سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو وارد سومین روز خود شد


دور جدید مذاکرات صلح سوریه در ژنو در حالی امروز وارد سومین روز خود شد که از یک سو جزئیات زیادی درباره محتوای گفت‌و‌گوهای صورت گرفته میان طرفین در رسانه‌ها منتشر نشده و از سوی دیگر، امید چندانی به اینکه این مذاکرات بتوانند آغازگر یک تحول جدی در عرصه میدانی و سیاسی سوریه شود، بسیار پایین است. با این حال، به عقیده تحلیلگران، در صورتی که این مذاکرات بتواند ضمن تثبیت دستاوردهای حاصل شده پیشین در مذاکرات آستانه و دیگر موارد، صرفاً زمینه‌ای را برای گفت‌و‌گو و تعامل مستقیم و بی‌واسطه دولت سوریه و معارضین فراهم سازد، باز هم گامی به پیش برداشته شده است. آن‌گونه که از گزارش‌های جسته و گریخته مربوط به روز دوم مذاکرات برمی‌آید، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که وظیفه هماهنگی مذاکرات را بر عهده دارد، توانسته تا حدی در جلب نظر معارضین موفق عمل کند.

بر اساس گزارش‌های منتشره، هیأت مذاکره‌کننده از سوی معارضین سوری، آخرین دور از مذاکرات صلح سوریه را که در ژنو برگزار شد، مفید و مثبت دانسته و با تحسین از دی میستورا، نماینده سازمان ملل در مذاکرات صلح، طرح وی را برای نقشه کلی راه مذاکرات سوریه مفید ارزیابی و از آن استقبال کردند. آنچه به نظر می‌رسد، اینکه اغلب خواسته‌های معارضین در طرح جدید دی میستورا گنجانده شده است. اظهار نظر نمایندگان معارضین سوری در مذاکرات ژنو، یک روز پس از برگزاری این مذاکرات صورت گرفت؛ جایی که استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه چهارمین دور از مذاکرات را با انتظارات حداقلی از آن برگزار کرد. طی کنفرانس خبری که بعد از برگزاری مذاکرات روز گذشته انجام شد، ناصر الحریری، سرپرست تیم مذاکره‌کننده معارضین گفت: ما در مذاکرات رویکردها و نظریات مثبتی از سوی آقای دی میستورا شنیدیم. من معتقدم که ایشان بیش از گذشته در مورد بحث پیرامون وضعیت انتقال قدرت سیاسی در سوریه مشتاق هستند؛ البته هنوز هیچ معیار مشخصی برای این موضوع تعریف نشده است.

وی در ادامه افزود: نمایندگان معارضیان، ادراک و فهم خود را از قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد انتقال قدرت سیاسی در سوریه، شامل حاکمیت، تدوین یک قانون اساسی جدید و برگزاری یک انتخابات جدید تحت نظر سازمان ملل بیان کرده‌اند. به گفته حریری، معارضین در این مذاکرات تنها خواهان به دست دادن راهکار سیاسی هستند که آمال و آرزوهای مردم سوریه را که برای آن بهای زیادی پرداخته‌اند بازتاب دهد. وی گفته است که دیدارهای روز جمعه، جنبه‌های عملی مذاکرات را ارزیابی کرده و سایر موضوعات در مورد شفاف‌سازی روند انتقال قدرت طی روزهای آینده ارزیابی خواهد شد.

نماینده معارضین همچنین به الجزیره گفته این گروه تا روز دوشنبه، دیدگاه نهایی خود را در مورد چارچوب تعیین شده برای انتقال قدرت سیاسی در سوریه - ارائه شده از سوی دی میستورا - بیان خواهد کرد. محمد الصبرا گفته است: آنچه در روزهای آینده مورد بحث قرار خواهد گرفت، ایجاد یک بدنه حاکمیتی انتقالی و نفرات و افراد این بدنه خواهد بود. وی بیان کرد: شرکت معارضین در این مذاکرات، بیش از همه با هدف پیدا کردن مکانیزم‌هایی برای اجبار دولت سوریه به تن دادن به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده است. وی مدعی شده که دولت سوریه از اجرای قطعنامه سر باز می‌زند. بعد از مذاکرات روز گذشته، هیأت نمایندگی معارضین به هتل محل اقامت خود بازگشته و یک جلسه محرمانه برگزار کرده‌اند که در این جلسه محرمانه، نماینده ایالات متحده و چند دیپلمات اروپایی نیز حضور داشته‌اند.

بشار الجعفری، نماینده دولت سوریه در این مذاکرات نیز بیان کرده است: پس از برگزاری مذاکرات آقای دی میستورا سندی را در اختیار هیأت سوری گذارده که محتوای آن طی روزهای آینده به بحث گذاشته خواهد شد. آنچه به نظر می‌رسد اینکه ظاهرا سند در اختیار گروه سوری همان چارچوبی است که دی میستورا برای انتقال قدرت در سوریه در اختیار معارضین قرار داده است. در همین حال، یحیی عریدی مشاور ارشد HNC یا کمیته اصلی مذاکره‌کنندگان از سوی معارضین که عربستان سعودی از آن‌ها حمایت می‌کند، بیان کرده است که این هیأت به دقت طرح دی میستورا را بازبینی کرده و تغییرات مد نظر خود را برای اعمال در آن بیان خواهد کرد. وی گفته: ما عمیقاً و با دقت این طرح را بررسی می‌کنیم. از آقای دی میستورا برای اشتیاق وی در راستای آنچه این کمیته خواهان آن است تشکر می‌کنیم؛ اما این طرح یک نقشه راه است که باید تغییراتی در آن صورت بگیرد؛ تغیراتی در تاکتیک‌ها و مکانیزم‌ها.

بر این اساس، به نظر می رسد که طرح دی میستورا در این مذاکرات طرحی بوده که توانسته تا حد زیادی توجه معارضین سوری را به خود جلب کند و به احتمال بسیار، تمرکز اساسی بر موضوع انتقال قدرت در کوتاه مدت در سوریه دارد. با توجه به این موضوع، احتمال دارد که فرایند انتقال قدرت در سوریه از سوی دی میستورا با قوت در حال پیگیری باشد تا بخش مهمی از خواسته‌های معارضین سوری اجابت شود و روند مذاکرات صلح به پیش رود. گفتنی است هنوز دولت سوریه نظر خود را در مورد این طرح بیان نکرده است.

باید اشاره کرد از آخرین باری که دی میستورا طرف های درگیر سوری را در ژنو برای مذاکره جمع کرده بود، یعنی سال گذشته، اوضاع ژئوپلیتیکی بسیار تغییر کرده است. در فوریه 2016، دیپلمات‌های غربی امیدوار بودند که روسیه در موضوع دولت سوریه امتیاز داده و یک هیأت مصالحه‌جو را از جانب دمشق روانه مذاکرات کند. با این حال، دی میستورا با یک هیأت سرسخت سوری مواجه شد که به هیچ وجه روند گذار سیاسی بدون اسد را نمی پذیرفت. از سال گذشته تاکنون نیز تغییری در اوضاع علیه دولت سوریه اتفاق نیفتاده که دیپلمات‌های غربی انتظار داشته باشند، هیأت سوری – که رهبری آن را همچون سال گذشته بشار جعفری بر عهده دارد – انعطاف‌پذیرتر از دور قبلی مذاکرات باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: