جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰

رئیس هیئت گروه‌های مسلح معارض سوری در مذاکرات شرکت در دور جدید مذاکرات ژنو را که قرار است ۲۰ فوریه برگزار شود، به اجرای نتایج مذاکرات آستانه مشروط کرد. به نوشته خبرگزاری آناتولی، محمد علوش گفت: گروه‌های مسلح مخالف با موضعی صریح به آستانه رفتند و در نهایت وعده‌هایی به ما داده شد که منتظر اجرای آن هستیم. ما امکان ندارد قبل از اینکه خواسته‌هایمان که شامل اجرای آتش‌بس، آزادی بازداشت شدگان و لغو محاصره است برآورده شود به جای دیگری برویم. این مساله در ایجاد فضای مناسب برای مذاکرات نقش خواهد داشت.

وی درباره تشکیل هیئت منسجمی از معارضین سوریه برای رفتن به ژنو گفت: اتخاذ چنین اقداماتی مهمتر از تشکیل هیئت منسجم است. اگر نتایج مذاکرات آستانه اجرا شود بقیه گروه‌های مخالف نیز صادقانه در این روند مشارکت خواهند داشت. در دورهای قبلی ضامنی وجود نداشت حتی سازمان ملل نیز ضامن نبود و با صراحت اعلام کرد که از ورود یک شیشه شیر برای کودکان در مضایا و داریا عاجز است.

علوش گفت: به رغم اینکه روسیه این بار به عنوان یک ضامن عمل می‌کند اما نظام سوریه همواره درباره توافقنامه‌ها تعلل ورزیده است. ما از آستانه برگشتیم و از طرف‌های ضامن وعده‌هایی دریافت کردیم. از جمله این وعده‌ها عدم حمله به وادی بردی و غوطه بود. اما ما دیدیم که به وادی بردی و غوطه حمله کردند. ما یادداشت حقوقی را برای طرف‌های ضامن فرستادیم و موضعمان را در آن اعلام کردیم و منتظر جواب سند تثبیت آتش‌بس هستیم که ششم این ماه ارائه می‌شود اگر پایبند بودند در آن صورت ما ادامه خواهیم داد اگر نه که از نظر ما همه چیز پایان یافته است.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: