جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
چگونه سیاست‌های ترامپ واکنش اروپایی‌ها را برمی‌انگیزد؟


هر روزی که ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد و به موازات مواضع جنجالی مطرح شده از سوی وی، مخالفت‌ها و انتقادات نسب به رویکردهای وی نیز در سرتاسر جهان افزایش می‌یابد. در همین راستا، شواهد حاکی از وارد شدن اروپا به مسیری تقابلی با رویکردهای ترامپ است، در حالی که رژیم اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، تلاش برای نزدیک کردن هرچه بیشتر خود به دولت ترامپ را به شکل محسوسی افزایش داده و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. در همین راستا، هفته‌نامه «اشپیگل» گزارش داده که محافظه کاران پارلمان اروپا در واکنش به مواضع خصمانه رئیس جمهور جدید آمریکا علیه قاره سبز خواستار تبدیل کردن پارلمان به صحنه حضور مخالفان و دشمنان وی شدند.

در واقع، به نوشته این نشریه، محافظه کاران پارلمان اروپا خواستار دعوت از دشمنان و مخالفان ترامپ به پارلمان شده‌اند. فراکسیون محافظه کار پارلمان اروپا به این ترتیب می‌خواهد واکنشی به دشمنی‌های ترامپ علیه قاره سبز نشان دهد. پارلمان اروپا همواره محل مناسبی برای سخنان بزرگ بوده است. در این مکان صدر اعظم آلمان خواستار اتحاد با فرانسه برای حل بحران پناهندگان شد. در این مکان نخست وزیر یونان در برابر نمایندگان خشمگین به سیاست‌هایش از خود دفاع کرد. اشپیگل در ادامه با اشاره به سخنرانی‌های مهم دیگری که در پارلمان اروپا شکل گرفته است نوشت: حالا حزب محافظه کار مردم اروپا خواستار دعوت مخالفان رئیس جمهور جدید آمریکا به پارلمان شده است.

مانفرد وبر، رئیس فراکسیون محافظه کار حزب مردم پارلمان اروپا در گفتگو با هفته نامه «اشپیگل» تأکید کرد که همه کشورهایی که ترامپ با سیاست‌هایش آن‌ها را شوکه کرده و توی ذوقشان زده است شرکای بالقوه اقتصادی برای اروپا هستند. در همین راستا وی از آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اروپا درخواست کرده است انریکه پنیا نیتو، رئیس جمهور مکزیک را به پارلمان اروپا در استراسبورگ دعوت کند. پنیا نیتو، اخیراً در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای ساختن دیوار در مرز با مکزیک دیدار با وی را رد کرده است. ایده جناح محافظه کار پارلمان اروپا استفاده از پارلمان به عنوان صحنه ضد ترامپ است.

ترامپ در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بسیاری از اروپاییان و دولت مکزیک را به شدت عصبانی و ناراحت کرده است. رئیس جمهور آمریکا از جمله در یک گفتگو اتحادیه اروپا را ابزاری برای رسیدن به اهداف مد نظر آلمان دانسته و پیش بینی کرد که دیگر کشورهای اروپایی نیز مانند انگلیس از اتحادیه اروپا خارج خواهند شد.به اعتقاد بسیاری از نمایندگان پارلمان اروپا اروپاییان باید سریعاً و نه تنها با اقدامات نمادین در برابر ترامپ بایستند. به گفته منفرد وبر حالا مسئله آینده ما در میان است. وی درباره آسیب‌ها از طرف ترامپ و پوتین به این اتحادیه در صورتی که اروپاییان به صورت متحد از ارزش‌های خود دفاع نکنند هشدار داد.

مانفرد وبر به این ترتیب می‌خواهد به تد مالوچ، سفیر احتمالی آمریکا در اتحادیه اروپا هم کارت قرمز نشان دهد. مالوچ یکی از دوستان قدیمی ترامپ است که در حال حاضر در انگلیس زندگی می‌کند. وی در مصاحبه‌ای درباره فروپاشی اتحادیه اروپا سخن گفته بود. مانفرد وبر، همچنین چندی پیش در نامه‌ای خطاب به یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و دوناد تاسک رئیس شورای اروپایی از آن‌ها درخواست کرده بود که از روی کار آمدن مالوچ به عنوان سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.

همزمان،  در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ، یک مرکز مطالعات راهبردی رژیم اسرائیل از فعال شدن خط مشترک ترامپ و نتانیاهو برای مبارزه با ایران خبر داد. هفته گذشته دهمین نشست سالیانه مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با مشارکت تعداد زیادی از سیاست‌مداران و افسران ارتش و اصحاب رسانه و کارشناسان جامعه مدنی و سیاسی رژیم صهیونیستی و طرف‌های بین‌المللی برگزار شد. در این کنفرانس نیز مانند کنفرانس‌های دیگر ، مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و نظرات در زمینه موضوعات مختلف ارائه شده و چهره پیچیده‌ای در زمینه اوضاع امنیتی رژیم صهیونیستی و چالش‌های فراروی آن در سال 2017 ارائه شد.

به همین مناسبت مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم اسرائیل در مقاله‌ای به قلم اودی دیکل و عومر عناب به بررسی اوضاع استراتژیک و چالش های فراروی اسرائیل در سال 2017 پرداخته است. این مقاله توازن استراتژیک رژیم صهیونیستی را مثبت ارزیابی کرده و مدعی شد که این رژیم یک قدرت منطقه‌ای برتر به شمار می‌رود که برتری نظامی آشکاری بر دشمنان و رقبای خود دارد. این مرکز مطالعاتی اوضاع منطقه ای رژیم صهیونیستی را خوب و با ثبات ارزیابی کرده و مدعی شده است که این موضوع تا حد زیادی به علت ضعف و فرسایش رقبای این رژیم در پی بروز جنگ داخلی در جهان عرب است. بر اساس این گزارش انتظار نمی‌رود حمام خون مستمر در سوریه ، عراق ، لیبی و یمن در آینده‌ای نزدیک به پایان برسد.

گزارش رژیم صهیونیستی از آنچه که رقابت قوا برای تسلط منطقه‌ای بین ایران و ترکیه و دولت‌های عربی سنی به رهبری عربستان نام گذاشته است، خبر می‌دهد و می‌افزاید که به این ترتیب منطقه همچنان بدون ثبات باقی مانده و هیچ امیدی به حل و فصل تخاصم دینی و نژادی و قومی وجود ندارد. با این وجود عرصه داخلی و بین‌المللی رژیم صهیونیستی در شرایط بدی قرار دارد. این گزارش ورود ترامپ به حاکمیت را فرصتی برای اسرائیل می‌داند تا مناسبات خود را با مهم‌ترین و مستحکم‌ترین متحد خود تقویت کند و از  استمرار حمایت گسترده آمریکا از اسرائیل در تمامی زمینه‌ها از جمله ابعاد امنیتی مطمئن باشد. در هنگام اعلام نتایج انتخابات در آمریکا فریاد شادی از قدس به گوش رسید و آنها امیدوار شدند که مرحله جدیدی برای رژیم صهیونیستی مهیا شود، اما چیزی که این گزارش به آن دعوت می‌کند، این است که مقامات رژیم اسرائیل در اعلام هم‌گرایی با تمامی مسایل بر آمده از پدیده ترامپ شتابزده عمل نکنند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: