يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
سخنگوی وزارت امور خارجه: هیچ سلاحی به مبارزان یمنی نداده‌ایم

بهرام قاسمی صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در مورد اظهارات روز گذشته معاون رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه ایران با اقدامات خود عزم و اراده ترامپ را نسنجد اظهار کرد: اقدامات ایران در ارتباط با مباحث دفاعی و اقداماتی که در این چارچوب انجام می شود در راستای حفظ منافع و کیان کشور انجام می شود. بدون در نظر گرفتن توصیه ها و نگاه دیگران این موضوعی است که به ما مربوط است و حق مسلم ماست و دیگران حق ندارند که در این خصوص صحبتی بکنند.
وی افزود: تاریخ به خصوص تاریخ جدید از جمله بحث جنگ تحمیلی و برخی دیگر از حوادث به ما یاد داد که ما نمی‌توانیم چشم به دست دیگران بدوزیم. ما کشوری مستقل هستیم و تصمیمات‌مان از قدرت مردم خودمان منشا می گیرد.
وی تاکید کرد: یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی موضوع استقلال بوده و ما با تمام توان از این اصل دفاع می‌کنیم. قاسمی گفت: ما در بحث موشکی و سایر مسائل دفاعی نه به عنوان ابزار از آنها استفاده می‌کنیم نه اینکه بخواهیم پیامی را بدهیم یا چیز دیگری را رقم بزنیم بلکه این اقدامات را بر اساس منافع خودمان و زمان‌بندی مشخصی که وجود دارد انجام می‌دهیم.

این دیلپمات ارشد کشورمان ادامه داد: آزمایش موشکی اگر اتفاق افتاده باشد برای فرستادن نشانه‌ای به هیات حاکمه آمریکا نیست، چرا که ما از دولت جدید آمریکا و دولت‌های پیشین آمریکا شناخت داریم و سوابق چند دهه آنها برای ما مشخص است و در همین چارچوب نیازی به محک زدن آنها نداریم. وی با اشاره به اقدامات اخیر ترامپ و موضع‌گیری‌هایی که از سوی جهانیان در برابر این اقدامات صورت گرفته است گفت: کار ترامپ از محک زدن گذشته است و ما نیازی به محک زدن نداریم. شناخت دقیق و عمیقی از طرف مقابل داریم و آنچه که رخ می‌دهد بر اساس برنامه‌ریزی است که انجام شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به ایسنا، در مورد سفر آتی عباس عراقچی معاون وزیر خارجه به مسکو با محوریت برجام و اینکه آیا این امکان وجود دارد که با توجه به رابطه به ظاهر حسنه میان ترامپ و پوتین دولت روسیه در ارتباط با برجام با ترامپ صحبت کند و یک نوع میانجیگری داشته باشد گفت: مقامات وزارت خارجه براساس ماموریت کاری‌شان به نقاط مختلف سفر می‌کنند و با مقامات آن کشورها بر اساس موضوعاتی که پیش می‌آید گفت‌وگو و رایزنی انجام می‌دهد.

وی با بیان این‌که ما در مورد مساله هسته‌ای با روسیه مکررا رایزنی و گفت‌وگو داشته‌ایم و روز گذشته نیز فرستاده ویژه آقای پوتین در تهران بود و با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و رایزنی کرد گفت: سفر مورد اشاره نیز می‌تواند در چارچوب همکاری‌ها و رایزنی‌ها بین دو طرف انجام شود و من اکنون در مورد تاریخ این سفر  و چگونگی آن صحبتی نمی‌کنم.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی قرار است روز چهارشنبه هفته جاری برای دیدار با سرگی ریابکوف همتای روس خود در چارچوب برجام و مسایل مورد علاقه دو طرف به مسکو برود. قاسمی در ادامه به مسائل منتشر شده در ارتباط با رابطه ترامپ و پوتین اشاره کرد و گفت: آنچه که در این زمینه مطرح می‌شود را گمانه‌زنی می‌دانم. باید کمی صبر کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد برخی مباحث مبنی بر این‌که ممکن است این سفر به کشور سومی مربوط باشد، اظهار کرد: این مباحث قابل توجیه و قابل فهم نیست و با آن موافق نیستم.

وی هم‌چنین در پاسخ به این سوال که روز گذشته نماینده رئیس جمهور روسیه به تهران سفر کرده و اینکه محور رایزنی ها و گفت‌وگوهای وی با علی شمخانی چه بوده است، گفت: آنچه که می‌توانم بیان کنم این است که سفر انجام شده در ادامه رایزنی‌های مستمر و منظم و متوالی است که بین ما و روسیه طی دوران اخیر به خصوص در مورد بحث سوریه وجود دارد. در این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها آخرین تحولات سوریه و مسائلی که پیش رو است مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. تفاهماتی حاصل شد. وی ادامه داد: امیدواریم تفاهمات انجام شده و هم‌چنین تفاهماتی که در اجلاس‌های مسکو و آستانه به وجود آمد در پیشبرد مسائل پیش رو در ارتباط با بحث سوریه موثر باشد و مسیری که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه با هم آغاز کرده‌اند به خوبی پیش برود و در حقیقت ما بتوانیم در جهت تثبیت و استقرار آن کمک بهتری داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در ارتباط با نشست کارشناسی اجلاس آستانه و اینکه آیا در مورد مواضع ایران در ارتباط با موضوع سوریه و حکومت بشار اسد تغییری ایجاد شده است، گفت: در مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سوریه تغییری به وجو نیامده و تغییری نخواهد کرد و به روندی که در اجلاس‌های مسکو و آستانه داشتیم ادامه می‌دهیم. وی در مورد اجلاس ژنو نیز اظهار کرد: تا برگزاری این اجلاس زمان باقی مانده و نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی در حال حاضر در مورد اینکه این اجلاس چگونه و در چه شرایطی برگزار می‌شود داشته باشیم. باید منتظر برگزاری این اجلاس بود و در مورد آن نیز با توجه به شرایطی که در پیش‌رو داریم تصمیم می‌گیریم که چگونه در ژنو عمل کنیم.

قاسمی بار دیگر تاکید کرد: سرنوشت سوریه را مردم سوریه تعیین می‌کنند. ما از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه دفاع می‌کنیم. استقرار صلح و ثبات، امنیت و تحقق خواسته مردم سوریه آن چیزی است که ما می‌خواهیم و در واقع ایده‌آل ما برای سوریه است. این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد موضع‌گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی در ارتباط با فعالیت‌های دفاعی و موشکی ایران و همراهی برخی از کشورهای منطقه با اظهارات تند مقامات واشنگتن علیه ایران، اظهار کرد: آن‌چه که در مورد مبحث موشکی ایران مطرح می‌شود مساله داخلی ایران است. این موضوع به دولت، حاکمیت و ملت ایران مربوط می‌شود. ما در مورد منافع و مصالح ایران خودمان تصمیم می‌گیریم و نیازی به مشورت با دیگران در این ارتباط نداریم. وی با اعتقاد بر این‌که دولت جدید آمریکا با استقرار کامل هم‌چنان فاصله دارد و به شکل قابل قبولی که انتظار می‌رود هنوز دولت مستقری در این کشور وجود ندارد، تصریح کرد: در این مدت صحبت‌هایی که از مقامات آمریکایی نقل شده ضد و نقیض بوده است. برخی از این صحبت‌ها غیردوستانه، خصمانه و حتی تهدیدآمیز بوده است. ما از این‌گونه صحبت‌ها تعجب نمی‌کنیم و خیلی هم برای ما مهم نیست. قاسمی با بیان این‌که ما به این‌گونه سخنان عادت کرده‌ایم و بیش از سه دهه است که دولت‌های مختلف در آمریکا سخنانی این‌گونه علیه ایران بیان کرده‌اند، تصریح کرد: ولی باید توجه داشت که واقعیت در زمان مناسبش شرایط خود را به دیگران تحمیل خواهد کرد. ما منتظر هستیم که وضعیت جلوتر برود تا بتوانیم ارزیابی دقیق‌تری از دولت آمریکا داشته باشیم. باید صبر کرد و خیلی عجولانه صحبت نکرد. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: باید منتظر ماند و دید که دولت آمریکا در عمل در مورد مسائل داخلی خود، جهان و بین‌المللی چگونه عمل می‌کند. باید صبور بود، کمتر صحبت کرد و بیشتر تماشا کرد.

خبرنگار دیگری از این دیپلمات ارشد کشورمان بار دیگر در ارتباط با نشست آستانه و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر حضور نماینده اردن در این نشست پرسید که قاسمی در پاسخ تصریح کرد: اجلاس آستانه که اکنون در حال برگزاری است یک اجلاس کاملا کارشناسی و فنی است. وظیفه تعیین شده برای آن ایجاد هماهنگی‌های اولیه و لازم برای ایفای نقش برجسته‌تر و حساس‌تر در تثبیت آتش‌بس و حفظ آن در سوریه است و این گفت‌وگوها بین هیات کارشناسی ایران، روسیه و ترکیه در جریان است. در مورد حضور دیگران اطلاعی ندارم و صحبتی که شما در مورد حضور اردن مطرح کردید بحث جدیدی است. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که ایران در ارتباط با تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران اعلام کرده که اقدام متقابل خواهد کرد و در حال حاضر این اقدام متقابل در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: همانطور که در بیانیه وزارت خارجه نیز بیان شد ما در مقابل اقدامات غیرمنصفانه و غلط واشنگتن واکنش خواهیم داشت و یکی از تصمیمات در این ارتباط انجام برخی از اقدامات خاص از سوی تهران بوده است. وی گفت: در همین چارچوب ما اعلام کرده‌ایم که موسسات و شرکت‌های آمریکایی که در کمک به گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش و سرکوب مردم مظلوم فلسطین به وسیله رژیم صهیونیستی نقش داشته‌اند را در لیست تحریم قرار خواهیم داد. این موضوع در حال بررسی است، مراحل پایانی خود را طی می‌کند و فکر می‌کنم که به زودی لیستی از این افراد و شرکت‌ها را منتشر خواهیم کرد و آن را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: