سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
روحانی: دوران محدودکردن زن‌ها به آشپزی و بچه‌داری گذشته است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (شنبه) در مراسم تجلیل از قهرمانان بازی‌های المپیک و پاراالمپیک 2016 ریودوژانیرو و قهرمانان سال 1394 در سالن اجلاس سران اظهار کرد: خوشحالیم که زنان پا به پای مردان در راهپیمایی ها، عزاداری ها، انتخابات، باشگاه ها و مسابقات، مدیریت جامعه و مناصب مدیریتی حضور پیدا کردند. آن دورانی که زن فقط آشپزی و بچه داری می کرد سپری شده است. البته این مسائل هم سر جای خود با اهمیت است، اما نمی توان وظایف زنان را تنها به درون خانه منحصر کرد.
وی ادامه داد: آیا خداوند همه عالم را برای مردها و تنها یک آشپزخانه سه در چهار را برای زن ها آفریده است. معلوم است که این حرف غلط است. اسلام دینی است که مرد و زن را دارای ارزش مساوی در کنار هم قرار می دهد. مگر فاطمه اطهر،  زینب کبری، مریم، ساره، هاجر، آسیه و آن همه زنان پر افتخار در طول تاریخ زنانی نبودند که درخشیدند و بار بزرگ مسئولیت را بر دوش گرفتند.
روحانی افزود: عده‌ای هستند که باید در برخی از مسائل مقداری از حالت سنتی چند قرن پیش خارج شوند و اگر خارج نشوند، زن‌های ما آنها را به زور خارج می‌کنند. ما خوشحالیم که در صحنه ورزش، زنانمان افتخار مضاعف می آفرینند.
رئیس دولت یازدهم با اشاره به موفقیت های بانوان در عرصه های ورزشی یادآور شد: دیدید که بانوان پرافتخار ما در همین ماه های گذشته از کیمیا و زهرا گرفته تا ساره چه نشاطی را در جامعه به وجود آوردند. این بسیار مهم است که زنان ما در باشگاه های ورزشی و مسابقات خود در سطح جهانی با عظمت ایرانی به تکنیک های ورزشی آشنا هستند و تلاش ماه ها و سال‌های خود را در سطح جهانی به نمایش می‌گذارند و به همراه آن عفاف و حجاب و فرهنگ ایرانی و اسلامی را در برابر دید جهانی قرار می دهند که این یک افتخار مضاعف برای ما است.
روحانی با بیان اینکه همه تلاش ما باید غرور، افتخار و عظمت این سرزمین و ملت باشد، افزود: ورزش وقتی به سطح جهانی می رود، مسابقات در سطح جهان تبدیل به یک موضوع ملی می شود. مسائلی که به فرد، مذهب و قومیتی خاصی تعلق ندارد و تمام اتباع ایرانی یکپارچه از نظر ملی از آن تاثیر می گیرند و برای ما بسیار اهمیت دارد.

پیروزی در عرصه هنر، دیپلماسی و ورزش بخش‌های سبد امید ماست
رئیس دولت تدبیر و امید همچنین تصریح کرد: عده ای هستند که می خواهند همواره مردم را به هر بهانه ای نسبت به آینده ناامید کنند، ایجاد ناامیدی، ضربه به منفعت ملی و مایوس کردن جامعه از حرکت است. چرا همیشه بعضی ها نصفه خالی لیوان را می بینند و هیچ موقع نصفه پر را متذکر نمی شوند.
وی با بیان اینکه باید مقایسه کنیم ورزش ما نسبت به دیروز در حال پیشرفت است یا پسرفت، افزود: اگر ورزش در اماکن و میادین مختلف در حال جلو رفتن است، یعنی مسیر ما درست است و باید به آینده امیدوار باشیم. امید یک سبد است و ما نیاز به سبد امید داریم. بخشی از این سبد امید مربوط به اقتصاد، بخشی مربوط به فرهنگ است و بخشی مربوط به ورزش است. در این سبد امید، اقتصاد باید درست حرکت کند و مردم نسبت به سود سرمایه شان و آینده زندگی خود امیدوار باشند. ثبات در مقررات و برنامه ریزی صحیح و حرکت درست اقتصادی به مردم امید می دهد. روحانی اضافه کرد: امید است، که ما را وادار می کند صبح از خانه خارج شویم و به دنبال شغل و فعالیتمان برویم. امید انسان را به حرکت در می آورد و یک ملت برای پیشرفت و حرکت نیاز به امید و سبد امید دارند. وقتی هنر در سطح جهانی درخشش پیدا می کند و فیلم و موسیقی شما می تواند در سطح منطقه و جهان بدرخشد، این جزئی از سبد امید شماست،‌ یا وقتی دیپلماسی شما در سطح جهان حرکت درست دارد، موفقیت می آفریند، توطئه ها را می شکند، تحریم ها را پس می زند و حقوق ملت را احقاق می کند، این دیپلماسی جزئی از سبد امید شماست.
رئیس دولت یازدهم در ادامه بیان کرد: بخشی از این سبد، بخش سلامت جامعه و ورزش و قهرمانی است. قهرمانان ما امید آفرین و نشاط آفرین هستند. شما ورزشکاران در روزها و ساعت هایی همه ملت ها را پای صحنه تلویزیون میخ کوب می کنید که این یک قدرت بزرگ است. این حادثه مهمی است که در ساعاتی شما ورزشکاران خیابان را خلوت و یک خانواده و ورزش دوستان را در یک اتاق جمع می کنید و این کار بزرگی است که جمعی را از غصه ها،‌ فکرها و ناراحتی‌ها رها می کنید و چشم آنها به تلاش شما دوخته شده است.
وی ادامه داد: گاهی یک گل،‌ صدای شادی را در سراسر شهر و کشور بلند می کند و یک پیروزی در مسابقه دلها را شاد می کند. ما انسانیم و نیاز به شادابی، لبخند و خوشحالی داریم. فکر نکنیم که مردم بدون نشاط،‌خوشحالی و چهره باز می توانند از مشکلات فراوان زندگی عبور کنند.

بعضی‌ها چقدر از برگزاری فوتبال در شب عاشورا غصه خوردند!
وی در ادامه خاطر نشان کرد: این شما بودید که در وزشگاه ها ثابت کردید،‌ فرهنگ و ایمان همان جاست و در قهرمانی هایتان نام امیرالمومنین و قمر بنی هاشم را بر زبان جاری و در پیشگاه خداوند سجده شکر کردید. شما فرهنگ دینی، اسلامی و معرفت الهی را با ورزش در میدان مسابقات جهانی توام کردید.

رئیس جمهور یادآور شد: بعضی‌ها چقدر غصه خوردند و گفتند که در شب عاشورا اگر فوتبال در تهران باشد، چه خواهد شد و در این زمینه مرثیه ها سرودند، ولی شما در همان ورزشگاه با تجلیل از اباعبدالله و خاندان رسالت ثابت کردید، ورزشکاران و ورزش دوستان ما و ‌عاشقان فوتبال یادشان است که تاسوعا و شب عاشوراست و  امام حسین (ع) در عمق جانشان همانند خون جریان دارد.
رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه امسال، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است یادآور شد: این اقتصاد مقاومتی با ورزش ما هم ارتباط دارد، چرا که بخشی از ورزش ما، اقتصاد ورزشی است و ورزش می تواند توریسم ورزشی را به همراه داشته باشد و بالاتر از اقتصاد با ایران هراسی بجنگد و گفت‌وگوها و تعامل را با جهان به وجود بیاورد.
روحانی در پایان گفت: شما در کرمانشاه، دولت آمریکا را شرمنده کردید،‌ به کشتی گیران ویزا دادید و مردم بزرگوار کرمانشاه مهمان نوازی کردند و دنیا هم قضاوت کرد. این عظمت ایران بود. ما در کنار ورزش،‌ تعامل سازنده با جهان، نشاط برای اقتصاد و جاذبه گردشگری هم داریم پس ورزش هم امنیت،‌ وحدت، نشاط و غرور ملی و هم اقتصاد مقاومتی است و می تواند ما را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: