يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۷
سردار جلالی: سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند بستری برای نفوذ باشد

رییس قوه قضاییه گفت: نظام غرب در صدد نفوذ است؛ اینکه در فکر این هستند که انقلاب را از طریق نفوذ باز بدارند برای ما روشن است، اما متاسفانه عده‌ای باور ندارند.
آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در اولین همایش ملی نظام سلطه و جریان نفوذ که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام دهه فجر و تبریک فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بحث نفوذ بحث جدی است. برجسته کردن این مساله در زمان پراهمیت است. ما باید به باوری درباره بحث نفوذ برسیم و آن را در سطوح مختلف مطرح کنیم؛ به دلیل اهمیت بالای مساله و نتایجی که دارد.
وی بیان کرد: مساله مهم بحث باور این پدیده است. تردیدی وجود ندارد که این پدیده‌ای است و نظام غرب در صدد این نفوذ هستند و اینکه در فکر این هستند که انقلاب را از طریق نفوذ باز بدارند برای ما روشن است، اما متاسفانه عده‌ای باور ندارند و مطرح می کنند که آیا واقعیت است یا تشکیک.
اولین وظیفه ما این است که نفوذ را باور کنیم
رییس قوه قضاییه افزود: اولین وظیفه ما این است که نفوذ را باور کنیم و طبیعی است که نفوذ مجاری مختلف دارد و نفوذ فرهنگی و سیاسی و اقتصادی داریم.
آملی لاریجانی تاکید کرد: باید بحث نفوذ و سلطه را جدی بگیریم و برای کل جامعه تبیین کنیم که نفوذ واقعیت جدی است و پادزهرش رجوع به قرآن است.
رییس قوه قضاییه در ادامه گفت: وقتی کسی می‌گوید من سکولاریسم را قبول دارم کل نظام سیاسی را از دین جدا می‌داند که در این نظام سیاسی نظام اقتصادی وجود دارد. اکنون نقادین مدرنیته در مغرب زمین کارهای ارزشمندی کردند و ادعاهای تجدد را برجسته کردند که یکی از مهمترین آن فردگرایی است.  
وی با بیان اینکه تجدد یا مدرنیته اصولی دارد، گفت: بازارهای موبایل و تبلت ها چه داستانی در دنیاست و میلیون و میلیاردها تبلت و موبایل یعنی ترویج مصرف گرایی و تولید بیشتر. فکر کنیم که ما فضای مجازی را برای چه می خواهیم. فضایی که ایجاد کردند مهلت نمی دهد که ما فکر کنیم و این از عوامل تجدد و مدرنیته است.
آملی لاریجانی ادامه داد: وقتی خدا را کنار گذاشتید نهایتش این می شود و این یکی از حرف های تجدد است که گفته می شود و در تاریخ مغرب زمین به آن افتخار می کنند. از دوره رنسانس انسان محور شد و  خدا رانده شد؛ لذا اومانیسم را که انسان شد محور مطرح می کنند؛ لذا حواس مان باشد با وصله پینه در تفکرات غربی چیزی نمی‌توانیم تحصیل کنیم.  
رییس قوه قضاییه اظهار کرد: نسبت به اصل نفود تردیدی وجود ندارد، با این حال عده ای آن را باور ندارند و عده‌ای هم خود را به عدم باور می زنند.

برخی شبیخون فرهنگی را توهم می‌انگاشتند
وی گفت: مقام معظم رهبری سال ها پیش به درستی شبیخون فرهنگی را تشخیص دادند و مسئولان و دلسوزان عالم فکر را دعوت به شناسایی این شبیخون فرهنگی کرده بودند. در همان زمان هم عده‌ای این مساله را توهم می دانستند که امروز نیز با این فکر مواجه‌ایم.
رییس قوه قضائیه با تاکید بر باور داشتن به نفوذ به عنوان اولین وظیفه، گفت: نفود منافذ و جریان های مختلفی از جمله سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ایدئولوژی دارد. یکی از اهداف مهم نفوذ، نظام جمهوری اسلامی است، با این حال آنها معطوف به ما نیست و نفوذ انحصاری ندارد.
رییس قوه قضائیه تاکید کرد: در سطح فرهنگی یک جریان روشنفکری را برای عبور از خطوط قرمز تبلیغ کردند. در دوره اصلاحات، عده ای از دولتی ها بسته ای از این حرف ها و جریانات را به عنوان هدیه سفر دریافت می کردند و مسئولان بالا دستی آنها را تکرار می کردند.
وی با اشاره به ترویج نسبی گرایی به عنوان یکی از شیوه های نفوذ، گفت: بر اساس اصول فنی این سخنان مطرح نمی شد. فردی به عنوان فیلسوف کتابی را با عنوان تردید نوشت و با تمسک به فیلسوفان غربی به دنبال ترویج سخن  خود و نسبی گرایی بودند. در کشوری که وزارت ارشاد باید به دنبال تبلیغ ارزش‌های اسلام باشد، در دوره‌ای به دنبال ترویج ضدارزش‌ها بود و حتی شخص وزیر هم اعلام کرد که این تبلیع ارزش‌های اسلامی وظیفه حوزه علمیه است.

سعی دارند با دستکاری قانون، جریان نفوذ را تکمیل کنند
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز در این جلسه با بیان اینکه نفوذ بعضی وقت‌ها در چارچوب قانون انجام می‌شود، اظهار داشت: در مواقعی که قانون بازدارندگی خود را از دست داده و خیلی از نفوذی‌ها سعی دارند با دستکاری قانون، جریان نفوذ را تکمیل کنند نفوذ در چارچوب قانون انجام می‌شود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: بعضی مواقع، نفوذ در مرز قانون و بی‌قانونی انجام می‌شود که در اینجا نفوذ در حوزه نیمه سخت صورت می‌گیرد بعضی مواقع هم نفوذ فراتر از قانون و به صورت پنهانی صورت می‌گیرد.
جلالی با بیان اینکه قانون نقش مهمی در کنترل نفوذ دارد، خاطرنشان کرد: نفوذی‌ها سعی دارند با روان‌سازی قوانین پروژه نفوذ خود را تکمیل کنند.

آماده سازی فضا برای سرمایه گذاری خارجی می‌تواند بستری برای نفوذ باشد
وی با اشاره به اقداماتی که طی یکسال گذشته در حوزه قوانین فناوری اطلاعات صورت گرفته، گفت: آماده‌سازی فضا برای سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند بستری را برای نفوذ فراهم کند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه نفوذ در سه سطح راهبردی، عملیاتی و اجرایی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در سطح راهبردی رهبران در سطوحی عالی کشورها مورد هدف هستند و در سطح عملیاتی، مدیران مدنظر قرار می‌گیرند همچنین در سطح اجرایی سعی می‌شود از بخش‌های اجرایی مانند بخش‌های کارآفرینی بهره گرفته شود.
جلالی با بیان اینکه هدف اصلی نفوذ در واقع تغییر از درون است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها این پروژه را در قالب دیپلماسی نوین دنبال می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند نظام درک مسائل نخبگان سیاسی تغییر کند و لذا می‌بینید که وقتی راجع به آمریکا صحبت می‌شود عده‌ای آن را راه حل تشخیص می‌دهند که نشان دهنده آن است که درک مسائل در ذهن آنها تغییر پیدا کرده است.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل مشاوران و کارشناسان را یکی دیگر از گروه‌های مورد نظر جریان نفوذ دانست و گفت: این افراد به دلیل آنکه نزدیک به مسئولان هستند می‌توانند دیدگاه‌های آنها تغییر دهند واز این رو مورد اهمیت هستند.
وی با بیان اینکه نفوذ در حوزه علمی یکی از اهداف مهم دشمن است، عنوان کرد: دشمن تلاش می‌کند از طریق دیپلماسی نوین که آمریکایی‌ها آن را مطرح کردند استفاده کند. بنابر اظهارات وزارت خارجه آمریکا آنها در 28 کشور نیرو دارند و وقتی خود را با بخش‌های اقتصادی و تجاری مقایسه می‌کنند می‌گویند باید بتوانیم در حوزه کسب و کار نفوذ را پیش ببریم و دیپلماسی به عنوان چراغ سبز این جریان باشد.
جلالی ادامه داد: بازدیدهای علمی می‌تواند نفوذ علمی را در بستر تعامل آشکار برقرار کند و حضور اساتید خارجی در کشور ما که بعضا در سازمان‌های جاسوسی عضویت دارند نیز می‌تواند در بستر تعامل علمی در حوزه جاسوسی نقش‌آفرینی کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: