دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
احتمال حذف فیون در دور نخست انتخابات فرانسه
اسوشیتدپرس - نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه ایفوپ برای نشریه «پاری مچ» و شبکه تلویزیونی «آی‌تله» حاکی از آن است که «فرانسوآ فیون» نامزد جناح راست میانه فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در دور نخست این انتخابات از رقبای خود شکست خورده و از گردونه رقابت‌ها حذف خواهد شد. بر اساس نتایج این نظرسنجی، فرانسوآ فیون که هم‌اکنون به واسطه اتهامات مربوط به فساد مالی همسرش تحت تعقیب قضایی قرار دارد، در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با کسب 18.5 درصد آراء از «مارین لوپن» رهبر حزب جبهه ملی (با 25 درصد آراء) و «امانوئل ماکرون» وزیر اقتصاد سابق و نامزد کنونی این انتخابات (با 20.5 درصد آراء) شکست خورده از گردونه رقابت‌ها حذف خواهد شد.

هشدار چین به آمریکا درباره مواضع رئیس پنتاگون
شینوهوا - چین به آمریکا پیرامون اظهارات وزیر دفاع جدید دونالد ترامپ مبنی بر حمایت آمریکا از ژاپن در برابر هرگونه درگیری نظامی با پکن در موضوع جزایر دریای چین جنوبی هشدار داد. مجمع‌الجزایر «سن‌کاکو» که در چین با نام «دیائویو» شناخته میشود میان توکیو و پکن واقع شده و چین مدعی حاکمیت بر این جزایر است. چین واشنگتن را به مشکل آفرینی در خصوص این مسئله متهم کرده است. «لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: ما از آمریکامی‌خواهیم تا به این اظهارات پایان داده و از پیچیده کردن مسئله و به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه خودداری کند. وی افزود: پیمان میان ژاپن و آمریکا محصول جنگ سرد بود و نباید تاثیری روی حاکمیت ارضی چین بگذارد.

آمریکا دنبال دسترسی به اماکن نظامی ایران
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت دولت ترامپ دنبال تغییر برخی مفاد توافق هسته‌ای و تغییر رفتار آژانس با ایران است. به گفته این منابع گزینه‌هایی که دولت در حال بررسی آن‌هاست، شامل فشار به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا سیاستی سخت‌گیرانه‌تر در قبال پایبندی ایران [به توافق] اتخاذ کند، از جمله اینکه درخواست دسترسی به اماکن نظامی را مطرح کند. یکی دیگر از موارد مورد نظر هم رفع بند «تاریخ انقضا» محدودیت‌های توافق است. در توافق هسته‌ای، بخش اعظم محدودیت‌ها ظرف 10 تا 15 سال رفع می‌شوند و برخی نهایتا تا 25 سال ادامه دارند. دولت ترامپ همچنین تلاش خواهد کرد تا آژانس را به انتشار گزارش‌هایی با جزئیات بیشتر وادار کند.

ادامه پیشرفت توافق انتقال پناهجویان استرالیا به آمریکا
جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا می‌گوید که طرح جنجالی اسکان دوباره پناهجویان در آمریکا در حال پیشرفت است؛ علیرغم اینکه مقامات مهاجرت آمریکا مصاحبه با این پناهجویان را به تاخیر انداخته‌اند. دونالد ترامپ اخیرا واکنش تندی به توافق باراک اوباما با دولت استرالیا برای پذیرش صدها پناهجویی که در کمپهای مهاجرتی استرالیا ساکن هستند، نشان داد و گفته بود این توافق را لغو خواهد کرد. ترامپ در همین زمینه به صورت تلفنی با نخست وزیر استرالیا گفتگو کرد که برخی رسانه‌ها گزارش دادند این گفتگو چندان دوستانه به پایان نرسیده است. توافق دولت قبلی آمریکا با  استرالیاقبول بیش از ١٥٠٠ تن از پناهجویانی بود که استرالیا به اردوگاه‌های پناهندگان در خارج از خاک آن کشور اعزام کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: