سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
r_search
نوع نشریه:
نشریات:
از تاريخ:
تا تاریخ:
کد خبر: ۱۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
رضایی: امسال حکمی برای دوره جدید اعضای مجمع صادر نخواهد شد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امسال حکمی برای دوره جدید مجمع صادر نخواهد شد و رهبری انقلاب در این خصوص تصمیمی نگرفته اند.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: عمده بحث ما در دو جلسه روز گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۶ بود؛ در رابطه با برنامه ششم ۱۴ نوع مغایرت با سیاست های کلی دیده شد که در سه جلسه به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد.
وی گفت: شورای نگهبان آن ۱۴ مغایرت را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد تا اصلاح شود که مجلس ۷ مورد را اصلاح و ۷ مورد باقی ماند که مجددا شورا به مجلس فرستاد تا اصلاح شود و مجلس گفت: این ۷ مورد قابل اصلاح نیست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یک مورد مربوط به برقراری عدالت در نظام پرداخت شاغلین و مستمری بگیران کشوری و لشکری بود که تصویب شد. دولت سال آینده نظام عادلانه پرداخت و رفع تبعیض را جدی بگیرد و اجرا کند.
وی با بیان اینکه چهار مورد دیگر را از مجلس خواستیم که اصلاح و حل کند بنابراین برنامه ششم دیگر قابل اجراست و سال ۹۶ اولین سال برنامه ششم کشور است و بودجه های ۵ سال آینده بر اساس آن تصویب خواهد شد.
رضایی تصریح کرد: ۴ اختلافیه هم به ما رسید که ارتباط به سیاست های کلی نداشت که بررسی شد و دو مورد نظر شورای نگهبان و یک مورد نظر مجلس تأیید و یکی هم اصلاح شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سه مغایرت بودجه 96 با سیاست های کلی گفت: یکی مغایرت با صندوق توسعه ملی بود، دومین مورد حداقل قرار دادن درآمدهای دولت بود و مورد دیگر پرداخت بدهی های دولت از محل واگذاری های اصل ۴۴ بود که این مغایرتها به شورای نگهبان ارجاع شد.
وی همچنین ضمن ارائه گزارش مختصری از ۵ سال گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص مصلحت در پنج سال اخیر ۱۱۲ جلسه برگزار کرده و ۵۴ مورد مصوبه داشته است.

دعا کنید با همان لباس سبز به شهدا بپیوندم
رضایی در ادامه نشست اعلام کرد: مجمع تشخیص گزارشی درباره اقتصاد مقاومتی تا پایان امسال خدمت رهبرانقلاب تقدیم می کند.
وی همچنین با اشاره به پایان دوره فعلی اعضای مجمع و با اعلام این خبر که صدور احکام اعضای مجمع به سال آینده موکول شده است، افزود: امسال حکمی برای دوره جدید مجمع صادر نخواهد شد و رهبری انقلاب در این خصوص تصمیمی نگرفته اند؛ لذا شایعات صحت ندارد.
رضایی در ادامه گفت: ۲۹۷ کمیسیون های دائمی و تخصصی در پنج سال گذشته داشته ایم، سی طرح و لایحه اختلافی را در این پنج سال بررسی کرده ایم. برای استقلال بانک مرکزی هم به یک مدل رسیدیم و ثبات بانک مرکزی را حل کردیم. در دو سال اخیر برای اولین بار نظارت ها شروع شده و کسانی که صحبت از شورای نگهبان دوم کردند این حرف محلی از اعراب ندارد و در قانون اساسی دو نظارت شورای نگهبان و رهبر انقلاب را داریم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: دو سال است که نظارت ها را شروع کرده ایم و جلسات اخیر مربوط به همین موضوع بود. یک استفساریه داشته ایم و کمیسیون های دبیرخانه دو هزار و ۱۲۶ جلسه کارشناسی داشته است.
وی با اشاره به مصوبات مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک نقشه راه برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور است که در پنج سال گذشته بررسی شده است؛ موضوع دوم سیاست های کلی محیط زیست است و سیاست های کلی انتخابات که ابهاماتی در مورد آن وجود داشت نیز برطرف شد.
رضایی سیاست های کلی نظام قانون گذاری کشور، سیاست های کلی خانواده، سیاست کلی جمعیت، سیاست کلی سلامت و حمایت از تولید ملی را از مهمترین محورهای پنج سال گذشته با ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی عنوان کرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص پایان حکم اعضای مجمع تشخیص در ۲۴ اسفند ماه و چگونگی تمدید آن گفت: تاریخ تشکیل دوره های مجمع تشخیص، مسأله ای قطعی و قید شده در قانون نیست؛ بر خلاف مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری هیچ محدودیت قانونی نداریم و به طور عرف اسفند ماه و در بیست و چهارم صورت می گرفت. صدور احکام به سال آینده منتقل می شود و امسال حکمی صادر نخواهد شد و شایعات صحت ندارد و رهبر انقلاب تصمیم نگرفته اند و الان آیت الله موحدی کرمانی مجمع را اداره می کند و مشکلی نداریم.
وی در خصوص حضورش در انتخابات سال آینده تصریح کرد: دعا کنید با همان لباس سبز به شهدا متصل شویم و در همان مسیر خدمت کنیم. برنامه ای برای این کار ندارم.

در جمنا عضویت و دخالت تشکیلاتی ندارم
رضایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت تا چه میزان اقتصاد مقاومتی را با توجه به شعار سال عملی کرده است، گفت: گزارش ما در حال نهایی شدن است و قبل از اینکه تقدیم رهبری شود، رسانه ای نمی شود اما گزارش تهیه شده و تا پایان سال به حضور رهبر انقلاب خواهد رسید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص حواشی تعیین سقف پرداختی به مدیران تصریح کرد: قرار شد در این موضوع مطابق نظر شورای نگهبان عمل شود و هر چه زودتر دولت باید لایحه را به مجلس شورای اسلامی بدهد.
وی درباره آرایش سیاسی سال آینده و حضورش در مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی هیچ عضویت و دخالت تشکیلاتی ندارم اما از هر گونه وحدت نیروهای انقلاب حمایت می کنیم. نیروهای انقلاب طیف وسیعی در کشور دارد.
رضایی افزود: در انتخابات سال ۹۶ یک رقابت جدی به وجود می آید و نیروهای انقلاب با یک برنامه خوب برای حل مشکلات کشور به صورت جدی به صحنه می آیند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: