پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
آیا «بقایی» می‌خواهد برای ورود «احمدی‌نژاد» زمینه‌چینی کند؟

«حمیدرضا بقایی» معروف به «حمید بقایی» از نزدیک ترین یاران «محمود احمدی نژاد» رئیس دولت های نهم و دهم است که به تازگی پس از فراگیر شدن نهضت اعلام کاندیداتوری در بین وزیران، معاونان و اعضای کابینه دولت قبل، با انتشار یک بیانیه رسما کاندیداتوری خود را برای رقابت های انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اعلام کرد؛ موضوعی که از جهات مختلف قابل بررسی و تحلیل است.
به گزارش «تابناک»؛ بقایی که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد کار خود را از معاونت «اسفندیار رحیم مشایی» یار غار رئیس دولت وقت آغاز کرد، رفته رفته به مردان مورد اعتماد احمدی نژاد تبدیل شد و مسئولیت های مختلفی نظیر معاونت اجرایی رئیس‌جمهور در دولت دهم، معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰، دبیری شورای عالی مناطق آزاد کشور و ویژه اقتصادی و همچنین سرپرستی نهاد ریاست جمهوری را بر عهده گرفت.
او پس از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد ارتباط خود را با رئیس دولت های نهم و دهم قطع نکرد و یکی از یاران و همراهان همیشگی وی در حلقه ولنجک بود. او در سفرهایی که احمدی نژاد پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش داشته، همواره یکی از همراهان او بوده است. نام بقایی همچنین در دانشگاه ایرانیان که قرار بود مرکز همراهی و هماهنگی یاران احمدی نژاد باشد هم به عنوان هیأت مؤسس دیده می شود. همچنین او با حکم احمدی نژاد به عنوان معاون پشتیبانی این دانشگاه معرفی شد، اما وزارت علوم دولت روحانی تاکنون بارها اعلام کرده است که این دانشگاه به دلایل مختلف از جمله عدم طی موازین قانونی غیر مجاز است و اجازه فعالیت ندارد.

نامزدی با سابقه 7 ماه بازداشت
بقایی که اکنون خود را به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات آینده معرفی کرده است اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ به حکم دیوان عدالت اداری، به علت «برخی تخلفات» در سمت ریاست سازمان گردشگری به مدت چهار سال از هرگونه خدمت دولتی انفصال یافت، علت این حکم به گفته خود او شکایت مالک بنایی تاریخی در شیراز درباره «عدم اجرای حکم تخریب ملک است» که البته بقایی معتقد است این حکم اجرا شده و شکایت بی پایه است. همچنین در دوره ریاست او تعدادی از بناهای تاریخی از فهرست میراث ملی خارج شده و در مسیر تخریب قرار گرفتند؛ اما او در پاسخ به این مسأله گفته است که «حفظ این بنا ها خارج از توان او و سازمان گردشگری بوده و احکام تخریب توسط این سازمان اجرا شده است.» البته پس از مدتی حکم انفصال او از خدمت توسط قضات دیوان نقض و مجدداً به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد و در نهایت حکم انفصال از خدمت «حمید بقایی» منتفی اعلام شد.
او سابقه هفت ماه بازداشت طی خردادماه تا دی ماه 1394 راهم دارد، موضوعی که «حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای» سخنگوی قوه قضائیه در هشتادمین نشست خبری خود در ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ آن را رسما عنوان کرد و گفت، برای «حمید بقایی» قرار بازداشت صادر شده است. او در ۲۸ دی همان سال، با تبدیل قرار بازداشت به کفالت، آزاد شد.

مستقل هستم
حالا بقایی با آنچه در شرح سوابق و احوالاتش عنوان شد با صدور یک بیانیه آمادگی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم عنوان کرده است. او در گفت و گویی علت کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را این گونه عنوان کرده است: «شرایط به گونه‌ای است که بنده تشخیص دادم که می‌توانم این وظیفه بزرگ را به دوش بگیرم.»
وی درباره اینکه از سوی چه جناح و یا افرادی حمایت می شود و اینکه آیا احمدی نژاد با وجود اینکه گفته از شخص و جناحی در انتخابات پیش روی حمایت نخواهد کرد، وی را مورد حمایت قرار خواهد داد یا خیر؟ گفته، «بنده کاملاً مستقل هستم البته نمی‌خواهم بگویم که رقیب شخص خاصی هستم اما اگر روحانی نامزد انتخابات شود، رقیب اصلی‌اش بنده هستم. احمدی‌نژاد هم سرور و عزیز بنده است، اما در این مورد خودم تصمیم گرفتم و کاملا مستقل هستم.»
بقایی که در سخنانش هم نشان می دهد، فقط تا مرحله اعلام کاندیداتوری می توانسته پیش بیاید و پس از آن شورای نگهبان به احتمال قریب به یقین صلاحیت او را تأیید نمی کند، در این رابطه فقط ابراز امیدواری کرد که عزیزانی! که مشخص نیست چه کسانی هستند او را یاری کنند، پاسخ او در رابطه با اینکه فکر می‌کنید شورای نگهبان صلاحیت شما را تأیید کند، این گونه است: «هنوز برای قضاوت در این باره زود است، اما به هر حال امیدوار هستیم که همه عزیزان کمک کنند و اگر لایق بودم این مسئولیت را به عهده بگیرم.»

احمدی‌نژاد می‌خواهد همچنان بماند
آنچه پس از کاندیداتوری «حمید بقایی» به ذهن متبادر می شود، سه سناریوی مشخص است که اولین و اصلی ترین آنها زمینه سازی او برای ورود رئیس سابق و فعلی اش است. بدین ترتیب که او به واسطه نهی که احمدی نژاد از حضور در عرصه انتخابات توسط رهبری معظم انقلاب شده است و این مساله بر می گردد به پیش از ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا و مسائل و موضوعاتی که اخیرا با ائتلاف عربی ـ صهیونیستی شکل گرفته، اعلام کاندیداتوری کرده و نسبت راه اندازی ستادهای انتخاباتی جریان احمدی نژاد در کشور اقدام کند.
با توجه به اینکه بقایی یکی از نزدیک ترین افراد به احمدی نژاد در کنار «مشایی، موسوی و ...» به حساب می آید و البته حساسیت هایی که در ارتباط با موضوع جریان انحرافی وجود دارد؛ هرچند در مورد او هم صدق می کند، قطعا کمتر از فردی نظیر«اسفندیار رحیم مشایی» است؛ لذا او با اعلام کاندیداتوری اش می تواند زمینه چین حضور احتمالی احمدی نژاد در انتخابات پیش رو باشد تا اگر درصدی احتمال حضور او در انتخابات به وجود آمد، آنها از جریان انتخابات عقب نباشند و ستادها و فعالیت های انتخاباتی شان شکل و شمایل رسمی و مشخصی گرفته باشد.
در فرضیه و سناریوی دوم می توان این مسأله را متصور شد که بقایی با علم به عدم تأیید صلاحیتش پا به انتخابات ریاست جمهوری گذاشته است و تقریبا شکلی در این مسأله وجود ندارد. گویا جریان احمدی نژاد که به منظور جلوگیری از ایجاد فضای دو قطبی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو منع شدند، خیلی نمی توانند ملاحظه گر نبود دوقطبی در کشور باشند و لذا تلاش دارند به هر شکل ممکن چنین فضای دوقطبی که می تواند تأمین کننده خواسته ها و منافع آنان باشد را ایجاد کنند.
فعالیت منسجم «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» از مصادیق مهم فعالیت های جریان اصولگرایی است که اولا می تواند فضای دو قطبی و رفتن به این سمت را غیر ممکن کند و درثانی ممکن است فردی از اصولگرایان برپایه فعالیت سازمان یافته و با برنامه جریان اصولگرایی در این جبهه به شانس مسلم ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو بدل شود که هر دوی این موضوعات می تواند به ضرر جریان احمدی نژاد و یارانش تمام شود؛ لذا تلاش آنها برای ایجاد فضای دو قطبی می تواند در جهت قبول نکردن فعالیت های جبهه مردمی و حتی خراب کردن برنامه های مورد نظر این جبهه تحلیل شود.
سومین و آخرین گمانه زنی که می توان در خصوص کاندیداتوری یک فرد بسیار نزدیک به احمدی نژاد داشت این است که آنها با توجه به نهی از حضور در انتخابات، بنایی برای فعالیت رسمی انتخاباتی ندارند و معرفی چنین کاندیدایی از سوی این جریان می تواند به معنای تلاش برای حفظ جریان احمدی نژاد در اذهان عمومی باشد. در حقیقت آنها با در پیش گرفتن چنین رویکردی می خواهند یاد این جریان را در اذهان عمومی تداوم ببخشند تا در نهایت از این فضا برای انتخابات 4 سال آینده و ریاست جمهوری سیزدهم بهره ببرند.
آنچه از فراگیر شدن نهضت اعلام کاندیداتوری یاران احمدی نژاد می توان دریافت کرد، این است که آنها برای بازگشت به قدرت منتظر گذشت چهار ساله دولت روحانی بودند تا بار دیگر شانس خود را در عرصه انتخابات ریاست جمهوری امتحان کنند، اما از این نکته نباید غافل باشند که هیچ ‌یک از آنها همچون رئیس دولت نهم و دهم نه قابلیت جذب آرای مردمی را دارا هستند و نه ممکن است به واسطه حمایت او بخش عظیمی از آرای مختص به وی به سبد فرد مورد حمایت ریخته شود. از طرفی آنها باید به این نکته توجه کنند که رهبر مظعم انقلاب ایجاد دو قطبی در کشور به ویژه در انتخابات را سم مهلکی برای کشور خوانده اند، لذا ورود آنها می تواند زمینه شکل گیری چنین فضایی را ایجاد کند؛ پس بهتر است با در نظر گرفتن تمامی جوانب کار تصمیمات انتخاباتی خود را اتخاذ کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: