سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۲۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
علی لاریجانی: از ترس ردصلاحیت جرئت ندارند به شورای نگهبان چیزی بگویند

پس لرزه های جلسه روز گذشته مجلس امروز هم ادامه داشت. دو تن از نماینده های اصلاح طلب ضمن محکوم کردن جوسازی ها علیه مجلس و تشکر از موضع گیری لاریجانی، اقدام دیروز مجلس را خلاف آیین نامه اعلام کردند.
محمدرضا تابش با استناد به اصل 67 قانون اساسی و مواد 18، 22، 197 و 198 آیین‌نامه داخلی مجلس ضمن تشکر از اصلاح تعیین سقف حقوق مدیران، گفت: هجمه‌های طراحی شده ناجوانمردانه‌ای علیه مجلس از زمان تصویب تعیین سقف حقوق مدیران به راه انداختند. اما موضع‌گیری شما و دفاعتان از نمایندگان به موقع بود.
وی ادامه داد: البته اقدام روز گذشته شما منطبق با ماده 198 آیین‌نامه داخلی مجلس نبود. مصوبات مجلس پس از رأی‌گیری قابل اخطار و تذکر یا اصلاح و ارجاع به کمیسیون نیست. اگر می‌خواهید پاسخم را بدهید نمی‌توانید به تبصره ماده 187 آیین‌نامه استناد کنید.

روز گذشته کار خلاف آیین‌نامه‌ای انجام شد
نماینده مردم اردکان در مجلس ادامه داد: روز گذشته کار خلاف آیین‌نامه انجام شد. با وجودی که اصل کار خوب بود اما این کار موجب سردرگمی شده است. حالا اگر مصوبه اول مجلس توسط شورای نگهبان تصویب شود تکلیف چیست؟ مصوبه دیروز هم که به صورت متن تبدیل نشده است پس تکلیف آن چه می‌شود؟
محمود صادقی نیز در جریان نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور اختصاص داشت، در تذکر آیین‌نامه‌ای با تقدیر از موضع‌گیری روز گذشته لاریجانی در دفاع از جایگاه مجلس، اعلام کرد: بابت موضع‌گیری شایسته شما قدردانی و تشکر می‌کنیم چرا که این موضوع باعث سوءاستفاده برخی شد؛ به ویژه آن که تعدادی نیز تبلیغات خاصی انجام دادند که طیف خاصی در مجلس پشت مصوبه قبلی وجود داشت.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: روز گذشته به مصوبه مجلس رأی منفی دادم؛ زیرا معتقد بودم کمیسیون تلفیق و مجلس باید به مصوبه قبلی خود اصرار می‌کردند تا در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.
او از رییس مجلس خواست درباره اینکه با استفاده از کدام ماده از آیین‌نامه دوباره بندی از لایحه برنامه ششم را در دستور کار صحن قرار داده، توضیح دهد و در ادامه یادآور شد: زمانی که طرح یا لایحه‌ای در مجلس تصویب می‌شود پیش از اعلام نظر شورای نگهبان براساس کدام ماده از آیین‌نامه مجلس می‌تواند مصوبه خود را تغییر دهد.
عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آنچه که بنده از بررسی آیین‌نامه متوجه شدم امکان چنین تغییری وجود ندارد؛ بنابر این از شما تقاضا دارم که توضیح دهید کدام ماده این اجازه را داده است.

راه دیگری نداشتیم
علی لاریجانی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی که در جریان بررسی تبصره 20 لایحه بودجه 96 انجام گرفت، در پاسخ به تذکر و اخطار محمدرضا تابش که گفت، اقدام روز گذشته شما درباره اصلاح تعیین سقف حقوق مدیران، منطبق با ماده 198 آیین‌نامه داخلی مجلس نبود، گفت: آیین‌نامه در جلسه روز گذشته دقیقاً رعایت شد. وقتی طرحی بین ما و شورای نگهبان است یعنی هنوز در دستور کار قرار دارد. گویا تبصره ماده 187 آیین‌نامه را به دقت نخواندید؛ اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرح‌ها و لوایح دوفوریتی و... که منظور از غیره به وجود آمدن مسأله‌ای باشد که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان جبران ناپذیر شود می‌توانید اصلاح کنید.
لاریجانی ادامه داد: مسأله‌ای که عده‌ای برای کشور به وجود آوردند که داشت افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌داد آن هم به خلاف، اصلاح کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از خلاف‌گویی برخی رسانه‌ها در این خصوص به ویژه صداوسیما، گفت: امروز دیدم برخی رسانه‌ها از جمله صداوسیما موضوع را به گونه دیگری منعکس کردند که گویا مجلس نظرش را عوض کرد، نه‌خیر، مجلس همان نظر قبلی خودش را داشت. شورای نگهبان ایراد گرفت، آقای حاجی بابایی پیشنهاد داد این اصلاح انجام شود. پیشنهاد ایشان این بود که «مدیریت» را به متن اضافه کردند و «30 درصد را به 60 درصد» تغییر دادند.
لاریجانی یادآور شد: مصوبه اصلاحی مجلس همان دیروز برای شورای نگهبان ارسال شد. آیا راه دیگری به ذهن مبارکتان برای اصلاح خطور می‌کرد؟ راه‌حلی نداشتیم.
وی ادامه داد: الان هم که شما این را تصویب کردید ببینید برخی رسانه‌ها چه می‌گویند، ببینید مجلس حرفش را پس گرفت؟ حرف اصلی و اولیه خودمان را تأیید کردیم. جرأت ندارند به شورای نگهبان چیزی بگویند چون می‌ترسند صلاحیتشان را رد کند. به همین دلیل با مجلس این رفتار را می‌کنند در حالی که مجلس تصمیم عقلایی و منطبق با آیین‌نامه گرفت.
علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر صادقی در مجلس نیز گفت: نباید بگویم مطابق با کدام ماده از آیین‌نامه این بررسی صورت گرفت؛ چرا که ما مطابق با کل این آیین‌نامه، مجلس را اداره می‌کنیم؛ شخصی که تذکر می‌دهد باید اعلام کند که مطابق با کدام ماده از آیین‌نامه اعلام می کند دستورکار مجلس خلاف بوده است.
نماینده مردم قم در مجلس یادآور شد: از تبصره ماده ۱۸۷ استفاده کردیم تا این موضوع را رفع کنیم؛ حال شما می‌گویید خلاف شده بگویید براساس کدام ماده از آیین‌نامه این خلاف صورت گرفته است.
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در ماده ۱۸۷ آیین‌نامه آمده، اگر موضوع فوری پیش آمد که موجب زیانی جبران‌ناپذیر باشد، مجلس می‌تواند به آن ورود پیدا کند و ما نیز از مجلس رای گرفتیم و برای دقایقی بحث بودجه را متوقف کردیم و وارد بحث برنامه ششم شدیم.

صداوسیما به‌صورت شبانه‌روزی سعی در تخریب مجلس دارد 
سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه شبکه‌های مختلف صدا و سیما به دنبال تخریب مجلس هستند، گفت: درخواست ما از رئیس مجلس این است که جلوی این روند گرفته شود؛ وگرنه ما از طرق دیگر اقدام می‌کنیم.
بهروز نعمتی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در تذکری با استناد به مواد 22 و 24 آئین نامه درباره وظایف و اختیارات رئیس مجلس و حفظ شان و منزلت و اقتدار مجلس گفت: مجلس موضوع پیگیری حقوق‌های نجومی را شروع کرد و در این باره سنگ تمام گذاشت و در این باره نیز پیگیر بود.
وی افزود: در چنین شرایطی برای رفع ایراد شورای نگهبان و طبق نظر کمیسیون تلفیق برنامه ششم، مجلس برای جلوگیری از پرداخت حقوق‌های نجومی مصوبه‌ای درباره حقوق‌های مدیران داشت؛ آن هم در شرایطی که باید این موضوع به شکل لایحه از سوی دولت و حداقل در قانون برنامه قید می‌شد، ولی این اتفاق رخ نداد.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس در ادامه گفت: متاسفانه در چنین شرایطی صدا و سیما با تهیه برنامه‌هایی علیه مجلس به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند که مجلس را تخریب نمایند. شبکه‌های مختلف صدا و سیما به دنبال تخریب مجلس است، لذا ما از رئیس مجلس می‌خواهیم با دفاع از شان مجلس جلوی این روند را بگیرد وگرنه مجبوریم از طرق دیگر اقدام کنیم.
نعمتی ادامه داد: ما پیش از این در جلسات با رئیس صدا و سیما نیز این روند را متذکر شدیم که متاسفانه صدا و سیما هر طور که می‌خواهد رفتار می کند که این در شان نظام و کشور و مملکت‌داری نیست. باید صدا و سیما پاسخ این رفتارها را بدهد  و از مردم عذرخواهی کند.
به گفته وی، صداو  سیما به کارگیری از افراد در مقاطع مختلف به دنبال خدشه‌دار کردن شان مجلس است که با توجه به این رویکرد رئیس مجلس باید از شان مجلس دفاع کند.
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: صدا و سیما با توجه لازم شان مجلس را رعایت کند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: