این امر منجر به آن می‌شود که دولت ترامپ به سرعت وارد عمل شده و با تجدید نظر خواهی در مورد این حکم، مسیر آن را تا دادگاه عالی ایالات متحده کوتاه کند. موضوع مهم در این میان تعداد افرادی است که در دل ایالات متحده از فرمان اجرایی دونالد ترامپ متأثر شده اند. 
روز جمعه طی یک جلسه رسیدگی دادگاه به این موضوع در ایالت ویرجینیا یکی از وکلای وزارت دادگستری آمریکا گفته بود که با وجود موقت بودن فرمان اجرایی ترامپ تا کنون 100 هزار ویزا لغو و باطل شده است. اما وزارت خارجه آمریکا با زیرسوال بردن این رقم گفته است تعداد افراد متأثر از این قانون 60 هزار نفر بوده است. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: