سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
قائم‌مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا در نشست دانشجویی «هاشمی سیاستمداری برای تمام فصول» در دانشگاه فردوسی مشهد استقامت در برابر ناملایمات، انتقادپذیری، همت بلند، دورراندیشی، اعتدال‌گرایی، زمان شناسی، واقع بینی، عملگرایی و مردم‌داری را از ویژگی‌های برجسته شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی برشمرد و افزود: وی با افراطی‌گری از هر جناحی مخالف بود و به مردم اعتقاد داشت. مردم را همه کاره می دانست حتی اگر از نظرش اشتباه می‌کردند. آقای هاشمی در سال‌های اخیر به مراتب مردمی‌تر و تکامل یافته‌تر شده بود. وی معتقد بود که ملی مذهبی‌ها هم باید فعالیت کنند. به خاطر دارم که یک بار در مجلس یکی از ملی مذهبی‌ها پشت تریبون سخن بسیار تندی در مورد انقلابیون گفت که شکایت ما را برانگیخت اما آقای هاشمی به ما گفتند که بنشینید. آن آقا هم نماینده مردم است و حق دارد صحبت کند. آقای هاشمی متاسفانه از همه سو مورد بی‌مهری قرار گرفتند و قدر ایشان به خوبی دانسته نشد. نباید فراموش شود که اگر خدایی ناکرده اتفاقی برای این کشور بیافتد، شخصیت‌های ریشه‌دار هستند که می توانند مردم را بسیج کنند نه چندتا روزنامه و فضای مجازی!
این فعال سیاسی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را تکیه گاهی برای جریان اصلاح طلبی و اعتدالگرایی در کشور و همچنین شخص حسن روحانی دانست و تصریح کرد: مرحوم آیت الله هاشمی در سال ۷۶ مردانه ایستاد و اگر چنین نمی‌کرد شاید اصلاً حماسه دوم خردادی شکل نمی‌گرفت. با این حال خیلی از دوستان دوم خردادی ما قبول نداشتند که آقای هاشمی یک تکیه گاه برای اصلاحات هستند. برخی از آنها که تندروی کرده و حتی به آقای هاشمی توهین می ‌کردند، تذکر می‌دادیم که هاشمی ریشه شماست؛ تیشه به ریشه خود نزنید! سال ۸۴ هم داستان تلخی رخ داد. مردم آماده بودند به اصلاحات رأی بدهند؛ اما آرا بخاطر سهم خواهی‌های عده‌ای تقسیم شد و نتیجه مطلوب حاصل نشد.برخی بزرگان نیز اصرار داشتند که این تعدد ایجاد شود وگرنه آقای معین خودش قصد کاندیداتوری در انتخابات را نداشت. اگر این تعدد رخ نداده بود، هاشمی یا کروبی برنده انتخابات سال ۸۴ می‌شدند.
منتجب‌نیا همچنین با اشاره به اینکه جریان اصلاحات در کشور یک جریان فکری قوی است، یادآور شد: در دولت قبل عده‌ای می گفتند آخرین میخ تابوت اصلاحات زده شد و دیگر این جریان از بین رفته است. آیا چنین شد؟! فکر را نمی‌توان با زور و شانتاژ از بین برد؛ بلکه تفکر تنها با تفکر قابل مقابله است. جریان اصلاحات، جریانی قانونی و اسلامی است که به هیچ شخصی وابسته نیست؛ بلکه پشتوانه آن مردم هستند. اینکه عده‌ای جریان اصلاحات را وابسته به قدرت حاکم می دانند هم درست نیست؛ چراکه اصلاحات، قصد اصلاح اشکالات حکومت را دارد. خود ما در دولت «مهرورزی» از سخنرانی در دانشگاه‌ها محروم بودیم و به ما که جزو اولین سخنرانان بعد از انقلاب در دانشگاه‌ها بودیم، اجازه سخنرانی نمی‌دادند. آیا با این بد رفتاری‌ها جریان اصلاحات از بین رفت؟

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: