سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
اتهام‌زنی ترامپ به اوباما با ادعای شنود مکالمات تلفنی

 در ادامه جنجال‌سازی‌های دونالد ترامپ و در تازه‌ترین نمونه از مواضع جنجالی، رئیس‌جمهور آمریکا همتای پیشین خود را متهم کرد که در دوره مبارزات انتخاباتی دستور شنود تلفن محل اقامتش را صادر کرده است. برای اثبات این ادعا سندی ارائه نشده و سخنگوی اوباما آن را تکذیب کرده است. در این راستا، دونالد ترامپ دیروز با انتشار مجموعه‌ای از پیام‌های توییتری اتهام‌های سنگینی متوجه باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا کرد. او ادعا می‌کند به تازگی مطلع شده که اوباما اندکی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دستور شنود خطوط تلفن محل اقامت‌اش را در «برج ترامپ» در نیویورک صادر کرده است. ترامپ در یکی از پیام‌های خود می‌پرسد: «اوباما باید به چه سطحی سقوط کرده باشد که در دوران پرتقدس مبارزات انتخاباتی بگذارد تلفن‌های من را شنود کنند». او اوباما را «آدم بد یا مریض» خواند.

دونالد ترامپ این ماجرا را با رسوایی «واترگیت» مقایسه کرد که در آن کارگذاری دستگاه‌های شنود به کناره‌گیری اجباری رئیس جمهور وقت، ریچارد نیکسون منجر شد. ابتدای دهه هفتاد میلادی شماری از نزدیکان رئیس جمهور پیشین آمریکا از حزب جمهوری‌خواه مخفیانه و برای کارگذاشتن دستگاه‌های شنود وارد دفتر حزب دموکرات در ساختمان واترگیت شدند. تاکنون مشخص نشده که مبنای اتهام‌ها علیه باراک اوباما چیست و دونالد ترامپ در پیام‌های توییتری خود به هیچ منبع و سند مشخصی که گفته‌هایش را تائید کند اشاره‌ای نکرده است. به گزارش خبرگزاری آلمان، شامگاه شنبه کوین لویس، سخنگوی باراک اوباما ادعای ترامپ درباره نقش او در شنود مکالمات تلفنی‌اش را نادرست خواند و تاکید کرد که رئیس جمهور پیشین و مقام‌های کاخ سفید هیچ دستوری برای شنود هیچ یک از شهروندان آمریکا صادر نکرده‌اند.

با این همه ترامپ می‌گوید حاضر است شرط ببندد که یک وکیل خوب می‌تواند درباره این واقعیت که باراک اوباما در ماه اکتبر سال گذشته و در بحبوحه مبارزات انتخاباتی تماس‌های تلفنی او را شنود می‌کرده «یک پرونده حسابی» تهیه کند. به گزارش اشپیگل آنلاین به نظر می‌رسد شنود احتمالی برج ترامپ با بازرسی‌های «اف‌بی‌آی» و سرویس‌های امنیتی از این ساختمان و نزدیکان ترامپ در سال ۲۰۱۶ مرتبط باشد که هدف آن تجسس درباره ارتباط‌های مالی با روسیه بوده است. این رسانه آلمانی‌زبان می‌افزاید، مطابق شواهد موجود اگر در آن زمان شنودی که ترامپ ادعا می‌کند انجام شده باشد ارتباطی با اوباما و کاخ سفید ندارد و به طور منطقی باید دستور انجام آن از سوی رئیس «اف‌بی‌آی» صادر شده باشد.

ظاهراً یکی از هدف‌های ترامپ از طرح این اتهام‌ها کم کردن فشارهایی است که او و همکارانش در هفته‌های اخیر به خاطر ارتباط با روسیه و سفیر این کشور در واشنگتن، سرگئی کیسلیاک با آن روبرو هستند. کمتر از یک ماه پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی او مجبور شد به خاطر افشا شدن تماسی‌های تلفنی‌اش با کیسلیاک کناره‌گیری کند. جف سشنز، وزیر دادگستری دولت ترامپ نیز متهم است که در جریان مبارزات انتخاباتی او دوبار با سفیر روسیه دیدار داشته و این ملاقات‌ها را پنهان کرده است. ترامپ در یکی دیگر از پیام‌های توییتری خود ادعا کرد که سرگئی کیسلیاک در دولت قبلی ۲۲ بار برای گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی به کاخ سفید رفته است. برخی تحلیلگران پیام‌های توییتری ترامپ را واکنش به افزایش فشارها بر وزیر دادگستری و برخی دیگر از نزدیکان او به خاطر روابط غیرشفاف با روسیه ارزیابی کرده‌اند.

«دویچه وله» اخیراً در تحلیلی درباره مسائلی که دولت ترامپ اخیراً گرفتار آن‌ها شده، اشاره کرد کناره‌گیری مشاور امنیتی دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا به دلیل تماس با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن موضوع تماس‌ها با روسیه را به رسانه‌ها کشانده است. نیویورک تایمز و شبکه خبری سی ان ان در گزارش‌های جداگانه‌ای مدعی شده‌اند که به اسنادی دست یافته‌اند که حکایت از همکاری و تماس بین تیم انتخاباتی ترامپ و ماموران بلندپایه امنیتی روسیه دارد. نیویورک تایمز موفق شده است به فایل‌های صوتی تماس‌های تلفنی موجود در سازمان‌های امنیتی آمریکا دست یابد. هنوز روشن نیست که تماس‌های بین تیم انتخاباتی ترامپ با ماموران ارشد اطلاعاتی و مخفی روسیه به چه قصدی صورت گرفته‌ و مضمون این تماس‌ها چه بوده است.

پس از وی نیز از پل منافورت، رئیس پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ به عنوان فردی که با ماموران اطلاعاتی روسیه در تماس بوده سخن به میان آمد. پلیس فدرال آمریکا پیرامون تماس‌های فلین با سفیر روسیه اقدام به تحقیق کرده است. هنوز اما دلیلی مبنی بر همکاری بین او و دولت روسیه در دست نیست. پل منانفورت که گفته می‌شود از جمله کسانی است که با ماموران امنیتی بلندپایه روسیه در تماس بوده، هدایت تیم انتخاباتی دونالد ترامپ را ماه‌ها برعهده داشت. پرسش‌های اصلی که هم اکنون توسط شبکه خبری سی ان ان و نیویورک تایمز دنبال می‌شود یکی این است که دونالد ترامپ از چه زمانی از تماس فلین با سرگئی کیسلیاک مطلع بوده و دوم اینکه چگونه ممکن است مایکل فلین، مشاور امنیتی ترامپ بدون اطلاع و مشورت با کسی اقدام به چنین تماسی کرده باشد؟

منافورت درباره اتهامات مطرح شده در روزنامه نیویورک تایمز گفته است: «من هرگز آگاهانه با هیچ مامور بلندپایه روسیه در تماس نبوده‌ام و هرگز در هیچ موضوعی که به دولت روسیه یا دستگاه اداری پوتین یا موارد مشابهی که امروز موضوع تحقیق و بررسی است، دخالتی نداشته‌ام». سرپرست سابق تیم انتخاباتی دونالد ترامپ گزارش نیویورک تایمز را بی‌اساس خوانده است. حال آنکه بر اساس خبر منتشرشده از سوی این روزنامه‌، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مدت‌هاست که مشغول بررسی و تحقیق پیرامون مناسبات احتمالی نزدیکان ترامپ و دولت روسیه هستند. حتی گفته می‌شود که مایکل فلین در همان روز نخست شروع کار دولت ترامپ توسط پلیس فدرال آمریکا مورد پرس و جو قرار گرفته است. نیویورک تایمز می‌نویسد، پاسخ‌های مایکل فلین برای ماموران اف‌بی‌آی قانع کننده نبوده است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد ماجرای روسیه برای دولت ترامپ عمیق‌تر از آن است که به این زودی‌ها شاهد تمام شدن آن باشیم. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: